THEPOWERGAME
Τον περασμένο Απρίλιο και Αύγουστο, η Boeing είχε αναγγείλει πως η Spirit AeroSystems, ένας από τους προμηθευτές της και πρώην θυγατρική της, δεν είχε αποπερατώσει σωστά εργασίες στην άτρακτο ορισμένων 737 Max, καθυστερώντας την παράδοση τους στις αεροπορικές εταιρείες. Μόλις αυτήν τη Δευτέρα, λίγα 24ώρα μετά την αποκόλληση πόρτας από ένα 737 Max 9 της Alaska Airlines στα 4.900 μέτρα την περασμένη Παρασκευή, η ίδια αεροπορική εταιρεία μαζί με την United Airlines ανακοίνωσαν πως ανέκυψαν ορισμένα ζητήματα που συσχετίζονται με την τοποθέτηση του πλαισίου της πόρτας ασφαλείας σε ορισμένα 737 Max 9 στον στόλο τους, όπως κάποια χαλαρά μπουλόνια.
Το περιστατικό της περασμένης Παρασκευής έρχεται να πλήξει ακόμη πιο πολύ την αξιοπιστία της Boeing σε μια περίοδο που το κύρος της είχε αρχίσει να αποκαθίσταται μετά τα δυο τραγικά δυστυχήματα τον Οκτώβριο του 2018 και τον Μάρτιο του 2019. Στο πρώτο είχαν χάσει τη ζωή τους 189 επιβάτες της Lion Air Flight 610 και στο δεύτερο 157 επιβάτες της Ethiopian Airlines, με τις πληροφορίες των αρμοδίων αρχών να ανακαλύπτουν τεχνικά προβλήματα στον σχεδιασμό των 737 Max 8. Tα πολύνεκρα δυστυχήματα προ πενταετίας δεν σχετίζονται με τα παρόντα προβλήματα των 737 Max 9 καθώς οι 171 επιβάτες και τα έξι μέλη του πληρώματος στην πτήση 1282 της Alaska Airlines δεν υπέστησαν καμία σοβαρή σωματική βλάβη.
Όμως, η τοποθέτηση του προέδρου της Emirates, Τιμ Κλαρκ, αντανακλά τις ανησυχίες που γεννούνται μετά το περιστατικό της 5ης Ιανουαρίου. «Έχουν προβλήματα στους ποιοτικούς ελέγχους εδώ και καιρό και αυτό ήταν μια ακόμη ένδειξη» δήλωσε ο Κλαρκ σε αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στο πρακτορείο Bloomberg. Πρόσθεσε πως σε αυτή τη φάση, οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν πληθώρα επιλογών διότι ο κλάδος της αεροναυπηγικής κυριαρχείται από την Boeing και την Airbus.
Είναι δε ειρωνικό πως πρόσφατα έγιναν αναφορές στον διεθνή Τύπο για το δυστύχημα της Japan Airlines τον Αύγουστο του 1985 με 520 νεκρούς επειδή είχε γίνει ελαττωματική επισκευή της «ουράς» ενός αεροσκάφους 747 από τεχνικούς της Boeing. Αυτή η αναδρομή έγινε με αφορμή την πρόσφατη ασφαλή εκκένωση 379 ατόμων από ένα Airbus 350 της Japan Airlines, το οποίο είχε συγκρουστεί με αεροσκάφος της Ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο. Τα δημοσιεύματα, ουσιαστικά, επιδοκίμαζαν την ετοιμότητα του πληρώματος σε μια αεροπορική εταιρεία η οποία έδωσε βάρος στα μέτρα ασφαλείας μετά από αυτό το δυστύχημα περίπου προ 40ετίας.
Στη συνεδρίαση της Δευτέρας, η μετοχή της Boeing υποχώρησε έως και 9,3% και αυτή της Spirit AeroSystems κατέγραψε απώλειες της τάξεως του 16%. Η μετοχή της Alaska Air Group έχασε το 6,3% της αξίας της καθώς συνολικά 171 Boeing που ανήκουν σε αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες ή διέρχονται από τον εναέριο χώρο των ΗΠΑ έχουν καθηλωθεί ύστερα από απόφαση των αρμόδιων αρχών. Σε δυσμενέστερη θέση βρίσκεται η Spirit, η οποία προμηθεύει και την Airbus, επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg.
Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν δε πως η Boeing είχε ζητήσει πέρσι από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ να απαλλάξει προσωρινά το νεότερο και μικρότερο μοντέλο από τη σειρά 737, το Max 7, από ορισμένα κριτήρια ασφάλειας στα συστήματα αντιπαγοποίησης, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2026, για να κάνει έγκαιρα ορισμένες παραδόσεις. «Ακόμη και αν δεν είναι ένα κρίσιμο ζήτημα ασφάλειας, δεν δημιουργείται θετική εικόνα για μια εταιρεία σαν την Boeing, με την πρόσφατη ιστορία της, να ζητά εξαιρέσεις σε κριτήρια ασφάλειας ώστε να μπορέσει να βγάλει αεροσκάφη από τις πόρτες του εργοστασίου», γράφει η Πέγκι Χόλιντερ των Financial Times.