THEPOWERGAME
Στο τελικό στάδιο επεξεργασίας βρίσκεται ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό, ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός μέσω του οποίου θα επιλεγεί ο ιδιωτικός φορέας που θα αναλάβει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης με σύμβαση παραχώρησης. Χθες, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος, κατά τη διάρκεια παρέμβασης στο συνέδριο Prodexpo North, υποστήριξε πως εξετάζονται οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται «για να υπάρξει ιδιωτικός πάροχος λειτουργίας».
Η ιδιωτική εταιρεία θα αναλάβει τη λειτουργία τόσο της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά που αναμένεται να λειτουργήσουν ταυτόχρονα μέσα στο 2023. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό επανέλαβε χθες πως παρά τις ανησυχίες για το τι θα γίνει με τα αρχαία στον Σταθμό Βενιζέλου (όπου εκκρεμεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας) το μετρό μπορεί να λειτουργήσει «εντός του 2023» όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.
Ο κ. Ταχιάος υπενθύμισε πως στην κοινοπραξία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης (μαζί με την ΑΚΤΩΡ) συμμετέχει και η ιαπωνική Hitachi Rail η οποία είναι σήμερα μέλος του ομίλου που λειτουργεί το μετρό της Κοπεγχάγης. Εκτός από τους γιαπωνέζους που υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, στην Ευρώπη υπάρχουν σήμερα αρκετοί όμιλοι που λειτουργούν μετρό όπως η ιταλική ΑΤΜ, η γαλλική Keolis, κ.α.
Η σύνταξη του τεύχους δημοπράτησης του μεγάλου διαγωνισμού, εκτιμώμενης αξίας άνω των 400 εκατ. ευρώ, αποτελεί στοίχημα για την Αττικό Μετρό όχι μόνο επειδή για πρώτη φορά αναλαμβάνει ιδιώτης να λειτουργήσει δίκτυο αστικών συγκοινωνιών αλλά και επειδή στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσει μία από τις λίγες πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές μετρό στην Ευρώπη με συρμούς χωρίς οδηγό. Υπό κανονικές συνθήκες, η εταιρεία που θα λειτουργήσει το μετρό πρέπει να έχει επιλεγεί σχεδόν ενάμισι χρόνο νωρίτερα ώστε να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες δοκιμές.
Στην Κοπεγχάγη, που αποτελεί και ένα από τα τελευταία παραδείγματα λειτουργίας γραμμής μετρό χωρίς οδηγό από ιδιώτη, συστάθηκε ένας ολιγομελής κρατικός οργανισμός που εποπτεύει την τήρηση της σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση ανατέθηκε στην ιδιωτική εταιρεία Metro Service A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική Azienda Trasporti Milanesi (ATM) και η ιαπωνική Hitachi Rail STS. Η ΑΤΜ είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου, ενώ η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.