THEPOWERGAME
Η αεροπορική εταιρεία Emirates ανακοίνωσε τη Δευτέρα παραγγελία για 95 αεροσκάφη Boeing αξίας 52 δισ. δολαρίων, ξεκινώντας την πρώτη μεγάλη συμφωνία της αεροπορικής έκθεσης του Ντουμπάι 2023.
Όπως σημειώνει το CNBC, η κρατική ναυαρχίδα του Ντουμπάι, θυγατρική του ομίλου Emirates, παραγγέλνει 55 επιπλέον Boeing 777-9 και 35 από τα 777-8, ανεβάζοντας τις συνολικές παραγγελίες της αεροπορικής εταιρείας για τα αεροσκάφη 777X ευρείας ατράκτου σε 205 μονάδες. Επίσης, επικαιροποιεί την παραγγελία της για Boeing 787 Dreamliners από 30 σε 35, αποτελούμενη από 15 787-10 και 20 787-8.
Η Emirates επιβεβαίωσε επίσης την παραγγελία της για άλλους 202 κινητήρες από την General Electric: τους κινητήρες GE9X, οι οποίοι θα κινούν τα νέα αεροσκάφη 777X. Με την ανακοίνωση αυτή, η συνολική παραγγελία κινητήρων GE9X της Emirates ανέρχεται σε 460. Τα αεροσκάφη 777 μπορούν να πετάξουν για έως και 18 ώρες.
Η Emirates διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών Boeing 777 από κάθε άλλη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο. Η συνεχιζόμενη όρεξη για αεροσκάφη ευρείας ατράκτου αναδεικνύει τη σημασία της αγοράς της Μέσης Ανατολής για τη ζήτηση του μοντέλου αεροσκαφών. Οι πελάτες της Μέσης Ανατολής αντιπροσωπεύουν πλέον «το μεγαλύτερο μέρος των συνδυασμένων Airbus και Boeing για τα επιβατικά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου στο 30% του παγκόσμιου συνόλου», σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας διαχείρισης πλούτου Alliance Bernstein.
«Η Emirates είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης αεροσκαφών Boeing 777 και η σημερινή παραγγελία εδραιώνει αυτή τη θέση. Συμμετέχουμε στενά στο πρόγραμμα 777 από την έναρξή του μέχρι και αυτή την τελευταία γενιά αεροσκαφών 777X», δήλωσε ο Σεΐχης Ahmed bin Saeed Al Maktoum, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας και του ομίλου Emirates, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.
«Το 777 έχει διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στη στρατηγική της Emirates για το στόλο και το δίκτυό της, συνδέοντας πόλεις σε όλες τις ηπείρους απευθείας με το Ντουμπάι», είπε. «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να επεκτείνουμε τη σχέση μας με την Boeing και ανυπομονούμε να ενταχθεί το πρώτο 777-9 στο στόλο μας το 2025».
Η ζήτηση για τα μεγαλύτερα αεροσκάφη του κλάδου, που κυριαρχούν στα αεροδρόμια της περιοχής, έχουν πληγεί μετά από μια παρατεταμένη κυκλική ύφεση που ακολουθήθηκε από την επιζήμια επίδραση του COVID-19 στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
Αξιωματούχοι του κλάδου εκτιμούν ότι οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως διαπραγματεύονται παρασκηνιακά για την αγορά περίπου 700-800 νέων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων 200-300 από τα μεγαλύτερα αεροσκάφη του κόσμου, καθώς καλύπτουν τα κενά από τα σχέδια αντικατάστασης του στόλου που είχαν τεθεί στην άκρη κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η Turkish Airlines εισέβαλε στην ατζέντα της έκθεσης το Σάββατο με την είδηση από το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu ότι βρίσκεται σε συνομιλίες για την αγορά έως και 355 αεροσκαφών Airbus.
Πηγές του κλάδου δήλωσαν ότι η αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε να ανακοινώσει τουλάχιστον μέρος της συμφωνίας τη Δευτέρα. Έχει δηλώσει ότι βρίσκεται σε συζητήσεις για έως και 600 αεροπλάνα συνολικά, μοιρασμένα μεταξύ της Airbus και της Boeing.
Μια πηγή της Μέσης Ανατολής περιέγραψε την προοπτική μιας τουρκικής παραγγελίας ως «τολμηρή κίνηση» που έρχεται στην αυλή των ανταγωνιστών του Κόλπου.
Παραγγελίες και από FlyDubai
Η FlyDubai, η οποία πετά με αεροσκάφη Boeing 737 MAX μεσαίων αποστάσεων, πρόκειται επίσης να παραγγείλει περισσότερα αεροπλάνα τη Δευτέρα, δήλωσαν πηγές. Η αεροπορική εταιρεία δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Ωστόσο, οι εικασίες για μια μεγάλη παραγγελία του Ντουμπάι για αεροσκάφη στενής ατράκτου από τον νεότερο παίκτη της περιοχής, την Riyadh Air της Σαουδικής Αραβίας, ήδη από το Ντουμπάι είναι πρόωρες, δήλωσαν άλλες πηγές. Η αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα λάβει απόφαση τις επόμενες εβδομάδες, αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Emirates είναι ο μεγαλύτερος χρήστης αεροσκαφών ευρείας ατράκτου στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των superjumbos Airbus A380 και των Boeing 777 σημερινής γενιάς. Έχει δηλώσει δημοσίως ότι εξετάζει περισσότερες παραγγελίες του αναβαθμισμένου 777X καθώς και του Airbus A350 και του μικρότερου Boeing 787.
Από αυτά, το 787 είναι λιγότερο πιθανό να εμφανιστεί άμεσα.
Άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με τη ναυαρχίδα 777X δήλωσαν ότι οι κίνδυνοι σταθμίζονται προς περαιτέρω καθυστερήσεις, καθώς η Boeing μετρά πρώτα τις επιπτώσεις των αυστηρότερων κανόνων πιστοποίησης σε άλλα έργα. Η Boeing δήλωσε την Παρασκευή ότι δεν υπήρξε καμία αλλαγή στο χρονοδιάγραμμά της.
Το Ντουμπάι διοργανώνει τα ανά διετία επίδειξη αεροδιαστημικής με φόντο τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς στη Γάζα, ο οποίος ανεβάζει τη ζήτηση για όπλα και κλείνει τον εναέριο χώρο, καθιστώντας τις πτήσεις μακρύτερες και ακριβότερες για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες.
Η εταιρεία ταξιδιωτικής ανάλυσης ForwardKeys δήλωσε την Παρασκευή ότι οι κρατήσεις πτήσεων είχαν μειωθεί σε όλο τον κόσμο από τις 7 Οκτωβρίου.
Οι κρατήσεις προς τη Μέση Ανατολή έχουν υποχωρήσει κατά 26%, ανέφερε.
«Υπάρχουν αρκετά στατιστικά στοιχεία, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, που δείχνουν ότι υπήρξε σημαντική πτώση στις πωλήσεις εισιτηρίων προς την περιοχή», δήλωσε ο Daniel Silke, διευθυντής της εταιρείας Political Futures Consultancy με έδρα το Κέιπ Τάουν.
Αναλυτές δήλωσαν ότι ο πόλεμος στη Γάζα είναι επίσης πιθανό να ενισχύσει τη ζήτηση για όπλα, πέραν της αύξησης που σημειώθηκε τους τελευταίους 18 μήνες, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους επανεξοπλίζουν την Ουκρανία κατά της Ρωσίας. Ωστόσο, στην έκθεση αναμένονται λίγες μεγάλες συμφωνίες όπλων.