THEPOWERGAME
Από την εποχή που ο Ζήκος, ως περιβόητος μπακαλόγατος στο θρυλικό blockbuster «Της κακομοίρας», μετέφερε με το ποδήλατο τις παραγγελίες της μπακαλο-ταβέρνας στον …δικό του χρόνο, έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι, ωστόσο σήμερα, η Ελλάδα, μπαίνει στην εποχή του quick commerce (q commerce), δηλαδή του γρήγορου εμπορίου.
Πιο συγκεκριμένα, online πλατφόρμες, που διαχειρίζονται κατά κύριο λόγο startups, δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν παραγγελίες από σούπερ μάρκετ και τοπικά καταστήματα και να τα έχουν στην πόρτα τους με χρόνο παράδοσης κάτω της μίας ώρας.
Το quick commerce, μια αγορά που παγκοσμίως θα αγγίξει τα 500 δισ. ευρώ σε λιγότερο από μία δεκαετία από σήμερα, έχει κινητοποιήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον εγχώριων και διεθνών επιχειρηματικών κεφαλαίων.
Από τους ομίλους Λάτση και ΟΤΕ μέχρι τον γερμανικό κολοσσό της Delivery Hero και την ανερχόμενη φιλανδική Wolt.
Τον χορό των ραγδαίων αλλαγών στο online delivery στην Ελλάδα οδηγούν επιχειρήσεις όπως το efood, που βρίσκεται υπό την ομπρέλα της γερμανικής Delivery Hero, η φιλανδική Wolt, το BOX του ομίλου ΟΤΕ, το InstaShop, το ελληνικό startup, που εξαγοράστηκε το καλοκαίρι επίσης από τον όμιλο Delivery Hero, έναντι του ποσού-ρεκόρ των 360 εκατ. δολαρίων, αλλά και το «stoferno.gr», που πλέον έχει στο μετοχικό του κεφάλαιο τον όμιλο Λάτση.
O χρόνος μετράει
Το quick commerce αναπτύσσεται ραγδαία στις παγκόσμιες αγορές. Πιστεύουμε πως οι δυνατότητες στον συγκεκριμένο κλάδο είναι απεριόριστες και στην Ελλάδα.
Η επόμενη μέρα για το delivery είναι να προσφέρουμε ό,τι χρειάζονται οι χρήστες μας στον ελάχιστο χρόνο» τόνισε μιλώντας στο powergame.gr στέλεχος της efood.
«Με τη δυναμική στελέχωση του στόλου μας στοχεύουμε να εξυπηρετούμε όλες τις παραγγελίες -πέραν του φαγητού- με χρόνο παράδοσης κατά μέσο όρο λιγότερο από 30 λεπτά ανάλογα με την τοποθεσία» σημειώνει το ίδιος στέλεχος, αναφερόμενο στα σχέδια της εταιρείας για την Ελλάδα.
Το efood λάνσαρε τον Φεβρουάριο «efood market», δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραλάβουν στην πόρτα τους τα ψώνια του mini market, σε 25 λεπτά.
«Ξεκινήσαμε πιλοτικά από την περιοχή της Αγίας Παρασκευής και με στόχο τη δυναμική κάλυψη ολόκληρης της Αττικής, ενισχύουμε ακόμα περισσότερο τις επιλογές του καταναλωτή, ποντάροντας στο q-commerce, τον στόλο μας και τις last mile παραδόσεις.
Σε λιγότερο από ένα μήνα έχουμε ήδη κάλυψη σε Αγία Παρασκευή, Πεύκη, Κολωνός, Δάφνη, Χαλάνδρι, Παλαιό Φάληρο, Ήλιον, Ακρόπολη, Νέα Ιωνία, Γαλάτσι ενώ επόμενοι σταθμοί είναι η Φιλοθέη, το Μαρούσι, η Ηλιούπολη και τα Εξάρχεια» υπογραμμίζει η εταιρεία, που ήδη συνεργάζεται με την αλυσίδα Σκλαβενίτης για την παράδοση των προϊόντων της.
Όπως προσθέτει το ίδιο στέλεχος απαραίτητο συστατικό στοιχείο σε αυτό το νέο μοντέλο είναι φυσικά η τεχνολογία: «για να καταφέρουμε να διατηρήσουμε μια τέλεια διαδικασία και να βελτιστοποιούμε συνεχώς τη διαχείριση και τον συγχρονισμό παραγγελιοληψίας και διανομής μέσω dark stores».
Στο κόκκινο ο ανταγωνισμός
Τη δική της δυναμική κίνηση κάνει και η φιλανδική Wolt, η οποία εγκαινίασε, σε λιγότερο από 3 μήνες από την ίδρυση της Wolt Market Greece, το «Wolt Market».
«Με το Wolt Market, αξιοποιήσαμε την τεχνολογία και την εμπειρία της Wolt για να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία market.
Δίνουμε τη δυνατότητα στους πελάτες μας να έχουν όλα τα ψώνια της εβδομάδας μέσα σε λίγα λεπτά στην πόρτα τους ή -αν προτιμούν- να προγραμματίσουν να τα παραλάβουν την ώρα και τη μέρα που τους εξυπηρετεί» σημειώνει ο Γενικός Διευθυντής της Wolt για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, κ. Δημήτρης Καρέλος.
Μάλιστα, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα -εκτός Φινλανδίας- που η Wolt εφαρμόζει αυτό το μοντέλο, και η ελληνική αγορά θα αποτελέσει οδηγό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Wolt Μarket σε άλλες χώρες.
