THEPOWERGAME
Ελληνικός καφές με τρίμμα τριαντάφυλλο, χωριάτικη σαλάτα σε βαζάκι, μανιτάρι γλυκό του κουταλιού, καρτ ποστάλ με βότανα, σαπούνι με γάλα γαϊδούρας.
Αυτά είναι μερικά από τα ελληνικά, παραδοσιακά και καινοτόμα, προϊόντα τα οποία διακινεί η κίνηση Wise Greece στην Ελλάδα και άλλες 8 χώρες με μία θεμελιώδη διαφορά:
Tο κέρδος της γίνεται κέρδος για την κοινωνία καθώς τα έσοδα γίνονται και πάλι τρόφιμα που διανέμονται σε ιδρύματα για παιδιά και ενήλικες που έχουν ανάγκη.
Η ιδέα για την Wise Greece «γεννιέται» το 2013 σε ένα κοινωνικό παντοπωλείο. «Είχα πάει να δώσω ρούχα και διαπίστωσα τις τεράστιες ανάγκες που υπήρχαν σε τρόφιμα, την ώρα που πολλοί Έλληνες παραγωγοί έκαναν στροφή στην παραγωγή ποιοτικών προϊόντων», δηλώνει στο powergame.gr η κ. Μελίνα Ταπραντζή, η οποία, με σπουδές στην επικοινωνία και το μάρκετινγκ και 10ετή καριέρα στη διαφήμιση, αποφασίζει τελικά να κάνει στροφή στη ζωή της.
Ιδρύει μια καινοτόμο κοινωνική επιχείρηση -«ακόμη και σήμερα η ιδέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας δεν είναι τόσο διαδεδομένη στην Ελλάδα όσο σε άλλες χώρες, σκεφτείτε τότε», εξομολογείται – με διπλό σκοπό:
«Από τη μία να προωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο τα οφέλη της Ελληνικής διατροφής και την ποιότητα των ελληνικών τροφίμων, ενώ μέσα από τις πωλήσεις τους να συγκεντρώνει κέρδη τα οποία «μετατρέπει» σε τρόφιμα και τα διαθέτει σε παιδιά και συνανθρώπους μας με μεγάλη ανάγκη».
100 παραγωγοί, 2500 προϊόντα
Παρά τις επιφυλάξεις που συναντά στα πρώτα της βήματα, η Wise Greece εδραιώνεται και μάλιστα πριν λίγο καιρό η κ. Μελίνα Ταπραντζή βραβεύεται από τα Ηνωμένα Έθνη και την Παγκόσμια Τράπεζα, ως μία από τις 7 γυναίκες παγκοσμίως, των οποίων οι δραστηριότητες συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της παγκόσμιας ατζέντας Βιωσιμότητας 2030 (Βραβείο SDGs and Her).
Σήμερα, η Wise Greece:
-Συνεργάζεται με 100 παραγωγούς ελληνικών ποιοτικών προϊόντων, από ελαιόλαδο μέχρι μέλι, γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες φτιαγμένες με παραδοσιακές συνταγές και από μπαχαρικά και βότανα διαλεγμένα ένα – ένα, μέχρι κρασί και βουτήματα, από μπάρες και υπερτροφές μέχρι σαπούνια.
-Διαθέτει 2.500 προϊόντα σε ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων (κυρίως delicatessen, κρεοπωλείων, παντοπωλείων) σε όλη την Ελλάδα.
-Κάνει εξαγωγές σε 8 χώρες του εξωτερικού, κυρίως σε Ευρώπη (Γερμανία, Σκανδιναβία) και ΗΠΑ.
-Έχει διανείμει περισσότερους από 90 τόνους τροφίμων σε ιδρύματα.
-Έχει δικό της κατάστημα πώλησης προϊόντων στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης.
-Αναπτύσσει νέες πρωτοβουλίες, όπως την διοργάνωση σεμιναρίων για ανέργους αλλά και μέλη γυναικείων αγροτικών συνεταιρισμών.
Στον προθάλαμο της Wise Greece άλλες 250 επιχειρήσεις
Η Wise Greece λειτουργεί ως εξής: προμηθεύεται από τους παραγωγούς τα προϊόντα τους σε τιμή υπερχρονδρικής και τα διανέμει στο δίκτυο καταστημάτων με τα οποία συνεργάζεται σε Ελλάδα και εξωτερικό σε τιμή χονδρικής.
Αφού αφαιρεθούν τα λειτουργικά έξοδα, τα κέρδη διατίθενται και πάλι για την αγορά προϊόντων από τους ίδιους τους παραγωγούς, τα οποία διατίθενται σε ιδρύματα.
