Γ.Δ.
1407.03 0,00%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

ΔΑΑ: Επενδύσεις για την υποδοχή έως 50 εκατ. επιβατών τον χρόνο

Σε αναζήτηση κεφαλαίων από τις αγορές βρίσκεται αυτήν τη στιγμή ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η πρώτη φάση των επενδύσεων που σχεδιάζονται για την επέκταση της δυναμικότητάς του.

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, το Master plan του αεροδρομίου περιλαμβάνει τρεις φάσεις, που αφορούν την επέκταση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών του.

Α’ φάση: από 26 σε 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, με το κόστος να υπολογίζεται στα 650 εκατ. ευρώ.

Β’ φάση: σε 40 εκατομμύρια επιβάτες. Εκτιμάται να υλοποιηθεί στα μέσα της δεκαετίας του ‘30, αναμένεται να χρειαστεί κεφάλαια άνω των 750 εκατ. ευρώ.

Γ’ φάση: σε 50 εκατομμύρια επιβάτες. Θα ολοκληρωθεί κοντά στη λήξη της σύμβασης παραχώρησης (2046) και δεν υπάρχει ακόμα εκτίμηση κόστους.

Με δεδομένο ότι οι υφιστάμενοι διάδρομοι έχουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έως και 50 εκατομμυρίων επιβατών, δεν κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία και τρίτου.

Να σημειωθεί ότι το επίπεδο του δανεισμού αυτήν τη στιγμή ανέρχεται σε 950 εκατ. ευρώ. Οι συζητήσεις για τη νέα χρηματοδότηση πραγματοποιούνται με όλες τις συστημικές τράπεζες, αλλά και με τράπεζες τους εξωτερικού.

Παράλληλα με την αναζήτηση χρηματοδότησης, η διοίκηση του αεροδρομίου βρίσκεται σε διαδικασία επιλογής αρχιτεκτονικού γραφείου που θα αναλάβει τον σχεδιασμό της επέκτασης των κτιριακών εγκαταστάσεων (α’ και β’ φάση). Η ανακοίνωση του ονόματος του γραφείου αναμένεται στο τέλος του καλοκαιριού του 2024.

Εν τω μεταξύ, ο ΔΑΑ εφαρμόζει επιχειρησιακά μέτρα και μεταβατικά έργα μεγιστοποίησης της δυναμικότητας, κυρίως για τις περιόδους αιχμής της κίνησης, δηλαδή τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξ ου και έχει προγραμματιστεί η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και άλλων επιχειρησιακών πόρων για την εξυπηρέτηση των υψηλών επιπέδων κίνησης.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση εκτάσεων στα πέριξ του αεροδρομίου (εμπορικό πάρκο), ο κ. Παράσχης είπε ότι είναι σε φάση επαναξιολόγησης και στο επόμενο διάστημα ο ΔΑΑ θα αποταθεί και πάλι στην αγορά. Θα ακολουθήσει και η πρόθεση για δημιουργία και δεύτερης ξενοδοχειακής μονάδας, η οποία έχει επίσης παγώσει, ενώ πλήρης σιγή επικρατεί και στο θέμα της επέκτασης του εκθεσιακού κέντρου Metropolitan Expo. Αναφέρθηκε μόνο ότι έχει συζητηθεί με τον ΟΣΕ το θέμα της επέκτασης της γραμμής του προαστιακού μέχρι το εκθεσιακό, αλλά δεν υπάρχει κάποιος άμεσος σχεδιασμός.

Τέλος, σχεδιάζεται η έναρξη κατασκευής Φωτοβολταϊκού Πάρκου ισχύος 35.5MW, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 82MWh, για την επίτευξη του στόχου μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (Net Zero) για τις Άμεσες (Πεδίο 1) και τις Έμμεσες (Πεδίο 2) Εκπομπές Αερίων 2 έως το 2025 (Οδικός Χάρτης «Route 2025»).

Η κίνηση του 2023 και οι προοπτικές του 2024

Το 2023 η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά 10,2% τα επίπεδα του 2019 και κατά 24% τα επίπεδα του 2022, ενώ τα επίπεδα ανάκαμψης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε σχέση με το 2019 υστερούν ακόμη κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο.

Το 85% των επιβατών στη διάρκεια του 2023 ταξίδεψε για λόγους αναψυχής (leisure) και το 15% για επαγγελματικούς λόγους (business). Το ταξίδι για λόγους αναψυχής αποδείχτηκε μετά την πανδημία το πλέον ανθεκτικό σκέλος της κίνησης σε σχέση με το επαγγελματικό ταξίδι.

Αντίστοιχα, το 69% της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2023 αφορούσε κίνηση από/προς διεθνείς προορισμούς και το 31% εγχώρια κίνηση.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών εξυπηρέτησε το 2023 το 38% περίπου της συνολικής επιβατικής κίνησης της Ελλάδας.

Το 2023 το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδέθηκε με απευθείας τακτικά δρομολόγια με 156 προορισμούς-πόλεις (σε 57 χώρες), που εξυπηρετήθηκαν από 66 αεροπορικές εταιρείες, ενώ προστέθηκαν 18 νέα δρομολόγια.

Οι κινήσεις αεροσκαφών ανήλθαν σε 241.605, 13,2% πάνω από τα επίπεδα του 2022 και 7,1% πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Το 2024 έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά. Ο Ιανουάριος εμφάνισε αύξηση της κίνησης κατά 10% και ο Φεβρουάριος κατά 18% και συνολικά αναμένεται μια πολύ καλή χρονιά, σύμφωνα με τον κ. Παράσχη.

Οι μη αεροπορικές δραστηριότητες

Στις 31 Δεκεμβρίου 2023 το αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, καλύπτοντας πάνω από 13.500 τ.μ. εντός των δύο αεροσταθμών.

Ως αποτέλεσμα της αύξησης στην επιβατική κίνηση και της αναβάθμισης της εμπορικής προσφοράς των αεροσταθμών μέσω της επιτυχημένης στρατηγικής «Best of Greece», με την οποία εισήχθησαν ελληνικά concepts/brands με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα, καθώς και τη θετική πορεία των εσόδων στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων και αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, τα μη αεροπορικά έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 23,2% σε σύγκριση με το 2022. Ένα σημείο που εξετάζεται είναι η μετατροπή χώρων λιανικής σε χώρους εστίασης, λόγω της δυναμικής που παρουσιάζουν οι τελευταίοι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!