THEPOWERGAME
Επενδύσεις 35 εκατ. ευρώ δρομολογεί στην τριετία ο όμιλος Σαράντη, που βλέπει οργανική ανάπτυξη και βελτίωση περιθωρίων κέρδους το 2023, σε μια χρονιά που δεν στοχεύει σε νέο deal -καθώς τελεί ακόμη εν αναμονή έγκρισης της εξαγοράς της Stella Pak στην Πολωνία-, ενώ αναβαθμίζει ελαφρώς τους συντηρητικούς στόχους που έθεσε στην αρχή της χρονιάς.
Ειδικότερα, η διοίκηση του ομίλου ανέβασε τον πήχη στο guidance που είχε δώσει τον Απρίλιο ως προς τα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) κατά 7,5% ή 3 εκατ. ευρώ, στα 43 εκατ. ευρώ, από 40 εκατ. ευρώ με βάση την αρχική πρόβλεψη.
Αυτό σημαίνει αύξηση 33,37% σε σχέση με το 2022 και προσέγγιση της κερδοφορίας του 2021. Σε επίπεδο περιθωρίων κέρδους, το EBIT margin εκτιμάται 60 μονάδες βάσης πάνω από τον προηγούμενο στόχο του 8,3%, δηλαδή 8,9% έναντι 7,2% το 2022. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας στο α’ εξάμηνο ενισχύθηκε σημαντικά, σε 9,29% έναντι 7,54% στο α’ εξάμηνο του 2022. Προβλέπονται, όμως, πιέσεις τους επόμενους μήνες, οπότε ο στόχος είναι πιο μετριοπαθής.
Όπως εξήγησε χθες η διοίκηση στο πλαίσιο conference call για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ομίλου, στο α’ μισό του έτους υπάρχει πιο θετικό αποτύπωμα στο περιθώριο κέρδους λόγω της πολιτικής τιμών, καθώς οι ανατιμήσεις ενσωματώνονται στην αγορά στην αρχή του έτους. Στο β’ μισό διαπιστώνεται ενίσχυση του ανταγωνισμού και σε κάποιες κατηγορίες υπάρχει πίεση στους όγκους πωλήσεων κι επομένως εξομαλύνονται οι αυξήσεις τιμών του α’ εξαμήνου. Έτσι, προκύπτει μια διαφορετική ισορροπία στο margin από το α’ στο β’ εξάμηνο. Επιπλέον, στους παράγοντες κόστους προσμετρώνονται και οι πληθωριστικές πιέσεις, λόγω της αύξησης των μισθών από τον Μάιο.
Οι επιδόσεις στην Ελλάδα
Σε επίπεδο εσόδων ο όμιλος έχει θέσει στόχο πωλήσεων για το 2023 το επίπεδο των 480 εκατ. ευρώ, με αύξηση 7,8% σε σχέση με πέρυσι. Υπάρχει δε αισιοδοξία για τις επιδόσεις της δραστηριότητας στην Eλλάδα στο β’ εξάμηνο, μετά το αρνητικό πρόσημο στο α’ εξάμηνο λόγω της επίπτωσης στα μεγέθη από τη διακοπή της συνεργασίας αντιπροσώπευσης και διανομής των προϊόντων Wella από το χαρτοφυλάκιο ευρείας διανομής της Coty. Σύμφωνα με τον Γιάννη Μπούρα, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, που ανέλαβε εδώ και λίγους μήνες μαζί με τον Χρήστο Βάρσο στη θέση του οικονομικού διευθυντή, οι συνθήκες στην αγορά εξελίσσονται καλύτερα από τις προβλέψεις στην αρχή του έτους κι επιπλέον οι σημαντικές κατηγορίες και τα βασικά εμπορικά σήματα του χαρτοφυλακίου της Σαράντης κερδίζουν μερίδια αγοράς, τάση που προβλέπεται να συνεχιστεί. Υπάρχουν βέβαια και κάποιες κατηγορίες σε συγκεκριμένα κανάλια, όπως π.χ. B2B, φαρμακείο, που έχουν την επίδραση της μετα-Covid εποχής, καθώς εξομαλύνεται η φρενήρης ανάπτυξη κατά την περίοδο της πανδημίας.
