THEPOWERGAME
Πτώση τζίρου την περίοδο των θερινών εκπτώσεων εμφανίζει μία στις δύο επιχειρήσεις της Αττικής, ενώ οι πωλήσεις υστερούν συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή σεζόν στο σύνολο της επικράτειας, μια τάση που δεν πτοεί, απ’ ό,τι φαίνεται, την αγορά εκπτωτικών καταστημάτων.
Σε περιβάλλον πληθωρισμού οι καταναλωτές αναζητούν χαμηλές τιμές όλο τον χρόνο, γεγονός που συντηρεί το αγοραστικό ενδιαφέρον σε καταστήματα εδραιωμένων outlet, όπως για παράδειγμα (το πρώην) McArthurGlen και Factory Outlet, ευνοώντας παράλληλα τα σχέδια νεοεισερχόμενων στην αγορά. Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση στην ελληνική αγορά της βουλγαρικής εκπτωτικής αλυσίδας Mania, που άνοιξε ήδη το πρώτο της κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, προσφέροντας επώνυμα ρούχα με έκπτωση έως 70%, καθώς και μεταχειρισμένα (second hand). Σχέδια φέρεται να έχει και η Humana από τη Λιθουανία, που αξιοποιεί μέρος των εσόδων της από τη μεταπώληση για τη χρηματοδότηση κοινωνικών δράσεων.
Οι οικονομικές κρίσεις είναι συχνά καταλύτης για την ανάπτυξη των discounters, κάτι που δίνει ώθηση στα σχέδια επέκτασης εμπορικών σημάτων σε όλο το φάρμα του λιανεμπορίου, από τα σούπερ μάρκετ μέχρι τη μόδα. Ανάλογη είναι η τάση για τα καταστήματα με είδη από δεύτερο χέρι. Ας σημειωθεί ότι στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το β’ τρίμηνο του 2023 έδειξαν ότι το λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών σε καταστήματα εμφάνισε αύξηση 49,7%.
Μένει, όμως, να φανεί πώς θα λειτουργήσει η αναδυόμενη αυτή αγορά, η οποία δεν είναι επαρκώς ρυθμισμένη στη χώρα μας, όπως άλλωστε και σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές, όπου δημιουργήθηκαν προβλήματα στο παρελθόν, με ειδικές παραγωγές επώνυμων οίκων για αλυσίδες outlet. Σύμφωνα με φορείς της αγοράς, θεσμικό πλαίσιο για το second hand, δηλαδή τη μεταπώληση, δεν υπάρχει στην Ελλάδα, ενώ ο τομέας των εκπτωτικών καταστημάτων διέπεται από τις ρυθμίσεις για τη διαχείριση του στοκ, χωρίς επαρκή σήμανση και έλεγχο για τα ελαττωματικά προϊόντα μόδας που συνήθως διατίθενται προς πώληση στις αλυσίδες outlet.
Πρόκειται για μια συζήτηση που αναμένεται να ανοίξει εφόσον η αγορά επιστρέψει στην κανονικότητα μετά τα απανωτά σοκ. Εξάλλου, η πίεση στα εισοδήματα, που έχει αποτυπωθεί στους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων ένδυσης-υπόδησης από την αρχή του καλοκαιριού, κλιμακώνεται. Με εξαίρεση μια μικρή μερίδα καταστημάτων με παρουσία σε τουριστικούς προορισμούς, η αγορά γράφει απώλειες από την περίοδο των θερινών εκπτώσεων. Πιο ζημιωμένες φαίνεται να είναι οι επιχειρήσεις σε μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά στην Αττική. Το 50% των συμμετεχόντων στην έρευνα που εκπονεί ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας (ΕΣΑ) σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) είπαν ότι τα έσοδά τους κινήθηκαν χαμηλότερα από την αντίστοιχη περσινή σεζόν. Ένα ποσοστό περίπου 33% δήλωσε ότι ο τζίρος των καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια επίπεδα κι ένα μικρό ποσοστό κάτω από 20% είπε ότι εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων. Η έρευνα, που αποτελεί βαρόμετρο για την αγορά, καθώς αποτυπώνει τις τάσεις των πωλήσεων από αλυσίδες με μεγάλη έκθεση στην Αττική και πανελλαδική εμβέλεια, δείχνει την απαισιοδοξία του εμπορικού κόσμου για τις εξελίξεις.
Οι καύσωνες στέρησαν επισκεψιμότητα από τα εμπορικά καταστήματα την πιο παραγωγική περίοδο, ενώ οι πυρκαγιές του Αυγούστου επιβάρυναν την ψυχολογία κι εξανέμισαν τις ελπίδες για καλύτερες επιδόσεις τις τελευταίες εβδομάδες των εκπτώσεων. Καθώς ξεκινά το φθινόπωρο, εποχή υψηλών αναγκών για τα ελληνικά νοικοκυριά, εν όψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι καταναλωτές θα είναι συγκρατημένοι, με επιλεκτικό ενδιαφέρον, ανάλογα με τις προτεραιότητές τους.