THEPOWERGAME
Επενδύσεις στα εργοστάσιά της σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη, με έμφαση στον τομέα της συσκευασίας και της ενέργειας προτεραιοποιεί η Αθηναϊκή Ζυθοποιία στο πλαίσιο μιας στρατηγικής με γνώμονα την ανθεκτικότητα ενόψει μελλοντικών προκλήσεων – από την κλιματική αλλαγή και το νέο κανονισμό για τα απόβλητα συσκευασίας μέχρι τις καταναλωτικές τάσεις.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει προϋπολογίσει επενδύσεις 85 εκατ. ευρώ, συνολικά, με ορίζοντα το 2026 συνυπολογίζοντας τρέχοντα έργα σε τομείς όπως οι συσκευασίες, η ανθεκτικότητα των κτιρίων και η ασφάλεια, καθώς και η παραγωγικότητα. Η εταιρεία δεν σχεδιάζει εξαγορές αλλά επικεντρώνεται στην αύξηση της δραστηριότητας των ζυθοποιίων της επιχειρώντας να προσθέσει όγκους μέσω εισαγωγών.
Ειδικά για παραγωγικές επενδύσεις την περίοδο 2024-2026 το επενδυτικό πλάνο είναι ύψους 65 εκατ. ευρώ, και όπως ανέφερε σε δημοσιογραφική παρουσίαση χθες ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, τουλάχιστον τα μισά από αυτά τα κεφάλαια θα χρηματοδοτήσουν πράσινες επενδύσεις. Μεταξύ άλλων ενεργειών η εταιρεία σχεδιάζει να εγκαινιάσει μέχρι τα μέσα του 2024 ενεργειακή επένδυση με φωτοβολταϊκό πάρκο στην Πάτρα ενώ παρεμβάσεις γίνονται και γύρω από τη θερμική ενέργεια. Η εταιρεία προετοιμάζεται και για τυχόν μέτρα που θα απαιτήσει ο νέος κανονισμός για τα απόβλητα συσκευασίας (PPWR) και στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει ενεργά στον διάλογο με την κυβέρνηση μέσω της Ένωσης Ζυθοποιών και των άλλων συνεργαζόμενων φορέων όπως η Ένωση Σούπερ Μάρκετ προκειμένου να συμφωνηθεί ένα σύστημα διαχείρισης αποβλήτων συσκευασίας και εγγυοδοσίας (DRS) ώστε η χώρα να καταφέρνει να ικανοποιεί τους στόχους της. Πρόκειται για δύσκολο εγχείρημα αν αναλογιστεί κανείς ότι ο όγκος της αγοράς για την οποία γίνεται λόγος αντιστοιχεί σε 2 δισεκατομμύρια τεμάχια.
10 εκατ. ευρώ στους παραγωγούς
Ας σημειωθεί ότι σημαντικό μέρος της δραστηριότητας της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας αφορά η συνεργασία που έχει αναπτύξει με 2.000 Έλληνες προμηθευτές μέσω προγράμματος Συμβολαιακής Γεωργίας, που τρέχει εδώ και 15 χρόνια, από το 2014. Το 80% του κριθαριού που προμηθεύεται για τα ζυθοποιία της είναι πιστοποιημένο ως βιώσιμο, ποσοστό που φέτος φτάνει το 90%. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο πέρυσι μέσω του προγράμματος η εταιρεία επένδυσε 10 εκατ. ευρώ στο προϊόν, και άρα στους παραγωγούς.
Μιλώντας για τις τάσεις στην αγορά ο κ. Δανιηλίδης σημείωσε ότι τα αλκοολούχα ποτά εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις, με τη ζήτηση στη μπύρα να καταγράφει διακυμάνσεις κυρίως λόγω του καιρού και εκτίμησε ότι η χονδρική αγορά ho.re.ca. θα κλείσει φέτος λίγο πάνω από τα περσινά επίπεδα, που ήταν γύρω στα 4 εκατ. ευρώ, με όρους όγκου και χωρίς να υπολογίζεται το «ανεπίσημο» μέρος (55-60% μη μετρήσιμο μέρος της αγοράς).