Όπως ανέφεραν τα στελέχη της εισηγμένης, η τοπική αγορά διαθέτει πολλές διαφορετικές κατηγορίες και brands και είναι από τις πιο πολύπλοκες αγορές μεταξύ των 8 cluster όπου επιχειρεί ο όμιλος (Ελλάδα-Πορτογαλία, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Δυτικά Βαλκάνια, Τσεχία-Σλοβακία, Ουγγαρία και Ουκρανία).
Η Stella Pak και οι άλλες επενδύσεις
Όσο αφορά την εξαγορά της Stella Pak, δεν προέκυψε κάποιο νέο από τη διοίκηση της Σαράντης, που τελεί ακόμη εν αναμονή εγκρίσεων από τις αρμόδιες πολωνικές Αρχές. Σημειώνεται ότι η εταιρεία παράγει συσκευασίες τροφίμων, σακούλες απορριμμάτων και εργαλεία καθαρισμού και αναμένεται να προσθέσει στον όμιλο τζίρο περί τα 73 εκατ. ευρώ και EBITDA 8,5 εκατ. ευρώ, με βάση τα μεγέθη της το 2022. Οι συνέργειες που θα προκύψουν από την εξαγορά εκτιμώνται σε 3,5 εκατ. ευρώ τα πρώτα δύο χρόνια.
Η διοίκηση του ομίλου επανέλαβε την εκτίμηση για ολοκλήρωση της εξαγοράς -που έχει καθυστερήσει σχεδόν 1,5 χρόνο σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα- μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Μετά τη συναλλαγή, που θα χρηματοδοτηθεί με ρευστότητα που διαθέτει ο όμιλος και δανεισμό, ο καθαρός δανεισμός προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 35 εκατ. ευρώ.
Στο μέτωπο των νέων εξαγορών, όπως και σ’ αυτό των στρατηγικών συνεργασιών, αν και υπάρχουν ανοιχτές συζητήσεις δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη καθώς το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ολοκλήρωση της εξαγοράς της Stella Pak.
Οι επενδύσεις και το pl
Επιπλέον, ο όμιλος Σαράντη αυτό το διάστημα προωθεί επενδύσεις σε ψηφιακό μετασχηματισμό και project ενέργειας, τις οποίες σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει με αξιοποίηση ευκαιριών στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης ενώ θα χρησιμοποιήσει επίσης ίδια κεφάλαια και δανεισμό.
Συνολικά, στα επόμενα 3 χρόνια τόσο για την αλυσίδα εφοδιασμού, όσο και για έργα υποδομών και για ψηφιοποίηση έχουν προβλεφθεί επενδύσεις περί τα 35 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι στις εξαμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις της εισηγμένης καταγράφεται κονδύλι 34,2 εκατ. ευρώ, που αφορά την εξαγορά της πολωνικής θυγατρικής Polipak. Υπενθυμίζεται ότι στο α’ εξάμηνο του 2023 ο όμιλος εξαγόρασε τα υπολειπόμενα δικαιώματα μειοψηφίας της Polipak ύψους 20% για ποσό περίπου 5 εκατ. ευρώ (22 εκατ. PLN) και αποπλήρωσε στο σύνολό τους τα δάνεια προς τρίτους της Polipak ύψους 20,5 εκατ. ευρώ.
Η Polipak είναι ο σημαντικός βραχίονας του ομίλου στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, που έχει ένα μερίδιο περίπου 6,8% στον τζίρο του και ευνοεί σημαντικά την κερδοφορία του. Η Polipak παράγει private label σακούλες απορριμμάτων και στο α’ εξάμηνο παρουσίασε αύξηση πωλήσεων 4,48% στα 15,93 εκατ. ευρώ, ενώ εμφάνισε θετικά αποτελέσματα προ τόκων και φόρων (EBIT) από ζημίες πέρυσι.