Είναι τέτοια η απήχησή της που έχει δεχθεί πρόταση συνεργασίας από άλλους 250 παραγωγούς ώστε να συμπεριλάβει και τα δικά τους προϊόντα στο δίκτυό της.
Οι αιτήσεις εξετάζονται με βάση μια σειρά κριτηρίων όπως είναι ο τρόπος παρασκευής, η ποιότητα, η πιστοποίησή τους, το κοινωνικό αποτύπωμα (εάν για παράδειγμα πρόκειται για μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις).
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στα καταστήματα λιανικής πώλησης, τα οποία επίσης επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια.
16 τόνους τρόφιμα στην κρίση του Covid
Η πανδημική κρίση, όπως είναι προφανές, οδηγεί σε κάμψη των πωλήσεων, ιδίως στο κανάλι των delicatessen, λόγω τόσο των περιοριστικών μέτρων όσο και της γενικότερης μείωσης του τζίρου στην αγορά.
Ωστόσο, η Wise Greece επιδεικνύει γρήγορα αντανακλαστικά και λανσάρει τα κουτιά ελπίδας (Hope Boxes): κάθε κουτί περιλαμβάνει 6 κιλά βασικών αγαθών, όπως ζυμαρικά, όσπρια, μέλι, που προέρχονται από μικρούς Έλληνες παραγωγούς και τα έσοδα από τις πωλήσεις διατίθενται αποκλειστικά σε ιδρύματα.
«Δεν μπορείς να περιμένεις να περάσει η κρίση. Ως κοινωνική επιχείρηση πρέπει να προσαρμόζεσαι διαρκώς και να βοηθάς την κοινωνία όσο μπορείς περισσότερο, την ώρα μάλιστα που έχει μεγαλύτερη ανάγκη», επισημαίνει η κ. Ταπραντζή αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι στο πρώτο 10μηνο της πανδημικής κρίσης προσφέρθηκαν περισσότεροι από 16 τόνοι τρόφιμα σε μια σειρά ιδρυμάτων.
«Λειτουργούμε ως ομάδα, ο ένας υποστηρίζει τον άλλο»
Όσον αφορά στο μέλλον, στα σχέδια της Wise Greece είναι από τη μία να αυξήσει τα δικά της καταστήματα και από την άλλη να αναπτύξει δύο νέους τομείς δραστηριοτήτων: τη σύνδεση της γαστρονομίας με τον τουρισμό και τα σεμινάρια για την παραγωγή τροφίμων.
Ήδη, με επιχορήγηση του προγράμματος Active Citizens Fund, το οποίο προέρχεται από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία) έγινε το πρώτο σεμινάριο στην Ευρυτανία κι ακολουθεί δεύτερο στη Δράμα (λόγω της πανδημίας τα σεμινάρια γίνονται σε ψηφιακή μορφή αλλά σε μεταγενέστερο χρόνο θα γίνονται με φυσική παρουσία).
Τα σεμινάρια απευθύνονται σε φοιτητές, νέες και νέους ανέργους, άτομα άνω των 50 ετών που σκέφτονται να κάνουν στροφή στην καριέρα τους και μέλη γυναικείων συνεταιρισμών με σκοπό να τους βοηθήσουν να δημιουργήσουν τη δική τους σειρά προϊόντων, να εργαστούν με επιτυχία στον τομέα της παραγωγής τροφίμων ή να αναβαθμίσουν τις γνώσεις τους σε μια σειρά θεματικών πεδίων όπως εξαγωγές, digital marketing, σχεδιασμός νέων προϊόντων, σχεδιασμός συσκευασιών, ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων και storytelling.
Στα σεμινάρια μετέχουν και μέντορες όπως η γνωστή σεφ Αργυρώ Μπαρμπαρίγου αλλά και παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζεται η Wise Greece ως role models.
Άλλωστε, βούληση της μη κερδοσκοπικής κίνησης είναι να συνεχιστεί η συνεργασία με όλες και όλους που θα μετά τα σεμινάρια θα αποφασίσουν να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά με την παραγωγή τροφίμων.
«Είναι σημαντικό ότι πλέον λειτουργούμε όλοι μαζί ως ομάδα. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Το αντίθετο. Ο ένας υποστηρίζει τον άλλο και προκύπτουν πολλές συνεργασίες», υπογραμμίζει η κ. Ταπραντζή φωτίζοντας κι άλλη μια πλευρά της λειτουργίας της Wise Greece.