THEPOWERGAME
Μία εντελώς διαφορετική εικόνα για τα μεγέθη της Fourlis Group στο τέλος του έτους προαναγγέλλει η διοίκηση του ομίλου καθώς θα αποτυπωθεί η βελτίωση των λειτουργικών επιδόσεων της λιανικής (IKEA, Intersport και H&B) κι επιπλέον η πλήρης εικόνα της επανεκτίμησης των περιουσιακών στοιχείων στη δραστηριότητα ακινήτων της Trade Estates.
Εξάλλου, η επανεκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των εμπορικών ακινήτων θα αναβαθμίσει τα στοιχεία του εννεαμήνου λόγω της εξαγοράς του Smart Park. Όπως σημείωσε ο Βασίλης Φουρλής, επικεφαλής του ομίλου, στο πλαίσιο conference call για την ενημέρωση των αναλυτών, περίπου 15-20 εκατ. ευρώ είναι οι θετικές αναπροσαρμογές NAV (net asset value) που θα λογιστικοποιηθούν στις ενοποιημένες εκτιμήσεις του ομίλου Fourlis. Οπότε θα προκύψει κάτι παραπάνω από αντιστάθμιση της όποιας υστέρησης στα αποτελέσματα του εννεαμήνου. Υπενθυμίζεται ότι στο εννεάμηνο ο όμιλος εμφάνισε πωλήσεις 389,6 εκατ. ευρώ ενισχυμένες κατά 10,5%, με καθαρά κέρδη 5,2 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 42,4% και εξαιρουμένων των κερδών από αναπροσαρμογή επενδυτικών ακινήτων εμφάνισε κέρδη 3,9 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 3,2%.
Για την δραστηριότητα στο real estate στόχος του ομίλου Fourlis είναι η περαιτέρω ανάπτυξη και όπως φαίνεται διαθέτει όλες τις απαραίτητες χρηματοδοτικές γραμμές από τις τράπεζες για να το πετύχει μέχρι 2027. Σύμφωνα με τον κ. Φουρλή, ο συνδυασμός της αύξησης κεφαλαίου στο πλαίσιο του IPO και οι τραπεζικές γραμμές καλύπτουν την ανάπτυξη των εμπορικών ακινήτων συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης στο Ελληνικό το 2027. Αυτό θα φέρει ένα LTV (loan to value) της τάξης του 50-55%.
Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία εννεαμήνου ο συνολικός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε κατά 19,5 εκατ. ευρώ στα 262,5 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω μείωσης του δανεισμού των εμπορικών δραστηριοτήτων, όπου ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε σε 94,4 εκατ. ευρώ έναντι 107,6 εκατ. ευρώ πέρυσι και θα συνεχίσει να μειώνεται σύμφωνα με τη διοίκηση. Αντίθετα, ο καθαρός δανεισμός της Trade Estates ΑΕΕΑΠ ανήλθε σε 126,1 εκατ. ευρώ από 93,1 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022 και 98,8 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022, λόγω των νέων επενδύσεων.
Η διοίκηση της Fourlis επανέλαβε ότι σχεδιάζει να διαθέσει μετοχές από το μερίδιό της στην Trade Estates ώστε αυτό να υποχωρήσει στο 50% μέχρι το τέλος του 2024. Δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αλλά προφανώς αυτό θα γίνει με placement ή carve out ή με έναν συνδυασμό των δύο μοντέλων και με τρόπο που δεν θα επηρεάσει τους υφιστάμενους μετόχους της Trade Estates.
Σε ερώτηση για τα κατασκευαστικά κόστη της ΑΕΕΑΠ ο κ. Φουρλής σημείωσε ότι ο όμιλος αντιμετωπίζει τα ενοίκια και ως ενοικιαστής και ως ιδιοκτήτης. Στις περισσότερες περιπτώσεις στα συμβόλαια υπάρχει σε ετήσια βάση παράμετρος που αφορά τον πληθωρισμό, η οποία περιορίζεται τους τελευταίους μήνες και φαίνεται να περνά σε μια περίοδο ομαλοποίησης. Ειδικά στον κατασκευαστικό τομέα τα κόστη έχουν σταθεροποιηθεί, αν και έχουν αυξηθεί σε κάποιες περιπτώσεις και πάνω από 30%, κυρίως την περίοδο 2021 – 2022 αλλά πλέον καταγράφεται επιβράδυνση. Σύμφωνα πάντως με τον επικεφαλής του ομίλου η αύξηση την τελευταία τριετία εκτιμάται σε περίπου 25%.
Οι επιδόσεις στο λιανεμπόριο
Αναφορικά με τις επιδόσεις στις δραστηριότητες του ομίλου στο λιανεμπόριο επικρατεί αισιοδοξία. Εξάλλου, στο γ΄τρίμηνο ο όμιλος δεν αντιμετώπισε αυξήσεις στα κόστη ενώ είχε ήδη αρχίσει να μειώνει επιλεκτικά τιμές στην ΙΚΕΑ απολαμβάνοντας οφέλη σε επίπεδο τζίρου αλλά και EBITDA, μετά και από τις τελευταίες κινήσεις αποεπένδυσης από τη δραστηριότητα στην Τουρκία και στην TAF.
