THEPOWERGAME
Η εξαήμερη δημόσια εγγραφή για την είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών ξεκίνησε στις 10 το πρωί με το άνοιγμα του Βιβλίου Προσφορών. Προς το παρόν η διαδικασία έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα, λόγω της διαφοράς ώρας με το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
Το Βιβλίο Προσφορών για τη διάθεση των 57 εκατ. μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ (αντιστοιχεί στο 19% του συνόλου των μετοχών) άνοιξε σήμερα, Πέμπτη 25 Ιανουαρίου, προκειμένου να εγγραφούν ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές. Παράλληλα, θα υλοποιηθεί και η ιδιωτική τοποθέτηση των 33 εκατ. μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ (αντιστοιχεί στο 11%) στους δύο μετόχους του ΔΑΑ, την AviAlliance (10%) και την Οικογένεια Κοπελούζου (1%).
Η δημόσια εγγραφή θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου κι εφόσον όλα πάνε καλά, η μετοχή του ΔΑΑ θα εισέλθει στο ΧΑ προς διαπραγμάτευση τη μεθεπόμενη Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου.
Η Eurobank ΑΕ συμμετέχει ως Σύμβουλος Εισαγωγής και Συντονιστής Κύριος Ανάδοχος.
ΔΑΑ: Από 7 έως 8,2 ευρώ το εύρος της τιμής διάθεσης των μετοχών
Όπως έγραφε και χθες το powergame.gr, το εύρος τιμών προσφοράς, εντός του οποίου θα γίνει η διάθεση των 90 εκατ. μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, ορίσθηκε σε 7,00 έως 8,20 ευρώ. Να σημειωθεί ότι τα 30 εκατ. μετοχές που θα λάβει η AviAlliance θα περιλάβουν υπερτίμημα 19%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διάθεση δεν αποκλείεται να γίνει και κάτω του Εύρους Τιμών Προσφοράς, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί η διαδικασία. Αντίθετα, το άνω άκρο του εύρους τιμών έχει συμφωνηθεί να μη μεταβληθεί. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η άντληση 670 έως 784 εκατ. ευρώ.
Τι αλλάζει στον ΔΑΑ με επενδύσεις 650 εκατ. έως το 2028
Οι επενδύσεις για την ανάπτυξη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και την αύξηση της χωρητικότητάς του περιγράφονται αναλυτικά στο Ενημερωτικό Δελτίο για τη διάθεση των μετοχών στο ΧΑ, που εγκρίθηκε χθες από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τον Απρίλιο του 2023 ενεργοποιήθηκε εκ νέου το σχέδιο 50 Master Plan (50MAP) του ΔΑΑ. Το σχέδιο αυτό στόχο έχει την αναβάθμιση των υποδομών του αερολιμένα των Σπάτων, έτσι ώστε να καταφέρει να εξυπηρετήσει μέσα σε ένα 12μηνο επιβατική κίνηση 50 εκατ. ανθρώπων.
Σημειώνεται ότι πέρυσι ο ΔΑΑ εξυπηρέτησε 28 εκατ. επιβάτες και η κίνηση αυτή ξεπέρασε το 95% της χωρητικότητάς του. Γι’ αυτό ενεργοποιήθηκε η υποχρέωση αναβάθμισης της υποδομής, έτσι ώστε να προσφέρονται ικανοποιητικές υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό. Το σχέδιο 50MAP προβλέπει την τελική δυναμικότητα που θα αποκτήσει ο αερολιμένας των Σπάτων, με βάση τις υποδομές που διαθέτει το αεροδρόμιο. Αν το ορόσημο αυτό επιτευχθεί, εκτιμάται ότι κάποια στιγμή από το 2045 έως το 2050 θα απαιτηθεί η επέκταση του αεροδρομίου, είτε η δημιουργία νέου αεροδρομίου, που θα ανακουφίσει την κίνηση στον αερολιμένα των Σπάτων. Το σχέδιο 50MAP, όπως αναλύεται στο Ενημερωτικό Δελτίο, χωρίζεται σε τρεις φάσεις, που αναβαθμίζουν σταδιακά τη χωρητικότητα του αερολιμένα.
