THEPOWERGAME
Έπειτα από τουλάχιστον τρεις δεκαετίες, το Πολεμικό Ναυτικό θα δει σήμερα με ικανοποίηση να πέφτει στη θάλασσα η πρώτη ελληνική φρεγάτα Belharra, με την επωνυμία Κίμων.
Τα γαλλικά ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριέν προχώρησαν τις εργασίες με γοργούς ρυθμούς και η πρώτη ελληνική φρεγάτα θα βρίσκεται στο νερό νωρίτερα από τα χρονοδιαγράμματα, ενώ ήδη έχουν αρχίσει οι σχετικές εργασίες και για τις υπόλοιπες δύο.
Πέρα από αυτό καθαυτό το γεγονός, το οποίο έρχεται να προστεθεί στην απόκτηση των μαχητικών Rafale, την αναβάθμιση των F-16 και την αναμονή για τα F-35, που σηματοδοτούν την αναβάθμιση των Ένοπλων Δυνάμεων, αναδεικνύεται και ο ρόλος που έπαιξαν στο «χτίσιμο» της ελληνικής φρεγάτας οι ελληνικές εταιρείες και οι δυνατότητες που έχουν.
Παρά το γεγονός ότι η αρχική σύμβαση για τις φρεγάτες μεταξύ κυβέρνησης και Naval δεν προέβλεπε καμία υποχρέωση συμμετοχής ελληνικών εταιρειών και καμία επιστροφή βιομηχανικού έργου, είναι αρκετές οι εγχώριες εταιρείες που τελικά συνεργάστηκαν και ανέλαβαν έργο και αρκετές που θα εμπλακούν στα επόμενα στάδια.
Από τη μεταλλουργική Mevaco, που ήταν η πρώτη που υπέγραψε σύμβαση για τα πρώτα κομμάτια των φρεγατών, μέχρι και τις πρόσφατες συμφωνίες που υπογράφηκαν στο πλαίσιο της αμυντικής έκθεσης DEFEA και συγκεκριμένα:
- Salamis Shipyards & Engineering: δραστηριότητες προεξοπλισμού σε μπλοκ κύτους τόσο για Ελληνικές, όσο και Γαλλικές FDI.
- THEON, εταιρεία του EFA Group: δραστηριότητες οπτοηλεκτρονικών στο πρόγραμμα FDI HN μέσω ενός από τους κύριους συνεργάτες μας, SAFRAN.
- MEVACO: αρκετές νέες συμβάσεις για την παραγωγή και προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού των FDI.
- PRISMA: παραγωγή εξαρτήματος ναυτικών όπλων.
- MALLIONDA: νέες δραστηριότητες που αφορούν συγκολλητές και τεχνίτες σωληνώσεων στο ναυπηγείο της Naval Group στο Lorient.
Ανάμεσα στις ελληνικές εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβόλαια και συμφωνίες ακόμη είναι οι AKMON, MAREL, SIMON TECHNOLOGIES, MILTECH, PRISMA, SCYTALIS και IDE, ανοίγοντας τον δρόμο για μελλοντικές συμβάσεις και μακροπρόθεσμες συνεργασίες.
Οι ελληνικές εταιρείες, λειτουργώντας κάτω από τα αυστηρά πρωτόκολλα και τα υψηλά standards που απαιτούσε ένας ναυπηγικός κολοσσός, όπως είναι η Naval, φάνηκε ότι έχουν τις δυνατότητες να ανταποκριθούν και να βάλουν βάσεις για περαιτέρω συνεργασία, έξω από το πλαίσιο του προγράμματος των ελληνικών φρεγατών.
Με το βλέμμα και στις κορβέτες
Οι Γάλλοι, βέβαια, της Naval, η οποία έχει ιδρύσει πλέον και ελληνική θυγατρική, έχουν ανακοινώσει ότι περισσότερες από 50 ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη ενταχθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα της, για να συνεισφέρουν στο πρόγραμμα FDI του γαλλικού, αλλά και του ελληνικού Ναυτικού, καθώς και σε άλλα προγράμματα του ομίλου.
Δεν είναι τυχαίο ότι έχει διοργανώσει και δύο επιχειρηματικές επισκέψεις στα γαλλικά ναυπηγεία με τους δύο φορείς της αμυντικής βιομηχανίας, τον ΣΕΚΠΥ και τον ΕΕΛΕΑΑ, ενώ και στην Ελλάδα πραγματοποιεί R&D ημέρες.
Προσβλέποντας φυσικά και στο πρόγραμμα απόκτησης κορβετών και στη «ναυμαχία» που δίνει με τους Ιταλούς της Fincantieri, έχει καταθέσει επίσημη πρόταση για επιστροφή βιομηχανικού έργου πάνω από 30%, παροχή τεχνογνωσίας, άμεση συνεργασία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ένταξη στην εφοδιαστική αλυσίδα της.
Μόλις τον περασμένο Μάρτιο ο πρώην υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, είχε εκτιμήσει ότι η συνολική ελληνική συμμετοχή στην κατασκευή των φρεγατών θα φτάσει το 18% με 20% και σε ποσά θα κυμανθεί σε περίπου 300 με 500 εκατ. ευρώ.
Στη σημερινή εκδήλωση και σημαντική στιγμή για το Πολεμικό Ναυτικό στα ναυπηγεία της Λοριέντ, παρά το ότι τελικά δεν θα παρευρίσκεται ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, θα είναι ο νέος υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, και ο αρχηγός ΓΕΝ, αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης, μαζί με τον Γάλλο υπουργό Άμυνας, Σεμπαστιέν Λεκορνού, και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το αν θα γίνει αναφορά για την ενεργοποίηση της option για την απόκτηση και 4ης φρεγάτας, αλλά και αν θα ακουστεί η περαιτέρω εμπλοκή ελληνικών εταιρειών στο πρόγραμμα.