THEPOWERGAME
Νέα δυναμική λαμβάνει η αγορά των τηλεπικοινωνιών με τη είσοδο της ΔΕΗ σε αυτή. Η εταιρεία είναι προφανές ότι με τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει, στοχεύει τόσο στην χονδρική των τηλεπικοινωνιών, όσο και στη λιανική.
Και δεν είναι μόνον η εξαγορά της Κωτσόβολος που προδίδει την πρόθεση αυτή. Είναι η όλη στρατηγική προσέγγιση που έχει παρουσιαστεί από τη διοίκηση μέχρι σήμερα. Τόσο η ηλεκτρική ενέργεια, όσο και η πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθίστανται utilities τα οποία μπορούν να προσφερθούν πακέτο, όπως ακριβώς παρέχει πακέτο ο ΟΤΕ τις τηλεπικοινωνίες και το τηλεοπτικό περιεχόμενο.
Εξάλλου θα ήταν παράδοξο η ΔΕΗ ν’ ακολουθήσει στο μέλλον μια στρατηγική λιανικής προσέγγισης του πελάτη στην ενέργεια και χονδρικής πώλησης στις τηλεπικοινωνίες.
Αντίθετα οι συνδυαστικές πωλήσεις ενέργειας και τηλεπικοινωνιών -και γιατί όχι και τηλεοπτικό περιεχόμενο- διευρύνουν τις πηγές εσόδων, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας σε υπηρεσίες που γρήγορα μετασχηματίζονται σε εμπορευματοποιημένα προϊόντα (commoditized products). Προς την κατεύθυνση αυτή, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει το γεγονός ότι η ΔΕΗ ήδη διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο υποστήριξης ενεργειακών δικτύων, δίπλα στο οποίο εύκολα αναπτύσσεται ένα τηλεπικοινωνιακό δίκτυο.
Η είσοδος της ΔΕΗ, έχει δημιουργήσει ήδη παλιρροϊκά κύματα στην αγορά. Ο ΟΤΕ βλέποντας την ΔΕΗ να εισέρχεται στα «χωράφια» του με ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης δικτύων νέας γενιάς, ενέτεινε τον βηματισμό του προκειμένου να κλείσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες γεωγραφικές περιοχές της χώρας με τις επενδύσεις του. Δεν είναι τυχαίο ότι αύξησε το capex, τόσο το 2023, όσο και το 2024, προκειμένου να τρέξει πιο γρήγορα τα δίκτυα οπτικών ινών.
Τώρα όσον αφορά στη Vodafone, μετά και τη συνάντηση που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της επικεφαλής του Vodafone Group Margherita Della Valle, φαίνεται προς το παρόν να εστιάζει στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία μάλιστα ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ μέχρι το 2029 για την ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων νέας γενιάς, με τεχνολογίες οπτικών ινών και 5G.
Ωστόσο αυτό το «δέσιμο» στην ελληνική αγορά, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, καθώς και στο παρελθόν υπήρξαν αντίστοιχες δεσμεύσεις. Για παράδειγμα ο βασικός μέτοχος της Νova, η BC Partners, μόλις πριν 15 μήνες, σε αντίστοιχη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου είχε υποσχεθεί επενδύσεις στην Ελλάδα ύψους 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, σήμερα ο επικεφαλής της Νίκος Σταθόπουλος, έχει βγει στην αγορά να βρει αγοραστές, τόσο για το σύνολο της United Group, όσο και για τις επιμέρους δραστηριότητές της στην Ελλάδα.
Και σε αυτό το επίπεδο “παίζει” η ΔΕΗ, η οποία ενδιαφέρεται να εισέλθει στην αγορά της λιανικής στις τηλεπικοινωνίες. Η είσοδος αυτή θα μπορούσε να γίνει άμεσα, είτε με την εξαγορά της Vodafone, είτε με την εξαγορά της Nova. Αν και η ΔΕΗ ανέφερε ότι καμία συζήτηση δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα με τη Nova, εντούτοις το ενδεχόμενο να ενδιαφερθεί για τις τοπικές δραστηριότητες της United Group, παραμένει ανοικτό.
Όλα είναι θέμα τιμήματος καθώς ειδικά στην περίπτωση της Nova, ο βασικός επενδυτής είναι ένα επενδυτικό κεφάλαιο, που δεν ενδιαφέρεται στρατηγικά για τον τομέα των τηλεπικοινωνιών, αλλά για την μεγιστοποίησή των αποδόσεών του. Γι αυτό άλλωστε ο επικεφαλής της BC Partners Νίκος Σταθόπουλος, έχει βάλει σήμερα τις JP Morgan και την Morgan Stanley να του βρούνε αγοραστές για την εταιρεία του.