Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Αυτοκινητοβιομηχανίες ΗΠΑ: Μειώθηκαν μισθοί, θησαύρισαν οι CEO

Οι τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, μπορεί εδώ και χρόνια να μείωσαν τους μισθούς στους εργαζομένους στα εργοστάσια που ανήκουν σε General Motors, Ford και Stellantis., ωστόσο  οι CEO βγήκαν κερδισμένοι.

Όπως γράφει το Bloomberg, η ιστορική αντιπαράθεση των Εργαζομένων στην Ενωμένη Αυτοκινητοβιομηχανία με τους τρεις γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ έχει ως επίκεντρο μια πανάρχαια ένταση: Το συνδικάτο λέει ότι η εταιρική απληστία εμποδίζει τους εργαζόμενους να κερδίσουν δίκαιους μισθούς, ενώ η Ford Motor Co., η General Motors Co. και η Stellantis NV λένε ότι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα αιτήματα του συνδικάτου.

Ενώ και τα δύο επιχειρήματα έχουν κάποια αξία, ένα γεγονός ξεχωρίζει: Τα 10 άτομα που έχουν διατελέσει διευθύνοντες σύμβουλοι των εταιρειών από το 2010 έχουν εισπράξει αποζημιώσεις άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Εν τω μεταξύ, οι μισθοί των Αμερικανών εργαζομένων στα αυτοκίνητα – συνδικαλισμένων ή μη – έχουν μειωθεί κατά περίπου 17% σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Αυτή η πραγματικότητα στηρίζει την απεργία που εισέρχεται τώρα στην πέμπτη εβδομάδα της και η οποία διεξάγεται με φόντο την αυξανόμενη εισοδηματική ανισότητα και την αύξηση των αμοιβών των διευθυντικών στελεχών. «Πήγαμε πίσω στους μισθούς τα τελευταία 15 χρόνια», δήλωσε ο πρόεδρος της UAW Sean Fain στους δημοσιογράφους τον περασμένο μήνα. «Διάολε, τα περισσότερα από τα μέλη μας δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά ούτε καν να αγοράσουν αυτά που φτιάχνουμε».

Το συνολικό ποσό του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που έχουν πάρει οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ περιλαμβάνει μισθούς, μπόνους, την αξία των μετοχών, πρόσθετες παροχές και ειδικές πληρωμές που συνδέονται με συνταξιοδότηση ή εταιρικές συναλλαγές. Εκπρόσωπος της Stellantis σημείωσε ότι οι πρόσφατες συγχωνεύσεις είχαν ως αποτέλεσμα μεγάλα εφάπαξ πακέτα αμοιβών για τους προηγούμενους CEOs.

Ο μέσος εργαζόμενος στην GM και τη Ford κέρδιζε 80.034 δολάρια και 74.691 δολάρια το 2022, αντίστοιχα. Η Stellantis, η οποία εδρεύει στην Ολλανδία, κατέβαλε πέρυσι στον μέσο εργαζόμενό της 64.328 ευρώ (67.800 δολάρια). Τόσο στην GM όσο και στη Ford, αυτό θέτει την αναλογία αμοιβών CEO προς εργαζόμενους υψηλότερη από τον μέσο όρο μεταξύ των μεγαλύτερων εισηγμένων στο χρηματιστήριο αμερικανικών εταιρειών, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Η Stellantis δήλωσε ότι έχει διανείμει περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε συμμετοχή στα κέρδη των εργαζομένων υπό τον σημερινό διευθύνοντα σύμβουλο Κάρλος Ταβάρες.

Στις καταθέσεις, καθεμία από τις εταιρείες αναφέρει ότι τα περισσότερα βραβεία των CEO συνδέονται με στόχους απόδοσης. Εάν τα αποτελέσματα επιδεινωθούν, οι πληρωμές συρρικνώνονται. Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM Mary Barra το είπε αυτό σε πρόσφατη συνέντευξή της, σημειώνοντας ότι το 92% της αμοιβής της βασίζεται στις επιδόσεις της εταιρείας.