Υπήρξε μάλιστα κάποια θετική τάση στις πρώτες ύλες και στο κόστος αγαθών με πρόβλεψη να διατηρηθεί το επόμενο έτος αλλά δεν υπάρχει πρόθεση για αυξήσεις τιμών στα προϊόντα, με τις εκτιμήσεις να παραμένουν σταθερές για το μικτό περιθώριο κέρδους του ομίλου όσο συνεχίζεται η ανάπτυξη και αυξάνονται τα μερίδια στους κλάδους δραστηριότητας.
Αναφορικά με το τελευταίο τρίμηνο, ο Δημήτρης Βαλαχής, CEO του ομίλου Fourlis, χαρακτήρισε ισχυρές τις επιδόσεις που καταγράφονται τον Νοέμβριο, με υψηλό διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης πωλήσεων, που αναμένεται να διατηρηθεί και τον Δεκέμβριο, όπως προέβλεψε. Πέρα από την ΙΚΕΑ και την Intersport θετικές είναι οι εκτιμήσεις και για την Holland & Barrett. Αν και σύμφωνα με τον κ. Βαλαχή δεν είναι εύκολο να γίνουν εκτιμήσεις για τα μεγέθη με ορίζοντα την επόμενη διετία, παραμένει ο στόχος που έχει τεθεί για κύκλο εργασιών περί τα 50 εκατ. ευρώ στις 3 χώρες: Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία, μέχρι το 2026-2027.
Η εστίαση στη Ρουμανία και οι στόχοι για το 2027
Σημειώνεται ότι ο όμιλος έχοντας δώσει έμφαση τα τελευταία χρόνια -από την πανδημία και μετέπειτα- στην ενίσχυση της θέσης του στην ελληνική αγορά και στην ολοκλήρωση των επενδύσεων που είχε σε εξέλιξη, καθώς και στην ανάπτυξη της κυπριακής αγοράς, μετατοπίζει πλέον το κέντρο βάρους στη Ρουμανία για ισχυροποίηση της τοπικής δραστηριότητας και αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η χώρα με νέες επενδύσεις τα προσεχή χρόνια.
Αναφορικά με το business plan πενταετίας ο όμιλος διατηρεί στόχο για κύκλο εργασιών 750 εκατ. ευρώ συνολικά στο retail. Πάντως ο κ. Φουρλής υπενθύμισε ότι οι στόχοι με ορίζοντα το 2025 τέθηκαν το 2018, όταν σχεδιάστηκε το πλάνο για προσθήκη νέας δραστηριότητας στη λιανική, με την H&B και υλοποίηση του project στην αγορά του real estate με αυτόνομη εταιρεία. Αλλά η πανδημία, την περίοδο 2019-2021 οδήγησε σε μετατόπιση των στόχων για την περίοδο 2026-2027, κάτι που εξαρτάται από την ανάπτυξη του 3ου μεγαλύτερου ΙΚΕΑ στο Ελληνικό.
Πού θα ανοίξουν νέα καταστήματα
Ο κ. Βαλαχής από την πλευρά του εμφανίστηκε πολύ αισιόδοξος για το μέλλον αναφερόμενος στο στρατηγικό πλάνο του ομίλου με προτεραιότητες: την διατήρηση της ηγετικής θέσης στην αγορά, την περαιτέρω ανάπτυξη με omnichannel προσέγγιση και περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου. Ειδικά στην ΙΚΕΑ, αναμένεται η ανάπτυξη νέου καταστήματος στην Βουλγαρία ενώ στην Ελλάδα την επόμενη τριετία σχεδιάζεται η προσθήκη 3 νέων καταστημάτων: στην Πάτρα, το τελευταίο τρίμηνο του 2024, στο Ηράκλειο, το πρώτο τρίμηνο του 2025 και στο Ελληνικό το πρώτο τρίμηνο του 2027.
Αναφορικά με την Intersport, το 2023 άνοιξαν 3 καταστήματα στην Ελλάδα κι ένα στη Ρουμανία και εξετάζονται δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου σε όλες τις χώρες που έχει παρουσία το σήμα και ιδιαίτερα σε Ρουμανία και Βουλγαρία.
Για την Holland & Barrett μετά από τα 3 πρώτα καταστήματα σε Γλυφάδα, Κηφισιά και The Mall Athens, καθώς και την ενεργοποίηση του e-shop, από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα τρέχει καμπάνια για το νέο brand. Την επόμενη εβδομάδα μάλιστα αναμένεται να εγκαινιαστεί άλλο ένα κατάστημα στο Χαλάνδρι και στο πρώτο δίμηνο του 2024 αναμένεται η προσθήκη ενός ακόμη σημείου στο δίκτυο, στη Νέα Σμύρνη και έπονται νέα ανοίγματα εντός του επόμενου έτους.