THEPOWERGAME
Ολοκληρώθηκε η συμφωνία των μετόχων για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθήνας (ΔΑΑ). Για τον σκοπό αυτόν βρέθηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα στελέχη της καναδικής AviAlliance, τα οποία έκαναν επαφές με τους μετόχους του ΔΑΑ προκειμένου να συμφωνηθούν οι τελικές λεπτομέρειες.
Όλα δείχνουν ότι η νέα τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ θα έλθει για κύρωση στη Βουλή, κατά πάσα πιθανότητα μέσα στον Οκτώβριο. Πλέον θα αλλάξουν οι όροι και από μια διακυβέρνηση στην οποία σήμερα οι μέτοχοί της διαθέτουν ειδικά δικαιώματα και ψήφους στο διοικητικό συμβούλιο, περνάμε σε μια νέα εταιρική διακυβέρνηση, όπου οι μέτοχοι του ΔΑΑ δεν θα διαθέτουν αυτά τα ειδικά δικαιώματα.
Υπενθυμίζεται ότι στην περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ, η κυβέρνηση επιθυμεί τη διάθεση του 30% των μετοχών της εταιρείας, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, σε ιδιώτες μετόχους. Το 20% των μετοχών (ή λιγότερο) θα διατεθεί στο ευρύ επενδυτικό κοινό, εισαγάγοντας τη μετοχή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών και το υπόλοιπο 10% (ή και περισσότερο) θα διατεθεί μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης.
Σύμφωνα με παράγοντες κοντά στη διαδικασία, έχουν κλείσει όλα τα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με τις συναλλαγές αυτές. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως πωλητής, ήδη έχει επιλέξει τους συμβούλους με τους οποίους θα προχωρήσει η διαδικασία, με τον κύριο ρόλο να τον αναλαμβάνει η Deutsche Bank (Senior Joint Bookrunner), αλλά και τις ελληνικές συστημικές τράπεζες να έχουν βασικό ρόλο στη συγκεκριμένη διάθεση.
Μένει μόνον να αποφασιστεί ο χρόνος διάθεσης των μετοχών. Αυτό θα εξαρτηθεί, πρώτον από τις διαθέσεις μετοχών και τραπεζών που ετοιμάζονται αυτήν την περίοδο και δεύτερον από τις συνθήκες της αγοράς. Πάντως, μεταξύ των ζητημάτων που αποφασίσθηκαν την περασμένη εβδομάδα από τους μετόχους του ΔΑΑ είναι:
- η αύξηση της συμμετοχής της AviAlliance να γίνει από 40% σε 50% (συν μια μετοχή) μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης,
- η αύξηση της συμμετοχής της οικογένειας Κοπελούζου που κατέχει το 5% του ΔΑΑ μέσω επίσης ιδιωτικής τοποθέτησης, και τέλος
- το υπερτίμημα (premium) που θα πληρώσει η AviAlliance για την αύξηση της συμμετοχής της στο 50% (συν μια μετοχή).
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι το premium που θα καταβάλει η AviAlliance έχει ήδη συναποφασιστεί μεταξύ πωλητή (ΤΑΙΠΕΔ) και αγοραστή (AviAlliance). Η τελική τιμή διάθεσης των μετοχών εξαρτάται από την τιμή διάθεσης των μετοχών στο ευρύ επενδυτικό, αλλά ο τρόπος υπολογισμού του υπερτιμήματος έχει προαποφασιστεί.
H AviAlliance θα καταβάλει ένα σημαντικό υπερτίμημα, πρώτον, επειδή αποκτά τον πλειοψηφικό έλεγχο της εταιρείας, και δεύτερον, επειδή αυτό της παρέχει τον έλεγχο, δηλαδή το management. Μέχρι πρόσφατα η εταιρεία ασκούσε το management μέσω ειδικής συμφωνίας (δικαιώματος) που είχε με τον βασικό μέτοχο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο. Τώρα θα κάνει «κουμάντο» στην εταιρεία, λόγω της πλειοψηφικής συμμετοχής της.
Η AviAlliance και κυρίως ο βασικός μέτοχός της, η καναδική επενδυτική εταιρεία PSP Investments, επιθυμούσε διακαώς τον έλεγχο του ΔΑΑ, καθώς θεωρείται μια «ανθεκτική» επένδυση με πολύ υψηλές αποδόσεις. Αυτό φάνηκε και στα αποτελέσματα του 2022, αλλά θα φανεί και στα αποτελέσματα του 2023, που θα είναι ακόμη καλύτερα, λόγω της αύξησης της κίνησης, τόσο στον ΔΑΑ, όσο και στα άλλα αεροδρόμια της χώρας.
Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που «βάζουν» στοιχήματα ότι ο ΔΑΑ θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση της χώρας. Και αν το τίμημα που επιτεύχθηκε πρόσφατα στην Αττική Οδό ανέρχεται στα 3,27 δισ. ευρώ (για το 100% του περιουσιακού στοιχείου), τώρα όλοι θέλουν ο ΔΑΑ να ξεπεράσει το όριο αυτό. Με άλλα λόγια, το 30% του ΤΑΙΠΕΔ να πωληθεί πάνω από 1 δισ. ευρώ, ήτοι το 100% της αξίας του ΔΑΑ να ξεπεράσει τα 3,3 δισ. ευρώ.