THEPOWERGAME
Την παραδοσιακή συνταγή των ειδικών στη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή το κρυφτό, αποφάσισε να ακολουθήσει μέχρι χθες το απόγευμα η διοίκηση του ισχυρότερου ακτοπλοϊκού ομίλου της χώρας, μετά την αποκάλυψη όσων συνέβησαν το βράδυ της Τρίτης στο λιμάνι του Πειραιά. Όταν κατάλαβαν πως όσο σιωπούσαν, τόσο μεγάλωνε η οργή των πολιτών, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε λίγο πιο εκτενή ανακοίνωση και σε μια πρώτη ενημέρωση. Η πρώτη ανακοίνωση, χθες το πρωί, ήταν 29 λέξεις, η δεύτερη περίπου 150 λέξεις…
Ωστόσο, φαίνεται πως η γιγάντωση του ομίλου έγινε με κενά στη διαχείριση προσωπικού και των πλοίων, όπως τουλάχιστον αποκαλύπτει η τραγωδία της Τρίτης. Και αυτό συμβαίνει όταν ο κλάδος είναι από τους πλέον ευνοημένους από την έκρηξη του τουρισμού και από την έκρηξη τιμών στα εισιτήρια. Πρόσφατα οι διοικήσεις των ακτοπλοϊκών είχαν βρεθεί στο Μέγαρο Μαξίμου, σε μια όχι και τόσο επιτυχημένη προσπάθεια συγκράτησης των τιμών.
Ο εκτελεστικός πρόεδρος και ισχυρός άνδρας του ομίλου, Κυριάκος Μάγειρας, παλαιός συνεργάτης του μακαρίτη Ανδρέα Βγενόπουλου από την εποχή παντοδυναμίας της MIG, έσπασε προ εβδομάδων την πολυετή αποχή από τη δημοσιότητα. Ήθελε να στηρίξει τη συμφωνία ανταλλαγής μετοχών με χρέος μεταξύ MIG και επενδυτικής εταιρείας STRIX, συμφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς, αλλά και το σχέδιο απορρόφησης της ΑΝΕΚ.
Χθες, όμως, χρειάστηκαν αρκετές ώρες μέχρι να κυκλοφορήσει μια έστω λακωνική ανακοίνωση από τη διοίκηση της Attica για όσα απίστευτα συνέβησαν στον Πειραιά. Όταν από τα βίντεο επιβατών αποκαλύφθηκε πως μέλη του πληρώματος του «Blue Horizon» διαπληκτίστηκαν με τον 36χρονο Αντώνη Καρυώτη, που προσπαθούσε να επιβιβαστεί, με αποτέλεσμα να πέσει στη θάλασσα. Και στη συνέχεια το πλοίο της Attica Group συνέχισε κανονικά την πορεία του, αφήνοντας τον άτυχο Αντ. Καρυώτη να ξεψυχήσει στα νερά του λιμανιού.
Ο Κυριάκος Μάγειρας, αν και διοικεί τον μεγαλύτερο όμιλο ακτοπλοΐας στην Ελλάδα και έναν από τους ισχυρότερους παγκοσμίως, αποφεύγει τη δημοσιότητα με κάθε τρόπο. Είχε και δυσάρεστες εμπειρίες από την εποχή των περιπετειών του Ανδρέα Βγενόπουλου στην Κύπρο. Εμφανίστηκε, πρόσφατα, με συνέντευξη, προκειμένου να στηρίξει το σχέδιο ανταλλαγής χρέους της MIG (που είχε αποκτήσει την Attica Group το 2008) με μετοχές της Attica Group. Μέσω αυτού του σχεδίου η επενδυτική Strix (της Τράπεζας Πειραιώς) κατέστη σχεδόν μοναδικός μέτοχος, με ποσοστό περί το 97%, αφού ακολούθησε δημόσια πρόταση.
Η Attica Group αποτελεί τον πόλο στον οποίο έχει συγκεντρωθεί σχεδόν ολόκληρο το δυναμικό της ελληνικής ακτοπλοΐας του Αιγαίου, όπως αναπτύχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Νομικά αποτελεί συνέχεια του ομίλου που ανέπτυξε ο εφοπλιστής Περικλής Παναγόπουλος. Μεταξύ των εταιρειών που έχει ενσωματώσει είναι και η Hellenic Seaways (πρώην Minoan Flying Dolphins), στην οποία άνηκε το «Εξπρές Σάμινα», που βυθίστηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 2000 στα ανοικτά της Πάρου, με αποτέλεσμα να πεθάνουν 81 άνθρωποι. Η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία στο Αιγαίο στη μεταπολεμική Ελλάδα οδήγησε σε απανωτές ανατροπές και στο σκηνικό της ακτοπλοΐας.
Μετά και τη σχεδιαζόμενη απορρόφηση με την ΑΝΕΚ η Attica Group θα μονοπωλεί σχεδόν το Αιγαίο, με μοναδικό αντίπαλο τη Minoan Group, που ελέγχεται από τον ιταλικό όμιλο Γκριμάλντι. Μάλιστα, οι δύο αντίπαλοι έχουν κατά κάποιον τρόπο μοιράσει τις ελληνικές θάλασσες, με τον Γκριμάλντι να έχει σχετικά μικρή παρουσία στο Αιγαίο και την Attica Group ελάχιστη παρουσία στο Ιόνιο.
Σύμφωνα με πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο, η Attica Group «εστιάζει στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών για επιβάτες και φορτηγά στη Ανατολική Μεσόγειο, εξυπηρετώντας 61 προορισμούς και προσεγγίζοντας 79 λιμάνια, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό (στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας και Μαρόκου – Ισπανίας). Παράλληλα, αποτελεί την πρώτη ελληνική εταιρεία η οποία ταξίδεψε εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων».
Οι θυγατρικές εταιρείες του κλάδου μεταφορών «είναι οι Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Africa Morocco Links (AML) και Hellenic Seaways. Ο υφιστάμενος στόλος της εταιρείας με τα εμπορικά σήματα Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways αριθμεί 33 πλοία, από τα οποία τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, τα 12 είναι ταχύπλοα, ενώ 1 πλοίο αφορά φορτηγό-οχηματαγωγό. Όλα τα πλοία είναι ιδιόκτητα, πλην 2 επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, που είναι με μακροχρόνια γυμνή ναύλωση».
Προ διετίας αποφάσισε να επεκταθεί στον τουριστικό κλάδο μέσω της εκμετάλλευσης ξενοδοχειακών μονάδων, μέσω της 100% θυγατρικής της, «Attica Blue Hospitality Μονοπρόσωπη Α.Ε.» (έχει εξαγοράσει τις ιδιοκτήτριες εταιρείες 2 ξενοδοχείων στα νησιά της Νάξου και της Τήνου). Το 2022 η Attica Group είχε περάσει σε κέρδη ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, από ζημίες 13 εκατ. ευρώ το 2021. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου είχε εκτοξευθεί στα 530 εκατ., από 347 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.