THEPOWERGAME
Τα μεγέθη που ανακοίνωσε για το 2023 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) δικαιολογούν πλήρως το έντονο ενδιαφέρον των επενδυτών ν’ αποκτήσουν θέσεις στην εταιρεία κατά την πρόσφατη διάθεση του 30% των μετοχών κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Η εταιρεία κατέγραψε πέρυσι ιστορικά επίπεδα σε ό,τι αφορά τα έσοδα και τα κέρδη.
Ούτε λίγο ούτε πολύ, πλέον η εταιρεία λειτουργεί με περιθώριο λειτουργικού κέρδους (EBITDA) 67% και περιθώριο καθαρού κέρδους μετά από φόρους 38%. Πρόκειται ουσιαστικά για μια άδεια «εκτύπωσης χρήματος», η οποία έχει μόνον ως όριο την επιχειρησιακή ικανότητα των ίδιων των υποδομών της.
Η πορεία αυτή αποδίδεται στην επιβατική και εμπορευματική κίνηση, που έφτασε επίσης σε ιστορικά επίπεδα ρεκόρ. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 241 χιλ. πτήσεις στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», που μετέφεραν 28,2 εκατ. επιβάτες. Ποτέ άλλοτε το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν είχε φιλοξενήσει μια τέτοια κίνηση. Ακόμη και το 2004, στους Ολυμπιακούς της Αθήνας, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» είχε διακινήσει μόλις 14 εκατ. επιβάτες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 το 77% των εσόδων, δηλαδή 465,1 εκατ. ευρώ, προήλθε από τις αεροπορικές και ρυθμιζόμενες δραστηριότητες και το 23%, δηλαδή 138,6 εκατ. ευρώ, από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες (μισθώσεις εμπορικών χώρων, parking, καταστήματα εστίασης κ.λπ.). Η τελευταία δραστηριότητά μάλιστα είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα, αφού δημιουργεί το 27% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) και το 33% των καθαρών κερδών της επιχείρησης.
Συγκεκριμένα, στις μη-αεροπορικές δραστηριότητες ο ΔΑΑ είχε λειτουργικά κέρδη ύψους 111,9 εκατ. ευρώ, λειτουργεί δηλαδή με περιθώριο λειτουργικού κέρδους 80%, και επιπλέον είχε καθαρά κέρδη μετά από φόρους ύψους 75,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή λειτουργεί με περιθώριο καθαρού κέρδους 54%. Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης, κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023 ο ΔΑΑ είχε 70 εμπορικές συμβάσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν 19 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, πέντε επιχειρήσεις εστίασης και έξι επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων.
Συνολικά στον χώρο του αεροδρομίου λειτουργούν 155 καταστήματα, εκ των οποίων τα 75 είναι εμπορικά, τα 47 χώροι εστίασης και 33 καταστήματα παροχής υπηρεσιών. Οι επιχειρήσεις αυτές καλύπτουν 13.500 τ.μ, στεγασμένων χώρων, αντιστοιχώντας σε κάλυψη 99%. Στους χώρους αυτούς δεν περιλαμβάνονται οι χώροι στάθμευσης που περιλαμβάνουν 1.200 θέσεις στα δύο parking μικρής διάρκειας και 5.800 θέσεις στα parking μακράς διάρκειας. Επιπλέον, περιλαμβάνονται και 350 θέσεις Valet Parking.
H διοίκηση του ΔΑΑ αναφέρει ακόμη ότι ξεκίνησε εκ νέου την υλοποίηση του σχεδίου 33MAP Master Plan, που στόχο έχει να ανεβάσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατ. επιβάτες. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η ανάκαμψη της κίνησης τα τελευταία χρόνια οδήγησε την επιβατική κίνηση κατά τους προηγούμενους 12 μήνες στο 95% της ετήσιας δυναμικότητας των αεροσταθμών. Αυτό μάλιστα επιτεύχθηκε πριν από περίπου 12 μήνες, δηλαδή τον Απρίλιο του 2023.
Το σχέδιο 33MAP Master Plan περιλαμβάνει την επέκταση του Κτιρίου Κύριου Αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., την ανάπτυξη νέας περιοχής στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις στάθμευσης και συναφείς υποδομές, έναν νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων IX, έναν αεροσταθμό VIP και άλλες απαραίτητες υποδομές (π.χ. οδικό δίκτυο κ.λπ.).
«Έπειτα από διαβουλεύσεις με τους ειδικούς συμβούλους μας», αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, «η υλοποίηση του 33MAP Master Plan εκτιμάται ότι θα απαιτήσει πέντε έως έξι χρόνια και, ως εκ τούτου, η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να συμφωνηθεί η αντίστοιχη περίοδος υλοποίησης». Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΑΑ, η νέα επένδυση θα ανέλθει σε 650 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον για τις εργασίες αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών η εταιρεία θα δαπανήσει επιπλέον 220 εκατ. ευρώ.