Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Χαΐτογλου: Νέο ρεκόρ τζίρου για τον ηγέτη της αγοράς χαλβά

Ρεκόρ τζίρου έκανε το 2023, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, που ηγείται της αγοράς χαλβά, ταχινιού και φυστικοβούτυρου, με πωλήσεις κοντά στα 100 εκατ. ευρώ και στόχευση για ενίσχυση εξαγωγών.

Η οικογενειακή επιχείρηση, που παράγει τα γνωστά προϊόντα Μακεδονικός Χαλβάς και Ταχίνι, αύξησε κατά 50% τον τζίρο της την τελευταία τετραετία, από 65 εκατ. ευρώ κοντά στα 100 εκατ. ευρώ. Δεν κατάφερε βέβαια να ξεπεράσει τον πήχη, παρ’ όλο που διατηρεί αυτόν τον φιλόδοξο στόχο για το 2024, που συμπίπτει και με την επέτειο των 100 ετών παρουσίας της στην αγορά. Ξεπέρασε όμως πέρυσι τα 99 εκατ. ευρώ πωλήσεις, ενώ για την κερδοφορία δεν προβλέπει σημαντική διαφοροποίηση, δεδομένων των πιέσεων στα κόστη και της πολιτικής τιμών, προκειμένου να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της εν μέσω πληθωριστικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι οι τελευταίες κρίσεις δεν είναι οι πιο σημαντικές που αντιμετώπισε η Χαΐτογλου ΑΒΕΕ στα 100 χρόνια που λειτουργεί. Παρ’ όλα αυτά, στάθηκε όρθια, από τον πόλεμο του 1940, όταν επιτάχθηκε το εργαστήριο που διατηρούσε στην πλατεία Άθωνος στη Θεσσαλονίκη, μέχρι την κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, που της στέρησε ρευστότητα και υποχρεώθηκε σε ρύθμιση με τις τράπεζες για να διαχειριστεί δανεισμό, που το 2018 έφτανε τα 140 εκατ. ευρώ, εποχή που ο τζίρος της δεν ξεπερνούσε τα 70 εκατ. ευρώ. Διαχειρίστηκε όμως τις προκλήσεις και το 2022 ο κύκλος εργασιών της ανερχόταν σε 93,7 εκατ. ευρώ, από 83,6 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με EBITDA 9,5 εκατ. ευρώ από 14,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Το 2023 η εταιρεία βελτίωσε τα οικονομικά της μεγέθη και στοχεύει σε περαιτέρω βελτίωση το 2024, αλλά είναι αντιμέτωπη με αυξημένα εργοστασιακά κόστη. Ας σημειωθεί ότι χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη για τα προϊόντα της το σουσάμι. Λόγω της περιορισμένης παραγωγής στην Ελλάδα, το σουσάμι εισάγεται κατά κύριο λόγο από την Αιθιοπία. Οι κακές καιρικές συνθήκες στη χώρα υποβαθμίζουν τη σοδειά, αλλά επιπλέον η ελληνική εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει και τα μεταφορικά κόστη.

Πριν από 30-40 χρόνια η Χαΐτογλου διάλεγε το καλύτερο ελληνικό σουσάμι και δέσμευε τους παραγωγούς για να το πάρει πρώτη. Πλέον κάνει κάτι ανάλογο με ξένους παραγωγούς, έχοντας συμβολαιοποιήσει για ένα έτος τις προμήθειες που χρειάζεται, δηλαδή μερικές χιλιάδες τόνους, για το μακεδονικό ταχίνι και τον μακεδονικό χαλβά. Ο Λευτέρης Χαΐτογλου, εκπρόσωπος της 3ης γενιάς της οικογενειακής επιχείρησης, και ο Νίκος Χαΐτογλου στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, 4η γενιά στο τιμόνι της, αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει συμβόλαια με αξιόπιστους προμηθευτές, αλλά επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος τον τελευταίο χρόνο, σχεδόν 30%-35%, από τις αυξημένες τιμές πρώτης ύλης και τα μεταφορικά. Ωστόσο, όπως έκανε το προηγούμενο διάστημα με τα επιπλέον κόστη σε ενέργεια και υλικά συσκευασίας, έτσι και τώρα απορροφά αυτό το κόστος στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Εξάλλου, δεν έχει και πολλές εναλλακτικές, σε μια συγκυρία που οι καταναλωτές περιορίζουν δαπάνες για να διαχειριστούν την ακρίβεια. Όπως λέει ο Λευτέρης Χαΐτογλου, η ακρίβεια επηρεάζει τα πάντα, ενώ τάσσεται υπέρ των μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, μεταξύ των οποίων και το «Καλάθι της Σαρακοστής». «Είμαστε υπέρ οποιουδήποτε μέτρου οδηγεί την αγορά σε μεγαλύτερη διαφάνεια», προσθέτει.

