THEPOWERGAME
Το επενδυτικό ενδιαφέρον στην αγορά οικιακών συσκευών είναι αμείωτο τόσο από retailers όσο και από κατασκευαστές, με την BSH Οικιακές Συσκευές, μέλος του γερμανικού ομίλου Robert Bosch και με ηγετικό μερίδιο στην τοπική αγορά, να βλέπει ευκαιρίες, ειδικά όσο οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώνονται με τις νέες τεχνολογίες και τη συνδεσιμότητα.
Πηγές στην εταιρεία εκτιμούν ότι μέχρι το 2030 το 40%-50% των οικιακών συσκευών στην ελληνική αγορά θα έχουν δυνατότητες connectivity (συνδεσιμότητας με έξυπνα τηλέφωνα και τάμπλετ). Αυτό θα συμβεί όχι επειδή υπάρχει ήδη υψηλή ζήτηση από καταναλωτές, ειδικά της νεότερης γενιάς, όσο επειδή θα είναι πλέον διαθέσιμες στην αγορά κυρίως τέτοιου τύπου συσκευές ασύρματης συνδεσιμότητας, που θα ελέγχονται απομακρυσμένα. Μάλιστα, στην BSH εκτιμούν ότι το ποσοστό διείσδυσης των σημάτων της εταιρείας στην αναδυόμενη αγορά θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, φτάνοντας πιθανόν και στο 70% του χαρτοφυλακίου της.
Σημειώνεται ότι η BSH ηγείται της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών, με παρουσία σε όλες τις κατηγορίες, ελέγχοντας συνολικό μερίδιο 32%-35% ετησίως (ιστορικά στοιχεία GfK). Με σήματα στο χαρτοφυλάκιό της όπως Bosch, Siemens, Neff, Pitsos και Gaggenau, έχει χτίσει ισχυρά μερίδια στις περισσότερες κατηγορίες που δραστηριοποιείται, ενώ προβάλλει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις υπηρεσίες μετά την πώληση, καθώς είναι ο κατασκευαστής με το μεγαλύτερο πανελλαδικό δίκτυο εξουσιοδοτημένων συνεργατών. Ειδικότερα, η εταιρεία διαθέτει ένα δυναμικό 270 εργαζομένων σε Ελλάδα και Κύπρο και απασχολεί δικούς της τεχνικούς σε κέντρα υποστήριξης καταναλωτών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Πάτρα και Κύπρο, ενώ επιπλέον 102 εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες εξυπηρετούν τις ανάγκες σε όλη την επικράτεια, συμπεριλαμβανομένων νησιών και απομακρυσμένων περιοχών.
Η BSH συνεργάζεται επίσης με περίπου 650-700 καταστήματα όλων των μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα (δίκτυα τύπου Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο, Welcome Stores, Electronet, Praktiker κ.λπ.), καθώς και μικρότερες εταιρείες και καταστήματα που διαθέτουν λευκές και μαύρες συσκευές σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Επιπλέον, διαθέτει δίκτυο 50-70 συνεργαζόμενων καταστημάτων στην Κύπρο.
Σε επίπεδο τιμών, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να πληρώνουν δίκαια την αξία των συσκευών, τουλάχιστον σε ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, λόγω του έντονου ανταγωνισμού που επικρατεί στην τοπική αγορά. Δεδομένων όμως των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα και του αυξημένου κόστους πρώτων υλών και ενέργειας για τη βιομηχανία -και εν προκειμένω για την Bosch-, αυτό που θα φέρει χαμηλές τιμές και στο μέλλον είναι η αύξηση του όγκου πωλήσεων, ώστε το κόστος παραγωγής να είναι χαμηλότερο ανά προϊόν.
Η εταιρεία συναντά τον καταναλωτή μέσω των φυσικών καταστημάτων των λιανεμπόρων και των αντίστοιχων e-shops. Διαθέτει εκθεσιακό χώρο στα κεντρικά της γραφεία στην Κηφισιά, αλλά δεν κάνει απευθείας πωλήσεις στον καταναλωτή. Είναι μια Β2Β εταιρεία, με καθαρά εμπορική δραστηριότητα, μετά την απόφαση της πολυεθνικής μητρικής να διακόψει οριστικά την παραγωγική δραστηριότητα που διατηρούσε στην Ελλάδα, μέσω της Pitsos, τον Μάρτιο του 2021, έχοντας κάνει γνωστή τη στρατηγική της πολύ νωρίτερα.
Οι οικονομικές επιδόσεις
Είναι θυγατρική της γερμανικής BSH Finance and Holdings GmbH, με τελική ελέγχουσα οντότητα τη Robert Bosch GmbH και οι πωλήσεις της υπολογίζεται ότι κινούνται πάνω από τα 190 εκατ. ευρώ. Με βάση δημοσιευμένα στοιχεία, το 2022 έκλεισε με κύκλο εργασιών 187,8 εκατ. ευρώ, με καθαρά κέρδη 7,4 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ένα ποσοστό περίπου 15% και πιθανόν λίγο υψηλότερο είναι ο όγκος πωλήσεων στην Κύπρο. Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι σε επίπεδο ομίλου η Bosch, παρά τις προκλήσεις του 2023, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία, πραγματοποίησε πωλήσεις 91,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 8% μετά την προσαρμογή των συναλλαγματικών ισοτιμιών ή 4% σε ονομαστική βάση.
Το επόμενο στοίχημα
Για τον μεγάλο προμηθευτή τεχνολογίας και υπηρεσιών το επόμενο στοίχημα είναι η ανάπτυξη συσκευών νέας γενιάς, που θα αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και θα εξοικονομούν πόρους για τον καταναλωτή και το περιβάλλον. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες με γοργή εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, κάτι που φαίνεται να ευνόησε η πανδημία, αλλά και τα capital controls νωρίτερα, καθώς οι πιο ηλικιωμένοι καταναλωτές εξοικειώθηκαν με το πλαστικό χρήμα και τις ψηφιακές συναλλαγές.
Στελέχη της BSH Hellas, μιλώντας για το αποτύπωμα των ψηφιακών εξελίξεων στη δραστηριότητα της εταιρείας, σημειώνουν ως ενδεικτική την ανάπτυξη της πλατφόρμας Home Connect, που ενεργοποίησε η εταιρεία το 2016-2017, με λίγες συσκευές τότε, και πλέον διαθέτει πληροφορίες για όλα τα brands, με την κατηγορία των πλυντηρίων πιάτων να εμφανίζει δυνατότητες συνδεσιμότητας σε όλα τα μοντέλα. Αποτελεί πλέον ένα εργαλείο ενημέρωσης των καταναλωτών γύρω από τη συνδεσιμότητα των ηλεκτρικών συσκευών και για το πώς ο καταναλωτής μπορεί να βελτιώσει την απόδοσή τους, εξοικονομώντας παράλληλα ενέργεια και νερό. Οι καταναλωτές δείχνουν ολοένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αντίθετα με το παρελθόν, που δεν κατανοούσαν τις αλλαγές και δίσταζαν να πληρώσουν την υπεραξία σ’ ένα προϊόν προηγμένης τεχνολογίας.