THEPOWERGAME
Νέα επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ -ίδια κεφάλαια και χρηματοδότηση από το ταμείο ανάκαμψης- υλοποιεί η Matrix Pack, ελληνική εταιρεία που βρέθηκε στην κορυφή της Ευρώπης παράγοντας πλαστικά καλαμάκια και πλέον έχει μετασχηματιστεί σε μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κόσμου στην παραγωγή χάρτινων καλαμακιών και άλλων προϊόντων, ανταποκρινόμενη στις νέες τάσεις βιωσιμότητας.
Πρακτικά αξιοποιεί την ευρωπαϊκή οδηγία 904/2019, που θεσπίζει απαγόρευση στο πλαστικό καλαμάκι και σταδιακή απόσυρση στα πλαστικά μιας χρήσης με φορολογική επιβάρυνση σε άλλα πλαστικά προϊόντα.
Μέσα σε 7 χρόνια η εταιρεία υλοποίησε επενδύσεις 130 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε στο πλαίσιο ξενάγησης που διοργάνωσε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας του στη Ριτσώνα ο Λυμπέρης Πολυχρονόπουλος, πρόεδρος του Ομίλου Matrix Pack και διευθύνων σύμβουλος του Matrix Pack Βόρεια Αμερική. Έχοντας εξασφαλίσει δανεισμό, χρηματοδότηση 8,5 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ κι έχοντας προσελκύσει επένδυση 18 εκατ. ευρώ από το fund SouthBridge, που απέκτησε 35% των μετοχών, επεκτάθηκε σταδιακά στην παραγωγή πλαστικών καλαμακιών και στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων, ενισχύοντας το παγκόσμιο αποτύπωμά της σε λύσεις συσκευασίας τροφίμων και ποτών από βιώσιμα υλικά νέας γενιάς, ανθεκτικά στη χρήση και ασφαλή για τον καταναλωτή.
Με έδρα την Αθήνα, διατηρεί στην Ελλάδα και διεθνώς 7 μονάδες παραγωγής και 10 κέντρα διανομής, ενώ απασχολεί πάνω από 550 εργαζομένους. Δραστηριοποιείται σε 61 χώρες και εξυπηρετεί περισσότερους από 650 πελάτες με 20 δισ. τεμάχια καλαμάκια ετησίως, 1 δισ. καπάκια και άλλα προϊόντα από χαρτί και βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες.
Οι επιδόσεις και οι μεγάλοι πελάτες
Τα συμβόλαια που έχει με μεγάλους πελάτες έχουν ήδη εξασφαλίσει τζίρο 83 εκατ. ευρώ για το 2024, όταν το 2022 έκλεισε με κύκλο εργασιών περίπου 40 εκατ. ευρώ και φέτος αναμένεται να προσθέσει επιπλέον 2-3 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τα τελευταία 2 χρόνια η ανάπτυξη ξεπερνά το 40%, ενώ το μερίδιο που εισφέρουν οι πωλήσεις στην Ελλάδα κυμαίνεται πολύ κάτω από 10%.
Για να εξυπηρετεί πελάτες όπως η McDonald’s, η Burger King και η KFC, επενδύει συστηματικά σε εξοπλισμό που της εξασφαλίζει τη συμμόρφωση με υψηλά πρότυπα ποιότητας σε όλα τα προϊόντα που παράγει. Σημειώνεται ότι αποτελεί τον μεγαλύτερο παίκτη παγκοσμίως στην αγορά γρήγορης εστίασης, ενώ είναι βασικός προμηθευτής της McDonald’s σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Δραστηριοποιείται ωστόσο και στο οργανωμένο λιανεμπόριο (με πελάτες όπως Tesco, Lidl, Aldi, Metro), στην αγορά γάλακτος και χυμών, καθώς και στη ho.ba.re.ca..
Η δυναμικότητα και τα εργοστάσια
Η Matrix Pack παράγει στη Ριτσώνα 20-25 εκατομμύρια καλαμάκια την ημέρα, σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονόπουλο. Όπως ανέφερε, τα μηχανήματα επεξεργάζονται 35 τόνους χαρτί την ημέρα, το οποίο κόβουν σε λωρίδες, υλικό που εν συνεχεία αξιοποιείται για να παραχθούν καλαμάκια στην Ελλάδα και στα άλλα εργοστάσια της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι η Matrix Pack στις εργοστασιακές εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα παράγει εκτός από καλαμάκια και άλλα προϊόντα, όπως καπάκια, μαχαιροπίρουνα και πιάτα από βιορητίνες και επαναχρησιμοποιούμενα. Ακολουθώντας, μάλιστα, την τάση των μεγάλων βιομηχανιών για παραγωγή στον τόπο της κατανάλωσης, διαθέτει εργοστάσια σε ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ινδία, όπου η επένδυση είναι σε εξέλιξη. Συνολικά διαθέτει 22 γραμμές παραγωγής, όπου επεξεργάζεται 5.000 τόνους πρώτης ύλης, με δυναμικότητα 1 δισ. καπάκια στην κατηγορία wet fiber και επιπλέον γραμμές για την κατηγορία dry fiber.
Η ελληνική αγορά στο καλαμάκι
Με βάση στοιχεία της Matrix Pack, η αξία της ελληνικής αγοράς στο καλαμάκι υπολογίζεται σε 4 εκατ. ευρώ και σε όγκο σε 1,3 δισεκατομμύριο τεμάχια, εκ των οποίων 1 δισεκατομμύριο αφορoύν τα καλαμάκια του Freddo. Πρόκειται για το «νόμιμο» μερίδιο της αγοράς, που αντιστοιχεί στο χάρτινο καλαμάκι, περίπου στο 30% του συνόλου, καθώς το υπόλοιπο 70% είναι «μαύρη αγορά», δηλαδή πλαστικά καλαμάκια που εισάγονται και διατίθενται παρανόμως σε καταστήματα εστίασης, καθώς η χρήση τους έχει απαγορευτεί από το 2022.