Η Wolt υπόσχεται να αλλάξει τα δεδομένα, αναπτύσσοντας ένα δίκτυο dark store, και δεσμεύεται για παράδοση όλων των αγορών της εβδομάδας 7 ημέρες την εβδομάδα και εξυπηρετώντας έως και αργά το βράδυ.
Η υπηρεσία θα είναι εξαρχής διαθέσιμη για μεγάλο μέρος της Αθήνας και σταδιακά θα επεκταθεί με στόχο την πλήρη κάλυψη του λεκανοπεδίου.
Στα ηλεκτρονικά ράφια του “Wolt Market” έχει τοποθετηθεί μια ευρεία γκάμα προϊόντων από 2.000 κωδικούς: από τρόφιμα και φρέσκα φρούτα, μέχρι συσκευασμένα προϊόντα όπως τυριά, αλλαντικά και κρέας, αλλά και είδη προσωπικής υγιεινής.
Η Wolt θα παρέχει live tracking, για να γνωρίζουν οι πελάτες ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται η παραγγελία και πότε θα την παραλάβουν, καθώς και δυνατότητες προγραμματισμού παράδοσης.
Τα θέλουν όλα και τα θέλουν τώρα
Η καραντίνα υπήρξε ο καταλύτης για τις εξελίξεις στο online delivery. Πλέον, οι online shoppers τα θέλουν όλα και τα θέλουν τώρα. Ένας στους πέντε Έλληνες παραγγέλνει είδη παντοπωλείου από ηλεκτρονικές πλατφόρμες, συνεργαζόμενες με πολλά καταστήματα τροφίμων.
Την ίδια στιγμή, το 21% απαντά ότι αν παρήγγελνε σήμερα είδη σουπερμάρκετ, θα το έκανε μέσα από ένα αντίστοιχο application. Και όταν η ερώτηση είναι γιατί θα επέλεγε μια online πλατφόρμα, οι δυο από τους τρεις πιο δημοφιλείς λόγους αφορούν την παράδοση των προϊόντων.
Οι χρόνοι παράδοσης αποδείχτηκαν στη διάρκεια της πανδημίας η αχίλλειος πτέρνα του όλου συστήματος.
Και αυτή ακριβώς την ασυνέχεια επιχειρούν να ανατρέψουν νεόκοπα ή «ώριμα» startups, που είτε εισέρχονται είτε δραστηριοποιούνται ήδη στην ελληνική αγορά.
Φούσκα ή ανάγκη;
Το “γρήγορο εμπόριο” -q-commerce – σύμφωνα με πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το powergame.gr- αποτελεί την επόμενη γενιά ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στη βάση του νέου trend, ο πελάτης με τη χρήση ενός app στο κινητό του παραγγέλνει μια τεράστια γκάμα προϊόντων από αλυσίδες σουπερμάρκετ μέχρι μικρά καταστήματα της γειτονίας, που δεν κάνουν κανονικά παραδόσεις.
Τα προϊόντα φτάνουν στην πόρτα του όποτε το επιθυμεί με τη δυνατότητα παράδοσης σε χρόνους συντομότερους της μίας ώρας, μπορεί και σε διάστημα 10-15 λεπτών.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η Ελλάδα είναι εξαιρετικά ώριμη ώστε να υποδεχτεί και να εξελίξει τη νέα τάση του q commerce.
Ήδη στην αγορά του online delivery δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικές υπηρεσίες όπως το kioskys και το stoferno.gr.
Ωστόσο, με την είσοδο πιο οργανωμένων παικτών όπως το efood, η Volt, το ΒΟΧ, η InstaShop, αναμένεται το γρήγορο εμπόριο να αποκτήσει τη δομή μιας πιο οργανωμένης αγοράς.
Βέβαια μένει να αποδειχθεί -όπως σημειώνουν οι ίδιοι συνομιλητές του powergame.gr αν η αγορά αντέξει όλο αυτό το κύμα των νεοεισερχόμενων στο κομμάτι του delivery ή αν προϊόντος του χρόνου, το τοπίο ξεκαθαρίσει και στον χώρο μείνουν τελικά πολύ λιγότερες πλατφόρμες από τις -τουλάχιστον- 15, που έχουν σήμερα παρουσία με σχετικές δραστηριότητες.
Επόμενες κινήσεις
Η αγορά προεξοφλεί ότι οι κινήσεις αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες από την BOX του ΟΤΕ.
Σήμερα, μέσω της υπηρεσίας οι χρήστες μπορούν να παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ σε περισσότερα από 6.500 καταστήματα σε 48 πόλεις σε όλη την Ελλάδα.
Η εφαρμογή online delivery συνεργάζεται επίσης με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Μασούτης και Κρητικός (με όλα τα προϊόντα διαθέσιμα, περισσότερα από 1.000 ανά αλυσίδα). Από τον Νοέμβριο του 2020 στη στέγη του BOX έχει μετακομίσει και η υπηρεσία food delivery του Skroutz, Skroutz Food.
Με ενδιαφέρον αναμένει η αγορά και τις επόμενες κινήσεις του InstaShop, της ελληνικής startup του Γιάννη Τσιώρη και της Ιωάννας Αγγελιδάκη, με έδρα το Ντουμπάι, η οποία δημιουργήθηκε ακριβώς για καλύψει το κενό στις διαδικτυακές αγορές τροφίμων.
H εταιρεία έχει εκτενή παρουσία σε μια σειρά χωρών της Μέσης Ανατολής και πλέον κάνει τα βήματά της στην ελληνική αγορά, ενώ έχει αρχίσει από τον Νοέμβριο να παρέχει την υπηρεσία του online delivery στην αγορά της Θεσσαλονίκης.