THEPOWERGAME
Σε μια θέση μεταξύ των κορυφαίων ομίλων τροφίμων στοχεύει η Bespoke SGA, εταιρεία συμμετοχών που ίδρυσε πέρυσι ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, για να συγκεντρώσει όλες τις επενδύσεις του μετά το deal με τη Mondelez για την πώληση της Chipita -και η οποία έκλεισε την πρώτη οικονομική χρήση με κύκλο εργασιών 55 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, πρόκειται για εταιρεία συμμετοχών που εγκαινίασε τη δραστηριότητά της με μετοχικό κεφάλαιο 140 εκατ. ευρώ και με ηγετική ομάδα που πλαισιώνεται από στελέχη που διετέλεσαν συνεργάτες του επιχειρηματία στην πορεία του στο επιχειρείν. Με μια εμβληματική εξαγορά στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η Bespoke απέκτησε το 43,53% των μετοχών της ΙΟΝ και το 45% της Αφοί Ι. Κωτσιόπουλοι, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και την πώληση σοκολατοειδών και ζαχαρωδών προϊόντων. Λίγους μήνες αργότερα, τον Νοέμβριο του 2022, η εταιρεία απέκτησε επιπλέον ποσοστό 2,94% στο μετοχικό κεφάλαιο της ΙΟΝ. Οπότε, στο τέλος της πρώτης οικονομικής χρήσης κατείχε 46,47% στην ΙΟΝ και 45% στην Κωτσιόπουλοι, που συνεισέφεραν στο αποτέλεσμα του ομίλου 1,521 εκατ. ευρώ για την περίοδο 1/8- 31/12/2022.
Σημειώνεται ότι, σε συνέχεια νέας συναλλαγής πριν από λίγους μήνες, η Bespoke SGA Holdings κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών της ΙΟΝ, ήτοι 60,98%, καθώς και το 60% της Κωτσιόπουλοι, αποκτώντας και τη δυνατότητα άσκησης διοίκησης. Και οι δύο εταιρείες είναι πλέον θυγατρικές της Bespoke.
Επιπλέον, πέρυσι η Bespoke εξαγόρασε το 100% της Έδεσμα, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή αλλαντικών, και το σύνολο των μετοχών της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας, συναλλαγές από τις οποίες προέκυψε υπεραξία 26,8 εκατ. ευρώ και αναγνωρίστηκαν εμπορικά σήματα αξίας 15,2 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Bespoke εξαγόρασε το 100% της Αμβροσία, με δραστηριότητα στην παρασκευή και την επεξεργασία τροφίμων (σαλατών και έτοιμων φαγητών), και ολοκλήρωσε τη μεταβίβαση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Ελληνικοί Χυμοί στη νεοϊδρυθείσα Juice Invest, απ’ όπου η υπεραξία ανήλθε σε 19,3 εκατ. ευρώ και αναγνωρίστηκαν εμπορικά σήματα αξίας 7,1 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η συγχώνευση των εταιρειών Έδεσμα, ΑΕΠ Κεφαλαρίου ΑΕ και Νίκας, με απορρόφηση των δύο πρώτων από τη Νίκας, καθώς και η συγχώνευση των Ελληνικών Χυμών με την Juice Invest, με απορρόφηση της Juice Invest από την Ελληνικοί Χυμοί.
Η διάρθρωση του ομίλου
Έτσι, ο όμιλος διαρθρώνεται με μητρική την Bespoke και δραστηριότητα τα αλλαντικά, σοκολατοειδή, έτοιμα τρόφιμα και σαλάτες και μη αλκοολούχα ποτά, με θυγατρικές τις εταιρείες Αμβροσία, Νίκας, Αλλαντικά Μακεδονίας, Nikas Skopje, Nikas Bulgaria, Nikas Group, Ελληνικοί Χυμοί, ΙΟΝ και Κωτσιόπουλοι.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Ελληνικοί Χυμοί διατηρεί βιομηχανικές εγκαταστάσεις στη Λάρισα, αλλά δεν εκτέθηκε σε κίνδυνο με την πλημμύρα στην περιοχή, αν και υπήρξε παύση των εργασιών της για επτά ημέρες. Η εταιρεία μέσα στο 2023 αποπλήρωσε μέρος ομολογιακού δανείου συνολικού ύψους 10,5 εκατ. ευρώ, μειώνοντας τον δανεισμό της σε 14,3 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Αμβροσία, που μετατράπηκε σε ΑΕ, φέτος τον Ιούνιο εξόφλησε το σύνολο των δανειακών της υποχρεώσεων. Με την εξόφληση μέρους των δανειακών υποχρεώσεων των θυγατρικών του, προς εξασφάλιση των οποίων είχαν εγγραφεί βάρη σε περιουσιακά στοιχεία, ο όμιλος μπήκε σε διαδικασία άρσης αυτών των βαρών.
Οι προκλήσεις, οι επιδόσεις και οι προοπτικές
Όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, σημειώνεται ότι η διεθνής συγκυρία -με την απότομη αύξηση των επιτοκίων, τις ανοδικές τιμές των πρώτων υλών, καθώς και τις σημαντικές γεωπολιτικές εντάσεις- επηρέασε το τοπικό περιβάλλον και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και κατά συνέπεια είχε επίδραση και στις επιδόσεις της Bespoke, που έκλεισε την πρώτη οικονομική χρήση με κύκλο εργασιών σε επίπεδο ομίλου 54,8 εκατ. ευρώ, μεικτά κέρδη 5,8 εκατ. ευρώ, προσαρμοσμένο EBITDA αρνητικό, ήτοι ζημία 729 χιλ. ευρώ για τον όμιλο και 1,3 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, και καθαρές ζημίες για την εταιρεία 10,8 εκατ. ευρώ.
Για το μέλλον, η εμπειρία του στελεχιακού δυναμικού, η ισχυρή κεφαλαιακή βάση, η πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης, καθώς και η σημαντική θέση των εταιρειών του ομίλου στην ελληνική αγορά αποτελούν ισχυρή βάση για ανάπτυξη. Όπως επισημαίνει η διοίκηση της Bespoke, η φιλοσοφία του ομίλου είναι αυτή που κατευθύνει τον στρατηγικό σχεδιασμό και επιτάσσει τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας των προϊόντων, έχοντας επίγνωση της ευθύνης προς τους καταναλωτές.