THEPOWERGAME
Σχεδόν 120 εκατ. ευρώ χρωστούσαν στον ΟΣΕ η ιδιωτική εταιρεία Hellenic Train και η κρατική ΣΤΑΣΥ στο τέλος του 2022. Αυτό αναφέρουν οι οικονομικές καταστάσεις του οργανισμού, ο οποίος για άλλη μια χρονιά εμφανίζει μεγάλες ζημίες, παρά τη διαγραφή του προγενέστερου υπέρογκου χρέους του. Συγκεκριμένα, στο τέλος της περασμένης χρονιάς η Hellenic Train όφειλε στον ΟΣΕ το ποσό των 80,3 εκατ. ευρώ και η ΣΤΑΣΥ το ποσό των 37,7 εκατ. ευρώ.
Έκτοτε, σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, έχουν αποπληρωθεί στους μήνες που μεσολάβησαν περί τα 20 εκατ. ευρώ. Επομένως, οι απαιτήσεις του ΟΣΕ από τις δύο εταιρείες εκτέλεσης σιδηροδρομικού έργου ανέρχονται σε 100 εκατ. ευρώ. Αφορούν δε τέλη πρόσβασης στο δίκτυο του ΟΣΕ αλλά και τέλη χρήσης του σιδηροδρομικού σταθμού του αερολιμένα. Τα χρέη αυτά συσσωρεύτηκαν στην πάροδο των ετών, λένε στελέχη του οργανισμού. Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η Hellenic Train οφείλει χρήματα κυρίως από τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου του, ενώ η ΣΤΑΣΥ οφείλει τέλη χρήσης του σταθμού στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Μάλιστα, καθώς η ΣΤΑΣΥ δεν καταβάλλει τα ποσά αυτά στον ΟΣΕ, ο ΟΣΕ με τη σειρά του δεν καταβάλλει το αντίστοιχο ποσό στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Σημειώνεται ότι ο σιδηροδρομικός σταθμός στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» χτίστηκε με κεφάλαια του ΔΑΑ και όχι του ΟΣΕ.
Τις οφειλές της Hellenic Tran προς τον ΟΣΕ έχει αμφισβητήσει η διοίκηση της εταιρείας εκτέλεσης σιδηροδρομικού έργου. Όπως αναφέρεται αρμοδίως, η εταιρεία δεν δέχτηκε τον διπλασιασμό των τελών πρόσβασης στο δίκτυο του ΟΣΕ το 2019, μόλις ολοκληρώθηκε η ηλεκτροκίνηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε ότι την αύξηση αυτή των τελών έχουν αποδεχτεί τόσο η ΣΤΑΣΥ όσο και οι μικρότεροι πάροχοι σιδηροδρομικού έργου, όπως η Rail Cargo, αλλά και η ρουμανική GFR. H υπόθεση αυτή κατά πάσα πιθανότητα θα καταλήξει στα δικαστήρια, καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δεν κατάφερε να την επιλύσει.
Τα αποτελέσματα του ΟΣΕ πέρυσι ήταν βαριά ζημιογόνα για άλλη μια χρονιά. Τα έσοδα διαμορφωθήκαν σε 99,5 εκατ. ευρώ (από 80,9 εκατ. ευρώ το 2021), τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε κέρδη ύψους 4,5 εκατ. ευρώ (από ζημίες 5,1 εκατ. ευρώ) και τέλος τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε ζημίες 154,7 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 193,5 εκατ. ευρώ.
Στελέχη του ΟΣΕ σημείωναν ότι εφόσον καταβληθούν οι απαιτήσεις που έχει, ο ισολογισμός θα ισοσκελιστεί. Τέλος, ο οργανισμός παρουσιάζει ένα μεγάλο κατάλογο έργων αναβάθμισης των σιδηροδρομικών του υποδομών, ύψους 670 εκατ. ευρώ. Ο κατάλογος αυτός ωστόσο, πλέον έχει διευρυνθεί στα 830-850 εκατ. ευρώ, προκειμένου να συμπεριλάβει τα έργα αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής στη Θεσσαλία μετά την καταστροφή του Daniel.