THEPOWERGAME
Σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο αναδεικνύεται η κρατική Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Παρά τα πενιχρά κέρδη που εμφάνισε το 2022, ύψους 2 εκατ. ευρώ, η εταιρεία έχει κοστίσει στον Έλληνα φορολογούμενο πάνω από 2,34 δισ. ευρώ σε ονομαστικές τιμές. Σε παρούσα αξία το ποσό αυτό είναι σημαντικά ανώτερο, δεδομένου ότι άλλη η αξία του χρήματος σήμερα και άλλη πριν από 20 ή 30 χρόνια.
Η πιο σημαντική αμυντική βιομηχανία της χώρας μέχρι τώρα έχει πραγματοποιήσει 40 Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου. Περίπου μία για κάθε χρονιά ύπαρξής της. Η ΕΑΒ φέτος κλείνει 48 χρόνια λειτουργίας και κατά μέσο όρο κάθε χρόνο στην εταιρεία έμπαιναν από τον Έλληνα φορολογούμενο 50 εκατ. ευρώ -ή περίπου 17,5 δισ. δρχ. για την περίοδο προ του ευρώ.
Οι περισσότερες και μεγαλύτερες ΑΜΚ της εταιρείας έγιναν επί ημερών ΠΑΣΟΚ. Συνολικά 22 σε σύνολο 40 Αυξήσεων Μετοχικού Κεφαλαίου συντελέστηκαν επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, αρχής γενομένης από το 1983. Το 1995, μάλιστα, έγινε η μεγαλύτερη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, ύψους 346,7 δισ. δρχ. (δηλαδή περισσότερο από 1 δισ. ευρώ). Η αύξηση αυτή έγινε εν όψει της πρώτης μεγάλης διαγραφής των συσσωρεμένων ζημιών της εταιρείας, ύψους 167,1 δισ. δρχ. (490,5 εκατ. ευρώ).
Η δεύτερη μεγαλύτερη ΑΜΚ στην ΕΑΒ έλαβε χώρα επί ημερών διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ύψους 479,2 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή έγινε το 2018 και αποκλειστικό σκοπό είχε τον συμψηφισμό ισόποσου ποσού συσσωρευμένων ζημιών της εταιρείας.
Η τρίτη μεγαλύτερη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της αμυντικής βιομηχανίας, ύψους 151,4 εκατ. ευρώ, πραγματοποιήθηκε επί ημερών διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, στις αρχές του 2011 ενώ λίγο αργότερα, το 2013, επί ημερών συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, μπήκαν επιπλέον 140 εκατ. ευρώ.
Από τη μία πλευρά όμως έμπαιναν χρήματα και από την άλλη «καίγονταν» στις ζημίες της επιχείρησης. Από τα 2,34 δισ. ευρώ που μπήκαν στην εταιρεία «κάηκαν» πάνω από 2,07 δισ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά απομειώθηκαν με οκτώ αποφάσεις των διοικήσεων της ΕΑΒ, εκ των οποίων η πιο σημαντική λήφθηκε πριν από τρία χρόνια.
Τον Δεκέμβριο του 2021 με απόφαση της διοίκησης της εταιρείας το μ.κ. της εταιρείας απομειώθηκε κατά 1,07 δισ. ευρώ, με τη μείωση της ονομαστικής τιμής της μετοχής κατά 17,83 ευρώ. Από 21,83 ευρώ, που ήταν η τιμή της, μειώθηκε σε 4,00 ευρώ, με βασικό σκοπό τον συμφηφισμό ζημιών της επιχείρησης παρελθουσών χρήσεων.
Η δεύτερη πιο σημαντική απομείωση μ.κ. στην ΕΑΒ συντελέστηκε τον Δεκέμβριο του 1995, ύψους 490,5 εκατ. ευρώ, και η τρίτη πιο σημαντική διαγραφή μ.κ. συντελέστηκε τον Νοέμβριο του 2018, ύψους 479,2 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πενιχρά κέρδη του 2022 που εμφάνισε η εταιρεία συνιστούν «σταγόνα στον ωκεανό» των υπερβάσεων και της κακοδιαχείρισης των αποθεμάτων, των απαιτήσεων κ.λπ. της εταιρείας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο ορκωτός ελεγκτής αμφισβητεί τους λογαριασμούς αποθεμάτων συνολικού ύψους 120,6 εκατ. ευρώ, του κόστους πωλήσεων ύψους 73,4 εκατ. ευρώ, απαιτήσεις ύψους 9,0 εκατ. ευρώ κ.λπ. Επιπλέον, η εταιρεία επιβαρύνεται με διαφορές φορολογικού ελέγχου (φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ) ύψους 285,6 εκατ. ευρώ, για τις οποίες η ΕΑΒ έχει προσφύγει στα διαιτητικά δικαστήρια.
Με τα παραπάνω, η ΕΑΒ φέρεται να είναι η δεύτερη πιο «αμαρτωλή» ΔΕΚΟ μετά τον ΟΣΕ, που κόστισε πάνω από 10 δισ. ευρώ τα τελευταία 20-30 χρόνια… και η χώρα ακόμη σιδηρόδρομο δεν διαθέτει.