Master Plan 33MAP
Η πρώτη φάση είναι η αποκαλούμενη 33MAP, η οποία, όπως δείχνει η ονομασία της, στόχο έχει να αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου σε 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Η φάση αυτή προβλέπει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ σε μια περίοδο τετραετίας, δηλαδή από το 2024 έως και το 2028.
Βάσει της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) των Σπάτων που έχουν υπογράψει οι μέτοχοι του ΔΑΑ και το Ελληνικό Δημόσιο, κάθε υποχρεωτική επέκταση της χωρητικότητας του αερολιμένα συντελείται εντός δύο ετών. Ωστόσο, όπως αναφέρει η διοίκηση του ΔΑΑ στο Ενημερωτικό Δελτίο της εισαγωγής των μετοχών του στο ΧΑ, θα ζητήσει από την κυβέρνηση την επέκταση του χρόνου υλοποίησης των επενδύσεων σε τέσσερα χρόνια.
Ειδικότερα, η εφαρμογή του 33MAP θα περιλαμβάνει:
- Την επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, που θα αποτελείται κυρίως από νέες θέσεις εξυπηρέτησης επιβατών και αίθουσες επιβίβασης επιβατών με λεωφορεία, επέκταση της αίθουσας ελέγχου εισιτηρίων, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση η περιοχή ανάκτησης, νέες εγκαταστάσεις λιανικής και χώρους γραφείων.
- Την ανάπτυξη μιας νέας έκτασης στάθμευσης 32 αεροσκαφών, με σχετικούς τροχόδρομους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και ένα πρατήριο ράμπας,
- Ένα νέο τερματικό VIP.
- Επέκταση του εδάφους και του κυκλοφοριακού συστήματος, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.
Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028. Θα απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες 650 εκατ. ευρώ με βάση τιμές του 2022. Εξ αυτών τα 160 εκατ. ευρώ του 33MAP εκτιμάται ότι θα δαπανηθούν φέτος και του χρόνου, 200 εκατ. ευρώ το 2026, επιπλέον 160 εκατ. ευρώ το 2027 και τα υπόλοιπα 130 εκατ. ευρώ το 2028. Τα κεφάλαια γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις θα προέλθουν από δανεισμό, αναφέρει η διοίκηση του ΔΑΑ.
Master Plan 40MAP
Αμέσως μετά εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η β’ φάση του επενδυτικού σχεδίου, το 40MAP, που στόχο θα έχει να φέρει τη χωρητικότητα του ΔΑΑ στα 40 εκατ. επιβάτες. Η επένδυση αυτή θα ενεργοποιηθεί μόλις η 12μηνη κίνηση στον ΔΑΑ ξεπεράσει τα 31,35 εκατ. επιβάτες. Αυτό είναι κάτι που αναμένεται να συμβεί σχετικά άμεσα, με δεδομένο ότι πέρυσι η κίνηση ξεπέρασε τα 28 εκατ. επιβάτες.
H φάση του 40MAP θα περιλάβει την περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού με την κατασκευή περιπτέρων εξυπηρέτησης επιβατών, την επέκταση των χώρων εστίασης και λιανικής πώλησης, την κατασκευή της νέας επέκτασης στάθμευσης αεροσκαφών, τροχοδρόμων και λωρίδων ταξί, χώρων εξοπλισμού υποστήριξης εδάφους, νέας γέφυρας εξυπηρέτησης επιβατών και νέας γέφυρας ταξί. «Με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις κίνησης, αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και αναμένεται να απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες άνω των 700 εκατ. ευρώ σε τιμές του 2022», αναφέρεται στο Ενημερωτικό Δελτίο.
Τέλος, η τρίτη φάση επέκτασης του αερολιμένα θα ενεργοποιηθεί μόλις το αεροδρόμιο υπερβεί τους 36 εκατ. επιβάτες σε 12μηνη βάση. Αυτή η φάση θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και θα περιλάβει την ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση της ανάπτυξης του νέου σταθμού στάθμευσης αεροσκαφών, νέων τροχοδρόμων και νέων λωρίδων ταξί, νέας γέφυρας ταξί, νέων προσβάσεων και κυκλοφοριακών δρόμων, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.