THEPOWERGAME
Πέρασαν 30 χρόνια από το πρώτο κατάστημα L’ Artigiano στον Βύρωνα και έκτοτε η ελληνική αλυσίδα επιβίωσε στις κρίσεις, διατηρώντας σήμερα την 3η θέση στην κατάταξη των αλυσίδων πίτσας βάσει τζίρου, με συνολικά έσοδα που αναμένεται να φτάσουν φέτος στα 22 εκατ. ευρώ στο σύνολο των 24 καταστημάτων του δικτύου.
Παρά τις δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες και το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, ο Χρήστος Βιτσικάνος και η Ιωάννα Στασινοπούλου, που ηγούνται της εταιρείας, εμφανίζονται ικανοποιημένοι από τη σημαντική θέση που έχει κερδίσει το σήμα στην αγορά pizza delivery και σχεδιάζουν περαιτέρω ανάπτυξη.
Στοχεύουν στο άνοιγμα τριών νέων καταστημάτων στην Αττική, με επίκεντρο τα Βόρεια Προάστια και το κέντρο, ενώ η αλυσίδα επεκτείνεται και σε περιοχές εκτός πρωτεύουσας, όπως σε Χαλκίδα, Καλαμάτα και Κόρινθο. Η διοίκηση της L’ Artigiano φέρεται επίσης να προωθεί διεύρυνση του δικτύου συνεργατών franchisees, διαθέτοντας και κάποια εταιρικά καταστήματα σε συνεργάτες της, μοιράζοντας έτσι τον κίνδυνο και τις αποδόσεις.
Η διοίκηση της αλυσίδας προβλέπει επίσης επιστροφή της δραστηριότητας σε κερδοφορία. Σημειώνεται ότι το 2022 η μητρική εταιρεία έκλεισε με κύκλο εργασιών 3,6 εκατ. ευρώ, με αύξηση 21% (σε επίπεδο συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων σε όλα τα καταστήματα, ο τζίρος εκτιμάται σε 18 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, κατέγραψε ζημίες προ φόρων 224.623 ευρώ από κέρδη 169.264 ευρώ στην προηγούμενη χρήση και με EBITDA 141.966 ευρώ, μειωμένα κατά 70%. Πρόκειται για το αποτέλεσμα των αυξήσεων τιμών σε πρώτες ύλες και ενέργεια. Μάλιστα, ως αποτέλεσμα της κρίσης, η εταιρεία πέρυσι προχώρησε σε αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της, της τάξης του 8% μεσοσταθμικά, ενώ επιπλέον 8% αναμένεται να περάσει στις τιμές το 2024.
Για το 2023, πάντως, η διοίκηση της L’ Artigiano αναμένει επιστροφή σε κερδοφορία, ευνοούμενη από την αύξηση της τουριστικής κίνησης, αλλά και την αποκλιμάκωση των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Χρήστος Βιτσικάνος, επισήμανε σε παρουσίαση που διοργάνωσε η εταιρεία χθες ότι η μερική αποκατάσταση του κόστους ενέργειας θα συμβάλει στη βελτίωση της οργανικής κερδοφορίας της εταιρείας για την επόμενη χρήση, συνεχίζοντας την αναπτυξιακή τροχιά που σημειώνει την τελευταία τριετία. Προβλέπει, επίσης, ανάπτυξη πάνω από 16% φέτος. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις διενεργούνται κυρίως μέσω του call center της L’ Artigiano κι ένα 25% διενεργείται μέσω πλατφορμών. Με το μοντέλο που υιοθετεί η L’ Artigiano και με την προώθηση στην αγορά αυθεντικών ιταλικών συνταγών με φρέσκα υλικά, έχει καταφέρει να διατηρήσει τα μερίδιά της, που της δίνουν την τρίτη θέση στην τοπική αγορά, μετά την Pizza Fan και την Domino’s Pizza.
Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Στο πλαίσιο αυτό, ανέπτυξε τμήμα HR και προχώρησε σε αύξηση μισθών 20%, με τον μέσο μισθό να φτάνει τα 1.200 -1.300 ευρώ μεικτά, στα περίπου 1.200 άτομα που απασχολούνται στον όμιλο.