THEPOWERGAME
Μιλώντας στο συνέδριο «Υποδομές και Δίκτυα», ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AVAX, δήλωσε ότι «τα έργα που εκτελούμε, είναι έργα δημόσια, τα οποία αποδίδουν στην κοινωνία και πρέπει όλοι μας με σοβαρότητα, αντικειμενικότητα και σωστό προγραμματισμό, εθνικό προγραμματισμό, να κοιτάμε πώς θα τελειώσουν μια ώρα νωρίτερα».
«Η ωριμότητα ενός έργου είναι αυτή που κάνει το έργο να τελειώνει στην ώρα του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιτζάλης και υπογράμμισε: «Οι μελέτες, αδειοδοτήσεις, και πάνω από όλα οι πιστώσεις που πρέπει να υπάρχουν για να συνεχίζεται ένα έργο πρέπει να είναι θέματα λυμένα. Αν είναι όλα αυτά λυμένα -κάτι που δυστυχώς στην Ελλάδα διαχρονικά δεν έχουμε πετύχει- τότε, από εκεί και πέρα, την ευθύνη έχει ο ανάδοχος, χωρίς να χρειάζεται να κρύβεται ο ένας πίσω από τον άλλο, κάτι που δεν είναι σωστό, δημιουργεί τριβές και καθυστερήσεις που δεν θέλει κανένας».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AVAX τόνισε ακόμη ότι αποτελεί πεποίθησή του πως «εκείνος που θέλει περισσότερο να τελειώνουν τα έργα είναι ο ανάδοχος».
Υπεργολάβοι: Το 2000 έρχονταν 20, σήμερα ζήτημα να έρθουν τέσσερις
Ο κ. Μιτζάλης επεσήμανε ότι για τις κατασκευές είναι μεγάλο το ζήτημα της έλλειψης εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και κυρίως εργατοτεχνιτών, ενώ αναφέρθηκε και στην αποδυνάμωση του υπεργολαβικού κλάδου. «Ερχόμαστε από μια δεκαετή κρίση όπου υπήρχε μεγάλη απραξία. Εξειδικευμένο προσωπικό, μη βρίσκοντας δουλειά, αναγκάστηκε να πάει στο εξωτερικό. Άλλοι άλλαξαν επάγγελμα και αντί για οικοδόμοι, δουλεύουν ντελιβεράδες ή σε shopping centers. H κατασκευαστική αγορά όλα αυτά τα 20, 30 χρόνια στηριζόταν πολύ και σε σωστούς και μεγάλους υπερεργολάβους, οι οποίοι είχαν οργάνωση και βοηθούσαν στην κατασκευή κάποιων έργων. Θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: το 2004 όταν ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, όταν υπήρχε η ανάγκη να αναθέσουμε κάποια υπερεργολαβική δουλειά και ζητούσαμε προσφορές, εμφανίζονταν για κάθε αντικείμενο 20 υπεργολάβοι, τώρα όταν ζητάμε εμφανίζονται με το ζόρι τέσσερις» συνέχισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AVAX.
Και πρόσθεσε ότι στον τομέα των κατασκευών λείπουν περίπου 30.000 εξειδικευμένοι εργατοτεχνίτες. Όπως εξήγησε, «η έλλειψη εργατικού δυναμικού αυξάνει το κόστος, καθώς όσοι έρθουν από το εξωτερικό θα έχουν ανάγκη στέγασης και σίτισης» και εξέφρασε την άποψη ότι «πρέπει να κινητοποιηθεί πάλι το σύστημα αναθεώρησης που σταμάτησε το α’ τρίμηνο του 2022».
Αναφερόμενος στο ζήτημα των υπερωριών, ο κ. Μιτζάλης τόνισε ότι χρειάζεται κυβερνητική παρέμβαση, καθώς ενώ «οι εργαζόμενοι θέλουν να κάνουν υπερωρίες, η εργατική νομοθεσία βάζει έναν φραγμό στις υπερωρίες, προκαλώντας καθυστερήσεις στα έργα και αύξηση του κόστους τους».
Αναφερόμενος στον προγραμματισμό, στη χρηματοδότηση και την υλοποίηση των έργων, ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVAX σημείωσε: «Εγώ πάντως δεν μπορώ να διανοηθώ ένα έργο το οποίο σχεδιάστηκε, δημοπρατήθηκε, βγήκε προσωρινός ανάδοχος και η εταιρεία που το έχει και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο να απεντάσσεται. Δεν γίνεται αυτό» είπε χαρακτηριστικά.
Σχολιάζοντας τις ΣΔΙΤ και τις Παραχωρήσεις, ο κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι κανένα κράτος δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα υπάρχουν αυτά τα λεφτά για τα επόμενα 20 – 30 χρόνια. «Το core business των εταιρειών πρέπει να είναι η κατασκευή. Από εκεί γίνονται όλα αυτά τα έργα και από εκεί η κοινωνία μπορεί και απολαμβάνει το μεγαλείο αυτό» κατέληξε.
Flyover, όπως Αττική Οδός
Ο κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε ακόμη και στο οδικό έργο του Flyover που ο Όμιλος AVAX υλοποιεί σε κοινοπραξία με τη MYTILINEOS. «Επειδή είμαι από τη Θεσσαλονίκη, είμαι βέρος Θεσσαλονικιός και πονάω την πόλη και ξέρω τα προβλήματα. Όταν το 2000 ξεκινούσαμε την Αττική Οδό -γιατί είμαι από τους πρωτεργάτες της Αττικής οδού- θυμάστε τότε τι πόλεμο είχε η Αττική Οδός; Θέματα με την κυκλοφορία κλπ. Η μόνη αντιμετώπιση ήταν “κάντε λίγο υπομονή και στο τέλος όλοι θα ευγνωμονείτε την Αττική Οδό” και όντως έτσι και έγινε. Το ίδιο θα γίνει και με το Flyover» τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVAX.