THEPOWERGAME
Με την ελπίδα ότι θα αρχίσει να αντιστρέφεται το κλίμα περί αισχροκέρδειας και θα ορθολογικοποιηθούν οι τιμές ώστε να «χαλαρώσουν» τα αυστηρά μέτρα της κυβέρνησης, ατενίζουν το 2024 οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Πολλοί επιχειρηματίες, που επενδύουν στο προφίλ καλού εργοδότη και σε δράσεις που πιστοποιούν την συμμόρφωσή τους με ρυθμιστικές αρχές και κανονισμούς, θεωρούν ότι η συνεχής ενασχόληση με την κερδοσκοπία δημιουργεί εντυπώσεις και οδηγεί σε γενικεύσεις ισχυρισμών περί αισχροκέρδειας την κοινή γνώμη. Εξάλλου, όπως διατείνονται τηρούν με ευλάβεια τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης αν ενώ διαφωνούν με την μονιμοποίησή τους όταν -ορισμένα από αυτά- υιοθετούνται ως έκτακτα, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, τα οποία συνεπάγονται σημαντικό κόστος. Σημειώνεται ενδεικτικά ότι σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ το καθαρό περιθώριο προ φόρων κερδών στον κλάδο βαίνει μειούμενο, καθώς μετά την ανάκαμψη το 2021, σε 2,20% από 1,91% το 2020, υποχωρεί με βάση τα στοιχεία του 2022 σε 1,47%. Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις αυξάνονται, με πληθωριστικούς όρους. Υπολογίζοντας μια συντηρητική εκτίμηση για αύξηση της τάξης 9% στον τζίρο του 2022 οι πωλήσεις της αγοράς των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι πλησίασαν τα 13 δισ. ευρώ το 2023. Σε επίπεδο κερδοφορίας όμως συνεχίστηκε η επιβράδυνση του προηγούμενου έτους.
Η αλυσίδα Σκλαβενίτης παραμένει ηγέτης του κλάδου συνεχίζοντας το ανοδικό σερί τζίρου που την οδήγησε στα 4,5 δισ. ευρώ, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία του 2022. Συνεχίζει δε να επενδύει σε νέες θέσεις εργασίας και μισθούς, πέραν του επενδυτικού πλάνου για ανάπτυξη καταστημάτων και υποδομών. Η ΑΒ Βασιλόπουλος διατηρεί ελπίδες για επιστροφή σε κερδοφορία μετά τις ζημιές του 2022 ενώ πρόκριμα για το πρόσημο στον τζίρο του 2023 (σε σχέση με τα 1,98 δισ. ευρώ του 2022) αποτελεί η εμπορική κίνηση του Δεκεμβρίου, καθώς εγκαινίασε νέο concept hypermarket, με το πρώτο κατάστημα στο Μαρούσι και το ανακαινισμένο κατάστημα στο Ελληνικό. Η Lidl, που κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα τζίρου, σύμφωνα με τις πληροφορίες, προγραμματίζει επενδύσεις 120 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια στο δίκτυο και την εφοδιαστική της αλυσίδα. Aπό την πλευρά της METRO δρομολογούνται επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ στην 4ετία μέχρι το 2026 ενώ για το τζίρο του 2023 έβαλε τον πήχη στα 1,58 δισ. ευρώ.
Εντωμεταξύ, στο club των ισχυρών του κλάδου μπαίνει και ο Μασούτης, που έβαλε στόχο να κλείσει το 2023 με τζίρο πάνω από 1 δισ. ευρώ, με αύξηση 16% σε σχέση με το 2022. Σχεδιάζει επενδύσεις πάνω από 22 εκατ. ευρώ το 2024 εστιάζοντας στο μοντέλο «Grand Μασούτης» κάνοντας την αρχή με το Grand Μασούτης Γλυφάδας.
Χωρίς δάνεια και με ανθεκτική κερδοφορία συνεχίζει τη δραστηριότητά της η Πέντε ΑΕ, εταιρεία που αναπτύσσει την αλυσίδα Γαλαξίας, η οποία υπεραποδίδει της αγοράς, με τζίρο που ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ. Δυναμική προβάλλει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που μετά από ένα μπαράζ εξαγορών αναβαθμίζει τη θέση της στην κατάταξη του οργανωμένου λιανεμπορίου με τζίρο που θα ξεπεράσει το μισό δισ. ευρώ το 2023.
Στη λεγόμενη μεσαία κατηγορία πρωταγωνιστεί η MarketIn, που χάρης στην ενίσχυση του δικτύου της με νέα καταστήματα και το μεγάλο μερίδιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο χαρτοφυλάκιό της δημιουργεί προϋποθέσεις για να φτάσει και να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ τζίρο. Στο ίδιο μοτίβο αναπτύσσονται τα μεγέθη της Discount Markt, του Θανόπουλου, του ΕΛΟΜΑΣ αλλά και νέων παικτών που εισέρχονται στην αγορά όπως η Carrefour, που αναπτύσσει η Retail & More.