Κάθε ένας από τους σημερινούς CEOs, ωστόσο, λαμβάνει ετήσιο μισθό τουλάχιστον 1,7 εκατομμυρίων δολαρίων, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις.

Τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών σε όλους τους κλάδους μοιράζουν εδώ και δεκαετίες όλο και μεγαλύτερα πακέτα στους διευθύνοντες συμβούλους, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η απόκλιση μεταξύ του τρόπου με τον οποίο οι εταιρείες στις ΗΠΑ και όχι μόνο ανταμείβουν τους εργαζόμενους σε σχέση με τα κορυφαία αφεντικά τους.

Οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν πραγματικά

Οι μισθοί είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία εμπλοκής στις συνδικαλιστικές διαπραγματεύσεις. Η UAW ζήτησε αρχικά αυξήσεις 40% και θέλει να βγει από τις απεργίες της με αυξήσεις τουλάχιστον 30%, δήλωσαν στο Bloomberg άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Μέχρι στιγμής, η Ford λέει ότι η προσφορά της για αύξηση 23% είναι η υψηλότερη δυνατή, ενώ η GM και η Stellantis ήταν απρόθυμες να προσφέρουν πολύ περισσότερα από περίπου 20% αυξήσεις.

Υπάρχει καλός λόγος για το αίτημα: Από το 2003, το μέσο ωρομίσθιο για τους εργαζόμενους στον τομέα των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έχει μειωθεί κατά περίπου 30%, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας. Μεταξύ των παραγόντων που συνέβαλαν σε αυτή την τάση ήταν η αύξηση της μη συνδικαλιστικής παραγωγής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και η UAW που συμφώνησε το 2007 να μειώσει τους μισθούς για τις νέες προσλήψεις στα εργοστάσια του Ντιτρόιτ.

Ενώ ο πρόεδρος της UAW, Shawn Fain, έχει περιγράψει αυτά που κερδίζουν ορισμένα από τα μέλη του ως «μισθούς φτώχειας», όσοι απασχολούνται στην κατασκευή οχημάτων εξακολουθούν να κερδίζουν περισσότερα από τον μέσο εργαζόμενο στον ιδιωτικό τομέα – αν και με μειούμενη διαφορά. Τα μέλη της UAW κερδίζουν επίσης περισσότερα από τους μη συνδικαλισμένους εργαζόμενους στον τομέα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της GM, Barra, δήλωσε ότι το εργατικό κόστος της εταιρείας είναι ήδη 22 δολάρια την ώρα περισσότερο από τον ηγέτη των ηλεκτρικών οχημάτων Tesla και ότι αυτό το ανταγωνιστικό μειονέκτημα θα αυξηθεί μόνο ως αποτέλεσμα των αιτημάτων της UAW.

Κίνδυνος σύνταξης 242 δισεκατομμυρίων δολαρίων

Ο Fain έχει κάνει μέρος της αποστολής του να αναιρέσει τις παραχωρήσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης. Μεταξύ των παροχών που θυσιάστηκαν ήταν οι συντάξεις — κάθε εργαζόμενος που είχε προσληφθεί πριν από το 2008 έχει μία. όποιος έχει εγγραφεί από τότε δεν το κάνει.

Λεγεώνες εταιρειών σε όλους τους κλάδους έχουν καταργήσει ή παγώσει τα συνταξιοδοτικά προγράμματα επειδή είναι δαπανηρά. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι εταιρείες εξοικονομούν 13,5% στο μακροπρόθεσμο κόστος μισθοδοσίας των εργαζομένων όταν παγώνουν τις καθορισμένες συνταξιοδοτικές παροχές.

Από το 2005, η GM μείωσε τις συνταξιοδοτικές της υποχρεώσεις κατά σχεδόν 70%, σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Intelligence, Steve Man. Η Ford μείωσε τις συνταξιοδοτικές της υποχρεώσεις σχεδόν στο μισό στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Εάν η GM και η Ford ικανοποιούσαν τα αιτήματα του συνδικάτου, οι συνταξιοδοτικές τους υποχρεώσεις θα διπλασιάζονταν στα 242 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτιμά ο Man.