Στο επίκεντρο της στρατηγικής ταχίνι και εξαγωγές

Η Χαΐτογλου ΑΒΕΕ δίνει έμφαση στις εξαγωγές. Σημειώνεται ότι ειδικά το ταχίνι βελτιώνει σταθερά τις πωλήσεις του στην ελληνική αγορά, με τα σήματα της Χαΐτογλου να πρωταγωνιστούν, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας. Οι νέες καταναλωτικές τάσεις και η υψηλή ζήτηση κινητροδοτούν τη Χαΐτογλου για τη δημιουργία νέων προϊόντων και στο πλαίσιο αυτό έχει λανσάρει ταχίνι με λεμόνι, με πρεβιοτικές ίνες, με ρόδι και κράνμπερι, με στέβια κ.λπ. Από την άλλη μεριά, και ο χαλβάς κερδίζει μερίδια, χάρη στην υψηλή ζήτηση για τα προϊόντα σε μπάρες, που διατηρούν τη δυναμική τους, ειδικά την περίοδο εκτός Σαρακοστής.

Με ναυαρχίδα το ταχίνι και δευτερευόντως τον χαλβά, η Χαΐτογλου ενισχύει τη θέση της στις διεθνείς αγορές. Για δεύτερη χρονιά το 2023 οι εξαγωγές εισέφεραν πάνω από το 50% του τζίρου, με τις ΗΠΑ να αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά για τα προϊόντα της εταιρείας, branded και pl. Είναι ενδεικτικό ότι μαζί με τον Καναδά αντιστοιχούν στο 40% της αξίας των εξαγωγών. Όπως εξηγεί ο κ. Χαΐτογλου, το ταχίνι θεωρείται υπερτροφή και αναπτύσσεται πιο γρήγορα από τον χαλβά χάρη στη στροφή των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή. Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις ταχινιού αναπτύσσονται γύρω στο 10%-11%, με το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελεί την πιο δυναμική αγορά για το σήμα της εταιρείας μετά την Ελλάδα, έχοντας αναπτύξει παρουσία σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία είναι leader της αγοράς και στο φυστικοβούτυρο. Λάνσαρε το προϊόν πριν από περίπου 7 χρόνια. Οι επιδόσεις του κινούνται πάνω από τις προσδοκίες της διοίκησης, που επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα ελληνικό προϊόν σε «σωστή τιμή» συγκριτικά με τα προϊόντα του ανταγωνισμού. Ωστόσο, δεν συμμετέχει στις εξαγωγές στον ίδιο βαθμό με το ταχίνι και τον χαλβά, καθώς επηρεάζεται από δασμούς, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η εταιρεία χτίζει σημαντική θέση.

Στο προσεχές μέλλον η Χαΐτογλου σχεδιάζει να αναπτύξει περαιτέρω τις εξαγωγές της σε στρατηγικές αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.λπ. Επίσης, έχοντας ολοκληρώσει επενδύσεις σε κρίσιμες παραγωγικές υποδομές, τώρα προωθεί «πράσινες» επενδύσεις, όπως τα φωτοβολταϊκά πάνελ στις στέγες των εγκαταστάσεών της στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!