THEPOWERGAME
Ανοικτό άφησε χθες ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, το ενδεχόμενο ακόμα και αυτόνομης εισόδου του τομέα παραχωρήσεων στο Χρηματιστήριο, καθώς και της αναζήτησης στρατηγικών εταίρων σε άλλους τομείς δραστηριοτήτων, στους οποίους η εισηγμένη έχει σήμερα τον πλήρη έλεγχο. Κατά τη διάρκεια παρουσίασης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, ο κ. Περιστέρης προέβλεψε πως εντός μιας πενταετίας η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ.
Ο ίδιος εξήγησε πως είναι αναμενόμενη η επιβάρυνση του δείκτη καθαρού χρέους προς EBITDA, καθώς ο όμιλος εισέρχεται σε περίοδο μεγάλων επενδύσεων, αλλά ξεκαθάρισε πως «τα ρίσκα που παίρνουμε είναι μελετημένα, στο πλαίσιο που μπορούμε να αντέξουμε». Πρόσθεσε πως «όταν είσαι σε επενδυτική φάση ενός έργου greenfield or brownfield, ξοδεύεις χρήματα και περιμένεις τη λειτουργία, ώστε να παραχθεί εισόδημα που αυξάνεται. Και εμείς θα έχουμε μια μεταβλητότητα χωρίς να ξεπεράσουμε τα όρια ασφαλείας».
Η γενική διευθύντρια Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του ομίλου, Πηνελόπη Λαζαρίδου, πρόσθεσε πως «η ρευστότητα είναι ισχυρή, με ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα που φτάνουν το 1,5 δισ., χωρίς να υπολογίζονται οι πιστωτικές γραμμές, που είναι ανοικτές με εγχώριες και διεθνείς τράπεζες. Η ονομαστική αξία των ροών προς τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τις παραχωρήσεις θα ξεπεράσει, χωρίς την Αττική Οδό, τα 6,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος των συμβάσεων. Μάλιστα, το 80% προέρχεται από περιουσιακά στοιχεία, που η ζήτηση είναι ανελαστική».
«Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είμαστε οργανωμένοι σε ένα σύστημα με πλήρη καθετοποίηση, ώστε να ελέγχουμε κάθε διαφορετικό επίπεδο αυτών των απαιτητικών έργων υποδομών», είπε χθες ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μάνος Μουστάκας. Για παράδειγμα, στην Αττική Οδό, είπε ο κ. Μουστάκας, «χρειάζεται τεχνογνωσία για σχεδιασμό χρηματοδότησης, λειτουργό, κατασκευαστή για τη συντήρηση κ.λπ. Απαιτούνται διαφορετικές ικανότητες και εμείς οι ίδιοι διαχειριζόμαστε κάθε διαφορετικό επίπεδο και με αυτόν τον τρόπο διαχειριζόμαστε καλύτερα το συνολικό ρίσκο κάθε έργου, ώστε να εξασφαλίσουμε την επένδυσή μας».
Οι επενδύσεις της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι γειτονικές αγορές
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου στους τομείς των παραχωρήσεων και της θερμικής ενέργειας προσεγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ μαζί με τα κεφάλαια που προέρχονται από τους συνεργάτες. Αν συμπεριληφθεί και η Αττική Οδός, τότε το ποσό αυξάνεται κοντά στα επτά δισ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η οποία έχει σε λειτουργία, προς κατασκευή ή έτοιμες προς κατασκευή μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) συνολικής ισχύος περί τα 2,5 GW. To ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της ΤΕΡΝΑ (μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις) προσεγγίζει τα 5,5 δισ. ευρώ και αφορά κατά 30% δημόσια έργα και κατά 70% ιδιωτικά έργα ή παραγωγικές επενδύσεις του ομίλου.
Τον τελευταίο καιρό όλοι συζητούν για το τεράστιο ανεκτέλεστο (κοντά στα 15 δισ. ευρώ μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις) των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων από έργα στη χώρα μας. Όμως ο κ. Μουστάκας έδειξε χθες προς τις γειτονικές αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων και της Βόρειας Αφρικής. Όπως είπε: «Εκτιμούμε πως πρόκειται να έρθει μια θάλασσα από επενδυτικές ευκαιρίες στην ευρύτερη περιοχή, γιατί υπάρχει τεράστια ανάγκη για έργα υποδομής». Πρόσθεσε πως ο όμιλος σύντομα πιθανώς θα διεκδικήσει κάποιες τέτοιες ευκαιρίες, γιατί «διαθέτει την οικονομική ευρωστία, την τεχνογνωσία και είμαστε ντόπιοι».
Τι είπε ο Γιώργος Περιστέρης για Εγνατία και Αττική Οδό
Ειδικά για την πιθανότητα συμμαχιών, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστήριξε πως «τα περιουσιακά στοιχεία που έχει ο όμιλος είναι εμπορεύσιμα και εμπορικά. Στο πλαίσιο αυτό, και ο κλάδος των παραχωρήσεων έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, μέσα στον εταιρικό μετασχηματισμό που εξελίσσεται, όπου θα ενοποιηθούν οι σχετικές δραστηριότητες σε μια οντότητα. Είναι υπό εξέταση (σ.σ.: το ενδεχόμενο αυτόνομης εισόδου σε χρηματιστήριο), ώστε να φανεί καλύτερα η αξία και να αξιοποιηθεί, ώστε να δώσει πυρομαχικά για περαιτέρω ανάπτυξη». Στις παραχωρήσεις, εκτός από τους οδικούς άξονες της Ιόνιας Οδού και Κεντρικής Ελλάδας, θα περιλαμβάνονται η Εγνατία Οδός, η Αττική Οδός, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας στο Καστέλι Ηρακλείου, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, η δραστηριότητα στη διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ.
Για την Αττική Οδό υποστήριξε πως όλα τα μοντέλα των υποψηφίων στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, όπου τελικά επικράτησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, βασίστηκαν σε μέσο ετήσιο EBITDA στην 25ετία που προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ. Για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα (προς Λαύριο και Ραφήνα και για την αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως), όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ηγείται κοινοπραξίας που υπέβαλε πρόταση υλοποίησης με βάση το μοντέλο των «προτάσεων καινοτομίας», ο κ. Περιστέρης είπε πως «δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα, αλλά πρέπει να αρχίσουν άμεσα τα έργα, γιατί η κατάσταση δυσκολεύει και πρέπει να έχει λυθεί το κυκλοφοριακό πριν από την πλήρη ανάπτυξη του Ελληνικού».
«Ελπίζαμε να είχαμε υπογράψει για Εγνατία Οδό», είπε χθες ο Γ. Περιστέρης. Πρόσθεσε πως «υπάρχει μια καθυστέρηση από πλευράς Πολιτείας. Εμείς έχουμε καλύψει τις δικές μας υποχρεώσεις (βεβαιώσεις, έγγραφα κ.ο.κ.) και είναι στα συρτάρια του ΤΑΙΠΕΔ εδώ και έξι μήνες. Και οι τραπεζικές βεβαιώσεις για το σύνολο του τιμήματος». Προέβλεψε, όπως αναφέρει και το ΤΑΙΠΕΔ, πως προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης.
Για τα μερίσματα τόνισε πως «προσπαθούμε να βρούμε μια ισορροπία μεταξύ επενδύσεων και επιστροφών στους μετόχους (μέρισμα και αγορές ιδίων μετοχών). Το μέρισμα φέτος ήταν αυξημένο κατά 60% και θέλουμε τα επόμενα χρόνια να βαίνει αυξανόμενο».