Αντί να επαναφέρουν τις συντάξεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πρόθυμες να αυξήσουν τις εισφορές της εταιρείας σε προγράμματα παροχών 401(k). Η GM, για παράδειγμα, προσφέρθηκε να αυξήσει την άνευ όρων εταιρική της συνεισφορά στο 8%, από 6,4%, ενώ ο Stellantis προσφέρει συνεισφορά 6%, συν 50% για τους υπαλλήλους που συνεισφέρουν έως και 6%.

Αυτά τα σχέδια φαίνεται να είναι λίγο καλύτερα από το μέσο όρο. Οι εργοδότες προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα συνταξιοδοτικών παροχών, δήλωσε ο Dan Doonan, εκτελεστικός διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Συνταξιοδοτικής Ασφάλειας, με ορισμένους να μην προσφέρουν απολύτως τίποτα. Γενικά, ωστόσο, ένας αγώνας 401(k) στην περιοχή από 4% έως 5% είναι αρκετά τυπικός, είπε. Μεταξύ των επενδυτικών σχεδίων Fidelity, η μέση αντιστοίχιση εργοδότη είναι 4,8%.

Λιγότερες θέσεις εργασίας

Καθώς η βιομηχανία μεταβαίνει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – μια στροφή που θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από δισεκατομμύρια σε κρατικές επιδοτήσεις – το συνδικάτο θέλει κάποιες εγγυήσεις για την ασφάλεια της εργασίας των εργαζομένων.

Τα τελευταία 20 χρόνια, η GM, η Ford και η Stellantis και οι προκάτοχοί της έχουν κλείσει ή αποσυναρμολογήσει τουλάχιστον 65 εργοστάσια, σύμφωνα με την ένωση. Ο φόβος είναι ότι καθώς αυξάνεται η παραγωγή και η ζήτηση EV, περισσότερα εργοστάσια που κατασκευάζουν αυτοκίνητα και φορτηγά με φυσικό αέριο – και οι κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων που τα τροφοδοτούν – θα κλείσουν.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, από την πλευρά τους, επισημαίνουν εργοστάσια που ανοίγουν αντί να κλείνουν. Η Ford κατασκευάζει το πρώτο της νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων στις ΗΠΑ από το 1969 στο Τενεσί. H Stellantis άνοιξε ένα εργοστάσιο Jeep – το πρώτο εργοστάσιο συναρμολόγησης της πόλης εδώ και δεκαετίες – στο Ντιτρόιτ πριν από μερικά χρόνια.

Οι εταιρείες ξοδεύουν επίσης δισεκατομμύρια μαζί με εταίρους κοινοπραξίας σε εργοστάσια μπαταριών που θέλει να οργανώσει η UAW. Μέχρι στιγμής, μόνο ένα από αυτά τα εργοστάσια – που διευθύνεται από την GM και την LG Energy Solution της Νότιας Κορέας – λειτουργεί και αυτή τη στιγμή πληρώνει τους νεοσύστατους συνδικαλιστές εργαζομένους της περίπου 20 δολάρια την ώρα, που είναι περίπου το ένα τρίτο λιγότερο από τον ανώτατο μισθό των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Την περασμένη εβδομάδα, η UAW γλίτωσε τις εταιρείες αυτοκινήτων από την επέκταση της απεργίας, αφού η GM συμφώνησε να φέρει τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο μπαταριών στο σωματείο.

Ο στόχος του UAW είναι να αξιοποιήσει αυτή τη νίκη στην οργάνωση περισσότερων εργοστασίων που κατασκευάζουν EV και μπαταρίες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διαχειρίζεται η Tesla. Αλλά η αντιστροφή της φθίνουσας περιουσίας του εργάτη αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα είναι μια μεγάλη παραγγελία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!