THEPOWERGAME
Καθαρές πωλήσεις 740 εκατ. ευρώ και διπλασιασμό κερδοφορίας προβλέπει με ορίζοντα το 2028 ο Όμιλος Σαράντη, που κλείνει 60 χρόνια παρουσίας στην αγορά, σχεδιάζοντας νέες επενδύσεις ύψους 81 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 25 εκατ. ευρώ αφορούν νέο κέντρο διανομής στα Οινόφυτα.
Η εταιρεία προωθεί στρατηγικές επενδύσεις στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, διαθέτει καθαρή ταμειακή θέση 43 εκατ. ευρώ, ενώ από την αποεπένδυση της Estee Lauder έχει λαμβάνειν άλλα 41,2 εκατ. ευρώ σε δύο δόσεις, από 20,6 εκατ. ευρώ, το 2025 και το 2028.
«Δεν υπάρχει άλλη εταιρεία σαν τον Σαράντη σε όλη την Ευρώπη», τόνισε ο Γιάννης Μπούρας, CEO, μιλώντας για τη θέση που έχει αναπτύξει ο όμιλος στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη στα καταναλωτικά προϊόντα. Όπως τόνισε, χωρίς να είναι πολυεθνική, παγκόσμια εταιρεία, έχει χτίσει θέση μέσα από εξαγορές ισχυρών brands, όπως Carroten, Noxzema, Sanitas, υλοποιώντας ταυτόχρονα μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές, εργοστασιακές μονάδες και δίκτυα διανομής.
«Θέλουμε να φτιάξουμε μια μηχανή που να παράγει οργανική ανάπτυξη», τόνισε ο Χρήστος Βάρσος, CFO του ομίλου Σαράντη, δίνοντας χθες τις προβλέψεις της διοίκησης για τα επόμενα χρόνια.
Ο Γιάννης Μπούρας σημείωσε ότι από μια εμπορική εταιρεία μέχρι πριν από μερικά χρόνια, η Σαράντης έχει φτάσει να αναπτύσσει 4 δραστηριότητες στις κατηγορίες προϊόντων ομορφιάς, προσωπικής φροντίδας, οικιακής χρήσης, καθώς και στη διανομή προϊόντων άλλων εταιρειών. Διαθέτει επίσης 8 παραγωγικές μονάδες και απασχολεί 3.142 εργαζόμενους, μετά και την ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού της πρόσφατα εξαγορασθείσας πολωνικής Stella Pack.
Οι ευκαιρίες στις ασιατικές αγορές μετά τις Φιλιππίνες
Το επίκεντρο της επιχειρηματικής δράσης της Σαράντης παραμένει η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, αλλά σε κάποιες κατηγορίες, όπως στα προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης, αναδύονται ευκαιρίες και εκτός αυτής της περιοχής. Είναι ενδεικτικό ότι οι εξαγωγές από την ελληνική δραστηριότητα εκτός αυτής της περιοχής ανέρχονταν σε 5 εκατ. ευρώ το 2020 και έφτασαν στα 15 εκατ. ευρώ το 2023. Στόχος είναι διψήφια ποσοστά ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Έτσι, ο όμιλος έχει τοποθετηθεί τα τελευταία χρόνια στις Φιλιππίνες, με προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης στις ασιατικές αγορές, αλλά και στην Αυστραλία και τη Μέση Ανατολή. Σημειώνεται ότι η αγορά των Φιλιππίνων έχει ξεπεράσει σε αξία τα 5 εκατ. ευρώ μέσα σε 3 χρόνια, με μια αποκλειστική συνεργασία με τη Watsons, τη μεγαλύτερη αλυσίδα ειδών ομορφιάς στην τοπική αγορά. Στόχος είναι η επέκταση σε Χονγκ Κονγκ, Μαλαισία κ.λπ.
