THEPOWERGAME
Με παρουσία σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού η Pal ενισχύει τη θέση της στο ράφι και επεκτείνει την παραγωγική της δυναμικότητα για να εξυπηρετήσει στρατηγική εξωστρέφειας.
Έχει επενδύσει πάνω από 10 εκατ. ευρώ τα τελευταία 3-4 χρόνια σε κτιριακές εγκαταστάσεις και παραγωγικές γραμμές ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού δυναμικότητας 1 MW στην κάτω Κηφισιά όπου διατηρεί την έδρα της. Επιπλέον, έχοντας υπερδιπλασιάσει το αποτύπωμά της από τα επίπεδα προ πανδημίας και παρατηρώντας εξομάλυνση των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, με αποκλιμάκωση των τιμών των α’ υλών, βάζει υψηλότερους στόχους.
Ειδικότερα, στόχος της τρίτης γενιάς της οικογένειας Παλαμήδη, που έχει αναλάβει τα ηνία της ομώνυμης βιομηχανίας ανοξείδωτων προϊόντων, είναι η είσοδος των σκευών PAL σε νέες αγορές δίνοντας έμφαση σε πρώτη φάση στη Μεγάλη Βρετανία.
Σημειώνεται ότι η Παλαμήδης ΑΕ, με σχεδόν 80 χρόνια παρουσίας στην αγορά, έχει εδραιώσει την ηγετική της θέση στην κατηγορία μαγειρικών σκευών διατηρώντας εγχώρια παραγωγή στη μεγαλύτερη γκάμα των προϊόντων της. Αναπτύσσει ωστόσο και εμπορική δραστηριότητα αντιπροσωπεύοντας και την νοτιοκορεάτικη μάρκα Glasslock γυάλινων φαγητοδοχείων ενώ δίνει και ένα μέρος των προϊόντων της φασόν σε τρίτους. Επίσης, εκτός από την κατηγορία μαγειρικών σκευών αναπτύσσει παραγωγική δραστηριότητα και στις συσκευασίες τροφίμων με εξαγωγές σε Κύπρο, Ιταλία και βαλκανικές χώρες.
Ειδικά στον κλάδο των μαγειρικών σκευών, παραγωγή στην Ελλάδα διατηρεί κυρίως η Fest της Yalco ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα μερίδια στην κατηγορία ποικίλουν ανάλογα με το είδος του προϊόντος π.χ. χύτρες, ταψιά, τηγάνια κ.α.. Η Pal είναι μεταξύ των 5 μεγαλύτερων μαρκών στην κατηγορία (μαζί με Tefal, Fest, Neoflam και Izzy) και ανταγωνίζεται τόσο ελληνικά σήματα, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγονται κατά κύριο λόγο στην Κίνα αλλά και εδραιωμένα ξένα brands όπως η γαλλική Tefal. Ενδεικτικά, η εταιρεία είναι Νο1 στα ταψιά, όπως σημειώνει στο powergame.gr ο Ανδρέας Παλαμήδης, Chief Operating Officer της Παλαμήδης ΑΕ, αναφερόμενος στις καλές επιδόσεις της εταιρείας του. Το 2023 έκλεισε με κύκλο εργασιών 25 εκατ. ευρώ από 23,6 εκατ. ευρώ το 2022. Με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεια του 2022 η εταιρεία εμφάνισε μικτά κέρδη 4 εκατ. ευρώ από 3,8 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και καθαρά κέρδη 0,2 εκατ. ευρώ από 0,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι το 2019 ο κύκλος εργασιών ήταν μόλις στα 11,9 εκατ. ευρώ από 25 εκατ. ευρώ σήμερα, δηλαδή μέσα στην τελευταία πενταετία υπερδιπλασιάστηκε.
Ο κ. Παλαμήδης αποδίδει την ανάπτυξη στην καλή σχέση ποιότητας – τιμής και στο design στο οποίο έχει επενδύσει η εταιρεία τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την επέκταση σε νέα σημεία πώλησης αναπτύσσοντας συνεργασίες, πέρα από τα σούπερ μάρκετ και με εταιρείες ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού όπως Praktiker, Πλαίσιο, Κωτσόβολος αλλά και με κάποια e-shops.
Η Παλαμήδης ΑΕ δίνει έμφαση στις εξαγωγές έχοντας αναπτύξει παρουσία σε πολλές χώρες αλλά ειδικά σε Μέση Ανατολή, Βαλκάνια και ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές τα προϊόντα της γνωρίζουν υψηλές επιδόσεις. Πλέον, εστιάζει σε ευρωπαϊκές αγορές, όπου αναπτύσσεται με το μοντέλο αντιπροσώπων και απευθείας συνεργασίες με αλυσίδες.
Ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα
Στην ελληνική αγορά η εταιρεία ανταγωνίζεται σήματα όπως Fest, Tefal, Izzy, Pyramis αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Εκτός από την PAL, της Παλαμήδης, ελληνικό είναι και το σήμα της Fest, που παράγει η Υalco στις εγκαταστάσεις της στα Οινόφυτα και το Pyramis της ομώνυμης εταιρείας του Νίκου Μπακατσέλου, που παράγει κυρίως νεροχύτες αλλά και ηλεκτρικές συσκευές, όπως εστίες, μετά την εγκατάσταση στο νέο εργοστάσιο στα Οινόφυτα του μηχανολογικού εξοπλισμού της Πίτσος, που απέκτησε το 2021 από την BSH. Σημειώνεται ότι ελληνικό είναι και το σήμα Izzy του ομίλου Μπενρουμπή, ο οποίος όμως αναπτύσσει κυρίως εμπορική δραστηριότητα αντιπροσωπεύοντας σήματα όπως Pyrex στα κουζινικά σκεύη και BaByllis στις μικρές ηλεκτρικές συσκευές. Υπάρχουν και μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά, όπως π.χ. η Βιομάρ, με παρουσία από το 1962. Ωστόσο η ιδιωτική ετικέτα, με σήματα όπως το Neoflam του ΑΒ ελέγχουν μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά ενώ δεκάδες μικρές επιχειρήσεις έκλεισαν τις τελευταίες δεκαετίες.