Οι τάσεις και οι προβλέψεις
Ο κ. Δανιηλίδης σημείωσε επίσης αναφορικά με τις τάσεις στην αγορά ότι τα επώνυμα προϊόντα πήγαν καλύτερα από αυτά ιδιωτική ετικέτας, ενώ διαπιστώνει πως ο δείκτης του πληθωρισμού δεν συμβαδίζει με τις καταναλωτικές τάσεις καθώς οι καταναλωτές δεν φαίνεται να αποθαρρύνονται εν τέλει από τις τιμές. Σημειώνεται ότι η εταιρεία προχώρησε σε ανατιμήσεις φέτος τον Φεβρουάριο που μεσοσταθμικά κυμάνθηκαν σε 8% ενώ για το 2024 προσανατολίζεται σε πολύ χαμηλότερου εύρους αυξήσεις. Πάντως επισημάνθηκε από τη διοίκηση της εταιρείας ότι ειδικά στην Ελλάδα σημαντικό μέρος της τιμής αντιστοιχεί σε φορολογία.
Αναφορικά με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ να απορρίψει την αίτηση αναίρεσης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σχετικά με το πρόστιμο για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και ανταγωνιστικές πρακτικές που της επιβλήθηκε προ ετών, η διοίκηση της εταιρείας αρκέστηκε να επαναλάβει την απόφαση αλλά σημείωσε ότι στην Ολλανδία υπάρχει ακόμη δρόμος… χωρίς περαιτέρω σχόλια.
Τρεις πυλώνες για τη βιωσιμότητα
Όπως ανέφερε χθες ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, παρουσιάζοντας τη μελέτη της ΕΥ για το αποτύπωμα της εταιρείας σε 3 πυλώνες: περιβάλλον, κοινωνία και υπευθυνότητα, η ελληνική εταιρεία κάνει βήματα προόδου ως προς τους στόχους του μητρικού ομίλου Heineken,ο που ανήκει, με ορίζοντα το 2040 και βρίσκεται κοντά στην επίτευξη ορισμένων εξ’ αυτών. Για παράδειγμα, ο όμιλος δεσμεύεται για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην παραγωγή ως το 2030, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να έχει ήδη πετύχει μείωση εκπομπών CO2 κατά 20%, με έτος βάσης το 2018. Παράλληλα, σε συνεργασία με προμηθευτές και συνεργάτες της, φροντίζει για την αποτελεσματικότερη χρήση υλικών, αξιοποιώντας 79,4% ανανεώσιμων πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας. Επίσης, η εταιρεία πέτυχε ανάκτηση στα παραγόμενα απόβλητα κατά 99,6% εξοικονομώντας πρώτες ύλες και ενέργεια. Σημειώνεται ότι σήμερα, το 95% των φιαλών που εμπορεύεται στην αγορά είναι επιστρεφόμενο.
Σημαντικές δράσεις υλοποιεί η εταιρεία και στον πυλώνα της κοινωνίας δίνοντας το παρόν σε έκτακτες ανάγκες όπως σε Βόρεια Εύβοια και Θεσσαλία με στοχευμένα προγράμματα, ενώ ενδεικτική είναι και η δράση «από το χωράφι ως το ποτήρι», με άμεση οικονομική αξία 378 εκατ. ευρώ για τα έτη 2021-2022. Η εταιρεία υποστηρίζει επίσης δράσεις για τους 809 εργαζομένους της έχοντας μάλιστα αυξήσει κατά 15% τις γυναίκες στο δυναμικό της. Τέλος, ως προς τον πυλώνα της υπευθυνότητας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προωθεί την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ στην Ελλάδα με σειρά δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του καταναλωτικού κοινού.