Εκτός των προϊόντων ομορφιάς και περιποίησης δέρματος βασική κατηγορία δραστηριότητας, στην οποία εντάσσεται και η πρόσφατη εξαγορά της Stella Pack, είναι τα household προϊόντα. Μάλιστα, προβλέπει περιθώρια ανάπτυξης στην κατηγορία στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Σημειώνεται ότι υπάρχουν χώρες που χρησιμοποιούν σακούλες απορριμάτων σε ποσοστό 50%, αλουμινόχαρτο σε ποσοστό 40% και χαρτί ψησίματος κατά 20%. Και στις 3 κατηγορίες -προϊόντα περιποίησης δέρματος, ομορφιάς και οικιακής φροντίδας- ο όμιλος αναπτύσσεται μέσω εξαγορών. Από στρατηγικές συνεργασίες διανομής αντλεί περίπου 20%-25% του κύκλου εργασιών, οπότε τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα, με μερίδιο πάνω από 80% στις πωλήσεις, είναι ο πυρήνας των σχεδίων του ομίλου για μελλοντική ανάπτυξη τζίρου και κερδοφορίας.
Η δυναμική ανά χώρα
Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη χώρα από πλευράς κερδοφορίας και μέχρι το 2023 ήταν η μεγαλύτερη και με όρους τζίρου. Από φέτος η Πολωνία γίνεται η Νο1 αγορά για τον όμιλο, μετά την εξαγορά της Stella Pack. Ξεπέρασε ήδη την Ελλάδα σε τζίρο και θέλει λίγο χρόνο για την ξεπεράσει και σε κερδοφορία, με την αξιοποίηση των συνεργειών που προκύπτουν. Το επόμενο βήμα στην Πολωνία, όπου συγκεντρώνεται η δύναμη του ομίλου στα household προϊόντα, είναι η διεύρυνση των άλλων κατηγοριών, καθώς τα προϊόντα για τη φροντίδα σπιτιού αντιστοιχούν στο 70% της τοπικής αγοράς, ενώ υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης των προϊόντων και στις άλλες χώρες που έχει παρουσία ο όμιλος, όπως π.χ. η Ρουμανία. Η Ουκρανία αποτελεί μελλοντική ευκαιρία για τον Σαράντη, παρά τις προκλήσεις λόγω του πολέμου. Τσεχία, Σλοβακία και Δυτικά Βαλκάνια είναι εδραιωμένες χώρες για τον όμιλο, ενώ η Βουλγαρία και η Ουγγαρία προσφέρουν ευκαιρίες για ανάπτυξη μεριδίων.
Οι νέες εξαγορές, οι επενδύσεις και οι στόχοι
Σε επίπεδο εξαγορών στον τομέα των προϊόντων οικιακής φροντίδας φαίνεται να έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των μεγάλων εξαγορών. Πιο πιθανές είναι συμφωνίες στον τομέα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς στο επόμενο διάστημα. Υπάρχουν εταιρείες που ενδιαφέρουν τον όμιλο, αλλά προς το παρόν δεν φαίνεται να υπάρχει ώριμη συζήτηση. Σημειώνεται ότι η Σαράντης μείωσε το κωδικολόγιό της κατά 40% τα τελευταία χρόνια, εστιάζοντας στο υπόλοιπο 60% για να χτίσει μεγαλύτερα μερίδια.
Σχεδιάζει να επενδύσει 2 εκατ. ευρώ το 2024 στο εργοστάσιο της Polipak στην Πολωνία για επέκταση της ανακύκλωσης πλαστικού για σακούλες σκουπιδιών, 25 εκατ. ευρώ σε νέο κέντρο διανομής στα Οινόφυτα, όπου διατηρεί παραγωγικές εγκαταστάσεις, 12 εκατ. ευρώ στον ψηφιακό μετασχηματισμό που έχει ήδη ξεκινήσει και περαιτέρω επενδύσεις περί τα 14 εκατ. ευρώ στη Stella Pack στην Πολωνία για ενίσχυση της δραστηριότητας στην ανακύκλωση.
Σύμφωνα με το επιχειρηματικό πλάνο της εταιρείας, το 2026 χαρακτηρίζεται ενδιάμεσο ορόσημο, με στόχο καθαρές πωλήσεις 660 εκατ. ευρώ, με EBITDA 100 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2028 προβλέπεται ότι οι πωλήσεις θα φτάσουν στα 740 εκατ. ευρώ, με διπλασιασμό EBITDA στα 120 εκατ. ευρώ και EBIT στα 95 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το 2023 έκλεισε με πωλήσεις 482,2 εκατ. ευρώ, EBITDA 61,6 εκατ. ευρώ και EBIT 47,1 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στα επόμενα 3-4 χρόνια η ανάπτυξη είναι οργανική.