THEPOWERGAME
Το 2023 θα είναι η πρώτη χρονιά που ο τζίρος της Διαμαντής Μασούτης θα περάσει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ, αποκλειστικά από το δίκτυο «Μασούτης», χωρίς να περιλαμβάνονται οι επιδόσεις των δικτύων που εξαγοράστηκαν πρόσφατα.
Έτσι, η συμφωνία-ορόσημο με τον συνεταιρισμό ΣΥΝ.ΚΑ. στην Κρήτη και η διεύρυνση της παρουσίας της εταιρείας τόσο στην Κρήτη, όσο και στην Κέρκυρα και τις Κυκλάδες, θα αυξήσει περαιτέρω του 1 δισ. ευρώ τα έσοδα και θα ενισχύσει το δίκτυο κοντά στα 400 καταστήματα. Ήδη οι πωλήσεις αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς, πάνω από τις προσδοκίες, όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της εταιρείας του στη Θεσσαλονίκη ο Γιάννης Μασούτης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Διαμαντής Μασούτης.
Το 2023 η αλυσίδα συνεχίζει να κερδίζει μερίδια αγοράς και εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης διπλάσιο αυτού της αγοράς -πάνω από 17%-18%, όταν η αγορά συνολικά αναπτύσσεται με ρυθμό λίγο πάνω από 9%. Εκτιμάται δε ότι αυτός ο ρυθμός θα ισορροπήσει οριακά χαμηλότερα μέχρι το τέλος της χρονιάς, που θα έχουν ενσωματωθεί τα καταστήματα του ΣΥΝ.ΚΑ. Επιπλέον, από την αρχή της χρονιάς έχουν ενταχθεί στο δίκτυο 17 νέα καταστήματα σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα και Κυκλάδες, ενώ το επενδυτικό πλάνο συνεχίζεται φέτος με επενδύσεις πάνω από 20 εκατ. ευρώ. Άλλο κονδύλι έχει προβλέψει η εταιρεία για τυχόν εξαγορές, όπως είπε ο κ. Μασούτης.
Ο Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, γενικός διευθυντής της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, τόνισε ότι η εταιρεία δίνει έμφαση στην υγιή οικονομική και οργανική ανάπτυξη, στην αύξηση μεριδίων στην αγορά και στη σταδιακή επέκταση του δικτύου, ενώ θα συνεχίσει να επενδύσει σε οργανική ανάπτυξη και το 2024, σε περιοχές της κεντρικής και νησιωτικής Ελλάδας.
Το πρώτο μεγάλο βήμα το προσεχές διάστημα είναι το Grand Μασούτης στη Γλυφάδα μέσα στον Νοέμβριο, ενώ σχεδιάζονται ανοίγματα σε Λαμία και Πάτρα μέχρι το τέλος της χρονιάς. Συγχρόνως, προχωρεί η υλοποίηση του προγράμματος στην Αθήνα, με στόχο μεγάλες αίθουσες, πάνω από 2-2,5 χιλ. τ.μ., δίνοντας έμφαση στο project στις Τρεις Γέφυρες.
Η εταιρεία συνεχίζει επίσης να επενδύει αρκετά εκατ. ευρώ στη συγκράτηση των τιμών, αξιοποιώντας τη δυναμική της ιδιωτικής ετικέτας, με τα σήματα «Mr Grand» και «Από τον τόπο μας», που τρέχουν με διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της εταιρείας έχει ενισχυθεί από 14% το 2021 σε 16% σήμερα, ενώ η διοίκηση της Μασούτης φροντίζει ώστε πάνω από 85% των προϊόντων αυτών να παράγονται στην Ελλάδα από Έλληνες παραγωγούς.
Η επένδυση στις τιμές και τα μεγέθη του 2022
Όσον αφορά την κερδοφορία, αναμένει κάτι παραπάνω από το 1% του τζίρου το 2023 και περαιτέρω βελτίωση τις επόμενες χρονιές, αν και τα κόστη παραμένουν υψηλά. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι το πρόγραμμα στη Θεσσαλία, με την έκπτωση 20% στα 44 καταστήματα του δικτύου, ως μέτρο στήριξης των πλημμυροπαθών, που ακολουθήθηκε και από άλλες εταιρείες, στοιχίζει ήδη πάνω από 1 εκατ. ευρώ.
Επίσης, το 2022, αν και συνέχισε να παράγει θετικές καθαρές ταμειακές ροές, η κερδοφορία συμπιέστηκε κάτω από το 1% του τζίρου λόγω του ενεργειακού κόστους, της αύξησης των εξόδων και της προσπάθειας για συγκράτηση των τιμών. Ως προς τις ανατιμήσεις που δέχθηκε η εταιρεία από τους προμηθευτές, πέρασε στην τιμή πώλησης το 9% και «έσωσε» 4%, πιέζοντας το περιθώριο κέρδους, ενώ πάνω από 5-6 εκατ. ευρώ ήταν το κόστος για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Παρ’ όλα αυτά, η Διαμαντής Μασούτης κατάφερε να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της, με επάρκεια προϊόντων στα ράφια και ανταγωνιστικές τιμές. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών το 2022 διαμορφώθηκε στα 940 εκατ. ευρώ, με αύξηση 6,5% σε σχέση με το 2021, ενώ η κερδοφορία σε επίπεδο ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 8,5 εκατ. ευρώ.
Το «ακριβό» σούπερ μάρκετ και η οικογενειακή κουλτούρα
Όσον αφορά τις αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ, ο κ. Μασούτης, αν και συμφώνησε με την επιβάρυνση που επωμίζονται οι καταναλωτές λόγω των αυξήσεων στις πρώτες ύλες, στα μεταφορικά και το κόστος της βιομηχανίας, θεώρησε «παρεξηγημένο» τον όρο που χρησιμοποιείται για το «ακριβό σούπερ μάρκετ», δεδομένου ότι όταν αγοράζει κανείς πιο ακριβά τη βενζίνη ή τα τσιγάρα, δεν λέει ότι ο βενζινάς ή ο περιπτεράς ανέβασε την τιμή. Επιπλέον, όπως είπε, τα σούπερ μάρκετ έχουν «κλειδωμένα» περιθώρια κέρδους και κανείς δεν διακινδυνεύει να παραβεί τον κανόνα και να χαλάσει τη φήμη του με ένα πρόστιμο. «Η ακρίβεια είναι στα σούπερ μάρκετ, αλλά η ευθύνη δεν είναι στα σούπερ μάρκετ», πρόσθεσε.
Τέλος, αναφέρθηκε στην πορεία ανάπτυξης της εταιρείας, που συμπληρώνει φέτος 47 χρόνια στην αγορά, θυμίζοντας ότι ο Διαμαντής Μασούτης εγκαινίασε την επιχειρηματική του δραστηριότητα ως έμπορος χονδρικής, αλλά κατάλαβε γρήγορα ότι το μέλλον του εμπορίου είναι τα σούπερ μάρκετ. Έτσι, άνοιξε το πρώτο κατάστημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης το 1976, το οποίο είναι πλέον ιδιόκτητο και από τα πιο αποδοτικά του δικτύου, που πλέον έχει γιγαντωθεί. Υπενθύμισε ότι «το νοιάξιμο για τους ανθρώπους», που ήταν χαρακτηριστικό της προσωπικότητας του Διαμαντή Μασούτη, παραμένει στοιχείο της κουλτούρας της σημερινής εταιρείας των 10.000 εργαζομένων.