THEPOWERGAME
Υπ’ ατμόν βρίσκονται οι εργαζόμενοι, εν όψει της συνάντησης των συνδικαλιστών της επιχείρησης με τη διοίκηση της εταιρείας Hellenic Train. Η συνάντηση έχει καθοριστεί για σήμερα, Τρίτη, στις 10:30, όπου η διοίκηση του Μαουρίτσιο Καποτόρτο θα ανακοινώσει μέτρα διαχείρισης της ζημίας στην επιχείρηση, με πιθανά μέτρα την αναστολή εργασίας και την εκ περιτροπής εργασία.
Όλα δείχνουν ότι η μεγαλύτερη εταιρεία εκτέλεσης σιδηροδρομικών μεταφορών, θα προχωρήσει σε μέτρα προκειμένου ν’ αντιμετωπίσει τη μεγάλη μείωση εσόδων που έχει υποστεί φέτος. Η μείωση αυτή αποδίδεται τόσο στο δυστύχημα των Τεμπών, όσο και στις φυσικές καταστροφές που σημειώθηκαν πρόσφατα και οι οποίες έκοψαν στη μέση το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Σήμερα η γραμμή αυτή εκτελείται μέσω μισθωμένων λεωφορείων της Hellenic Train, αλλά είναι σίγουρο ότι ευνοεί τα ΚΤΕΛ και τις αεροπορικές εταιρείες. Επίσης, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί στο προσωπικό, η γραμμή αυτή θα επαναλειτουργήσει σε περίπου 45 ημέρες, ήτοι δύο μήνες μετά το πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel.
Μάλιστα, κατά το πρώτο διάστημα θα εκτελούνται μόνον εμπορευματικές μεταφορές και σε μονή γραμμή, χωρίς ηλεκτροκίνηση (μέσω ντιζελάμαξας), από το Λιανοκλάδι έως Λάρισα. Η αποκατάσταση της διπλής γραμμής με ηλεκτροκίνηση τοποθετείται προς το τέλος του έτους.
Όλα τα παραπάνω έχουν φέρει τα ήδη επιβαρυμένα οικονομικά της Hellenic Train σε τραγική κατάσταση. Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για ενέσεις πολλών εκατ. ευρώ το τελευταίο διάστημα, προκειμένου η εταιρεία να αντεπεξέλθει στις οικονομικές της υποχρεώσεις.
Ωστόσο, δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η Hellenic Train με τις κινήσεις της αυτές, δηλαδή να θέσει μέρος του προσωπικού σε αναστολή, πιέζει την κυβέρνηση προκειμένου να λάβει τις αποζημιώσεις της όσον αφορά το κόστος παροχής υπηρεσιών των «άγονων γραμμών». Επίσης, πιέζει να της καταβληθούν οι επιδοτήσεις της πανδημίας (4 εκατ. ευρώ), αλλά και του αυξημένου ενεργειακού κόστους (16 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι τις επιδοτήσεις αυτές τις έχει λάβει το σύνολο των επιχειρήσεων που ασκούν ανταγωνιστική δραστηριότητα (π.χ. αεροπορικές, ΚΤΕΛ κ.ο.κ.)
Η ετήσια αποζημίωση των «άγονων γραμμών» ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ. Επομένως, θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος ότι η Hellenic Train έχει λαμβάνειν από το Ελληνικό Δημόσιο περί τα 95 εκατ. ευρώ. Τα 50 εκατ. ευρώ για τις Υπηρεσίες Δημόσιας Υποχρέωσης (ΥΔΥ) του έτους 2022, επιπλέον 25 εκατ. ευρώ για τις ΥΔΥ του έτους 2023 (του 1ου εξαμήνου), 4 εκατ. ευρώ επιδότηση για την πανδημία και 16 εκατ. επιδότηση για την ενέργεια.
Από την άλλη πλευρά όμως και η ιταλική εταιρεία οφείλει στο Δημόσιο. Συγκεκριμένα, οφείλει στις εταιρείες ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Στην τελευταία, η οφειλή από μισθώσεις τροχαίου υλικού, σύμφωνα με πληροφορίες, ανέρχεται περίπου σε 50 εκατ. ευρώ. Από τη άλλη πλευρά, στον ΟΣΕ οι οφειλές της ιταλικής εταιρείας είναι διαφιλονικούμενες, καθώς το 2019 η τότε διοίκηση του ΟΣΕ, μέσα σε μια νύχτα, διπλασίασε τα εφαρμοζόμενα τέλη πρόσβασης του δικτύου του.
Η Hellenic Train (τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ) αντέδρασε και αρνήθηκε να καταβάλει τα υπέρογκα τέλη. Αντίθετα, κατέβαλε για το 2020, πρώτο έτος εφαρμογής των νέων τελών, το σύνολο του 2019, συν μια μικρή προσαύξηση. Είναι άγνωστο το τι έγινε τα επόμενα χρόνια. Με βάση τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, η Hellenic Train οφείλει προς τον ΟΣΕ από 60 έως 90 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το ύψος των τελών που εφαρμόζει κάποιος.
Αν στις οφειλές της Helenic Train προς τον ΟΣΕ προστεθούν και οι οφειλές της ΓΑΙΑΟΣΕ, τότε η ιταλική εταιρεία μπορεί να οφείλει περισσότερα στο Ελληνικό Δημόσιο απ’ ό,τι το τελευταίο στην εταιρεία.
Η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα, αμέσως μετά την καταστροφή που επέφερε ο Daniel, κάλεσε τις τρεις πλευρές (ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και Hellenic Train) να βρουν κοινά αποδεκτή λύση στο θέμα που υφίσταται από το 2020. Κανείς, ωστόσο, δεν γνωρίζει πόσα χρωστά ο ένας στον άλλον.
Γι’ αυτό πολλοί είναι εκείνοι που ψέγουν τόσο την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όσο και την κυβέρνηση της ΝΔ, αφού σχεδόν επτά χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017, δεν έχουν υπογραφεί ακόμη οι εταιρικές συμβάσεις που θα καθόριζαν τις συμβατικές σχέσεις των τριών εταιρειών μεταξύ τους. Έτσι, ο καθένας εφαρμόζει ό,τι θεωρεί ορθό ο ίδιος και οι νομικές υπηρεσίες του και γι’ αυτό ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα έχει περιέλθει σε ανυποληψία.