THEPOWERGAME
Καθώς η Inditex, η ιδιοκτήτρια της Zara, και η H&M πρόκειται να δημοσιεύσουν τα πιο πρόσφατα αποτελέσματα των πωλήσεών τους, οι επενδυτές θα επικεντρωθούν σε ένα σημαντικό ερώτημα: πώς ανταποκρίνονται οι δύο ισχυρότατοι «παίκτες» του fast fashion στην αλματώδη εξέλιξη του σημερινού ηγέτη της αγοράς, τη Shein;
Η Shein έχει τεράστια αποτίμηση και είναι έτοιμη για δημόσια εγγραφή. Με πωλήσεις σχεδόν εξ ολοκλήρου μέσω του διαδικτύου, ο λιανοπωλητής κατέγραψε περίπου 23 δισ. δολάρια σε παγκόσμια έσοδα το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Coresight. Η Shein αντιπροσώπευε σχεδόν το ένα πέμπτο της παγκόσμιας αγοράς fast fashion το 2022, ξεπερνώντας τη Zara και την H&M. Οι χαμηλές τιμές της Shein, μπλουζάκια δηλαδή των 5 δολαρίων και πουλόβερ των 10 δολαρίων, προσελκύουν επίσης αγοραστές που διαφορετικά θα επέλεγαν να ψωνίσουν μόνο από καταστήματα με εκπτώσεις.
Η Shein δεν προβλέπει τάσεις, αλλά κινείται ταχύτατα
«Η πραγματική δύναμη της Shein είναι ότι αναγνωρίζει πως δεν έχει ιδέα για το τι θέλετε να φορέσετε», δήλωσε ο Rui Ma, αναλυτής και ιδρυτής του ενημερωτικού δελτίου Tech Buzz China. «Αυτό όμως που ξέρει, είναι ότι έχει τεράστια ικανότητά στο να αυξάνει την παραγωγή πολύ γρήγορα».
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στο ρεπορτάζ του Reuters, για την Inditex, η οποία ανακοίνωσε αποτελέσματα την Τετάρτη, και την H&M, η οποία ανακοινώνει τις τριμηνιαίες πωλήσεις της την Παρασκευή, ο ηλεκτρονικός έμπορος που ιδρύθηκε στην Κίνα έχει αναδειχθεί σε σημαντική απειλή στην αγορά φθηνών ρούχων και αξεσουάρ.
Στις 6 Δεκεμβρίου, ο αναλυτής της Deutsche Bank, Adam Cochrane, υποβάθμισε την Inditex και την H&M σε αξιολόγηση «sell», επικαλούμενος προκλήσεις όπως ο αποπληθωρισμός των τιμών στον τομέα των ενδυμάτων και η πίεση από τη Shein και τον ταχέως αναπτυσσόμενο ανταγωνιστή της, την Temu που ανήκει στην PDD.
Σίγουρα, η Shein έχει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με τη Zara και την H&M, οι οποίες συχνά πιστώνονται ως πρωτοπόρες στην αναπαραγωγή των εμφανίσεων της πασαρέλας, φτιάχνοντας φτηνά παρόμοια ρούχα σε χαμηλές τιμές, κάτι που έχει γίνει γνωστό και ως fast fashion.
Και οι τρεις λιανοπωλητές έχουν αντιμετωπίσει επικρίσεις για υποτιθέμενη κλοπή σχεδίων από άλλες μάρκες, ωστόσο ορισμένοι επικριτές υποστηρίζουν ότι ο εξαιρετικά γρήγορος κύκλος παραγωγής της Shein την καθιστά έναν ιδιαίτερα κατάφωρο παραβάτη. Σε μήνυση που έλαβε τον Ιούλιο για παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας, υποστηρίζεται ότι η Shein χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη και έναν ιδιόκτητο αλγόριθμο, για να αναζητά ιδέες για σχέδια στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα μερικές φορές να υπάρχει άμεση λογοκλοπή.
Αλλά η βασική στρατηγική της Shein, είναι να αξιοποιήσει ένα δίκτυο προμηθευτών με έδρα κυρίως την Κίνα, οι οποίοι αντιστρατεύονται τις παραδοσιακές κατασκευαστικές τάσεις δεχόμενοι μικρές αρχικές παραγγελίες και αυξάνοντας την κλίμακα ανάλογα με τη ζήτηση. Αυτή η εξαιρετικά ευέλικτη αλυσίδα εφοδιασμού επέτρεψε στη Shein να δημιουργήσει ένα θεμελιωδώς διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο από τους καθιερωμένους παίκτες της fast fashion, όπως η Zara και η H&M, οι οποίοι πρωτοστάτησαν σε συντομότερα χρονοδιαγράμματα παραγωγής, αλλά εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην πρόβλεψη των στυλ που θα αγοράσουν οι καταναλωτές.
Σημαντικό πλεονέκτημα το direct-to-consumer
Μια μελέτη του 2022 διαπίστωσε ότι η Shein λαμβάνει συνήθως τις παραγγελίες μέσα σε πέντε έως επτά ημέρες και μπορεί στη συνέχεια να στείλει τα προϊόντα απευθείας στους καταναλωτές μέσω αεροπορικών μεταφορών. Η αποστολή μπορεί ακόμα να διαρκέσει έως και δύο εβδομάδες, ανάλογα με το προϊόν και την τοποθεσία του αγοραστή. Ωστόσο, το μοντέλο direct-to-consumer δίνει στη Shein ένα πλεονέκτημα έναντι των καταστημάτων λιανικής πώλησης, τα οποία πρέπει να διανέμουν τα ενδύματα σε ένα παγκόσμιο δίκτυο καταστημάτων και να διατηρούν αυτά τα σημεία εφοδιασμένα, σύμφωνα με τον Sheng Lu, καθηγητή μόδας και μελετών ένδυσης στο Πανεπιστήμιο του Delaware.
Από την άλλη, η Patricia Cifuentes, ανώτερη αναλύτρια στην Bestinver, η οποία κατέχει μετοχές της Inditex, δήλωσε ότι η ταχύτητα παράδοσης αποτελεί θεμελιώδες πλεονέκτημα για τη Zara σε σύγκριση με την H&M και ακόμη και τη Shein. «Όσο πιο γρήγορα παραλάβει ο πελάτης το ρούχο, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να το επιστρέψει. Έτσι, η Inditex θέλει να είναι η ταχύτερη στην αποστολή του προϊόντος, αλλά και αν δεν σας αρέσει, θέλει να το βάλει πίσω στο σύστημα το συντομότερο δυνατό για να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες να πουληθεί σε πλήρη τιμή».
Πού παράγουν τα ρούχα οι ηγέτες του fast fashion
Από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Νοέμβριο του 2023, η Zara και η H&M έφεραν αντίστοιχα 40.000 και 23.000 νέα είδη στην αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lu. Η Shein εισήγαγε 1,5 εκατομμύρια προϊόντα κατά την ίδια περίοδο – 37 φορές περισσότερα από τη Zara και 65 φορές περισσότερα από την H&M. Και ενώ και οι δύο εταιρείες εξακολουθούν να συνεργάζονται με προμηθευτές στην Κίνα, η Inditex και η H&M διαθέτουν μεγάλες βάσεις παραγωγής σε άλλες χώρες.
Το 2022, το 98% της παραγωγής της Inditex βασίστηκε σε 12 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας, του Μαρόκου, της Τουρκίας και της Ισπανίας, όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας. Η H&M υπολογίζει το Μπαγκλαντές, μαζί με την Κίνα, ως τη μεγαλύτερη αγορά παραγωγής ρούχων, δήλωσε εκπρόσωπος της.