Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Λιανεμπόριο: Μάχη μεριδίων για τα σχολικά – Σε κόντρα ελληνικά και κινέζικα

Mε σαφή στοιχεία αποπληθωρισμού τιμών ξεκινά η σχολική σεζόν, σύμφωνα με στοιχεία παραδοσιακών αλλά και «ευκαιριακών» παικτών της αγοράς, από τα βιβλιοπωλεία, τα Jumbo και τον Μουστάκα μέχρι τις μεγάλες αλυσίδες Πλαίσιο, Public, αλλά και τα σούπερ μάρκετ.

Επικρατεί αισιοδοξία στον επιχειρηματικό κόσμο για την έκβαση της σεζόν, αν και φέτος παρατηρείται μια διαφορά φάσης τόσο στις παραγγελίες των καταστημάτων, όσο και στη ζήτηση συγκριτικά με άλλες εποχές, που το αγοραστικό ενδιαφέρον άρχιζε από τον Δεκαπενταύγουστο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αφενός οι αδειούχοι του φετινού καλοκαιριού μόλις την τελευταία εβδομάδα αρχίζουν να επιστρέφουν, εξαντλώντας τα περιθώρια διακοπών έπειτα από δύο χρόνια πανδημίας, αφετέρου οι εξελίξεις με τις πυρκαγιές και τις υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν, ειδικά τους τελευταίους δύο μήνες, επηρέασαν την ψυχολογία και αποθάρρυναν την καταναλωτική κίνηση.

«Όλες οι ημέρες της δουλειάς είναι ακόμη μπροστά μας», αναφέρει χαρακτηριστικά στο powergame.gr ο Νίκος Μουστάκας, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών και σχολικών ειδών, που προβλέπει θετικές εξελίξεις στην ελληνική αγορά. Παρατηρεί ότι μόλις έχει αρχίσει η εμπορική κίνηση στα καταστήματα και εμφανίζεται ικανοποιημένος από τα πρώτα μηνύματα. Παρατηρεί κινητικότητα στην αγορά σχολικής τσάντας αλλά και αναλώσιμων, δεδομένου ότι τα ιδιωτικά σχολεία έχουν μοιράσει τις σχετικές λίστες με τα αναγκαία για κάθε τάξη. Η ζήτηση, ωστόσο, αναμένεται να κλιμακωθεί σταδιακά και αφού χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, στις 11 Σεπτεμβρίου.

Όπως τονίζουν οι επιχειρηματίες, παρά τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στα εισοδήματα, η ελληνική οικογένεια θέτει σε προτεραιότητα τις ανάγκες των παιδιών, στοιχείο που δικαιολογεί σταθερή ζήτηση, εξ ου και ο έντονος ανταγωνισμός στο λιανικό εμπόριο. Ας σημειωθεί ότι οι μεγάλοι παίκτες έχουν επενδύσει σε διαφημιστικές καμπάνιες που τρέχουν από τον Ιούλιο, όπως στην περίπτωση των Public, που προωθούν ταυτόχρονα λύσεις τεχνολογίας. Σχεδόν καθημερινά δέχονται το τελευταίο διάστημα μηνύματα οι πελάτες του Πλαισίου, που δραστηριοποιείται σχεδόν στις ίδιες κατηγορίες, ενώ συστηματικοποιεί την επικοινωνία και ο ανταγωνισμός, από τον Κωτσόβολο μέχρι τα δίκτυα που προσφέρουν αποκλειστικά είδη τεχνολογίας, Η/Υ, περιφερειακά, αλλά και αλυσίδες, όπως η ΙΚΕΑ, η Jysk, η Praktiker κ.ά., που προσφέρουν έπιπλα και εξοπλισμό του χώρου μελέτης των μαθητών, αλλά και των φοιτητικών σπιτιών.

Αποπληθωρισμός τιμών

O πυρήνας της αγοράς, πάντως, είναι τα σχολικά, ήτοι τσάντα, τετράδια και άλλα εφόδια, που διατίθενται σε προσιτές τιμές, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες του κλάδου. Υπενθυμίζεται ότι ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, είχε μιλήσει πρώτος για αποπληθωρισμό τιμών και στις αρχές Ιουλίου, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας του, είχε δηλώσει ότι μειώνει κάθε μέρα τιμές σε 100-150 κωδικούς.

Ο Νίκος Μουστάκας μάς υπενθυμίζει ότι πριν από δύο χρόνια οι τιμές στα σχολικά είδη είχαν αυξηθεί, για να ορθολογικοποιηθούν το 2022 και να βρεθούν σε ακόμη καλύτερα επίπεδα φέτος, κυρίως λόγω της εξισορρόπησης του κόστους των μεταφορικών, αλλά και κάποιων πρώτων υλών. «Στα περισσότερα προϊόντα και κατηγορίες θα είμαστε σε καλύτερα επίπεδα. Στο σύνολο των αγορών του ο καταναλωτής θα είναι ωφελημένος σε σχέση με πέρυσι», τονίζει.

Όσον αφορά το «καλάθι των σχολικών» -μέτρο που υποστηρίζει η αλυσίδα Μουστάκας, όπως και η Jumbo και άλλες εταιρείες του κλάδου, έχοντας συμμετάσχει στο «καλάθι του Άι Βασίλη» και στο «καλάθι του νονού»-, σημειώνει ότι θα βοηθήσει την αγορά, καθώς εντείνει τον ανταγωνισμό, ενώ είναι ένας θεσμός ανοιχτός και σε μικρότερες επιχειρήσεις.

Ο ανταγωνισμός ελληνικών, ευρωπαϊκών και κινέζικων

Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα έρευνας αγοράς σε μια πληθώρα καταστημάτων, από εξειδικευμένες αλυσίδες, πολυκαταστήματα, αλυσίδες βιβλιοπωλείων, όπως τα Max Stores, αλλά και μεμονωμένα συνοικιακά βιβλιοπωλεία μέχρι σούπερ μάρκετ. Επιπλέον, έχουν δυνατότητα επιλογής μέσα από μια ανεξάντλητη γκάμα προϊόντων, ελληνικών και εισαγόμενων από ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και κινέζικων. Η ποιότητα βέβαια ποικίλλει, όπως σημειώνουν αντιπρόσωποι και προμηθευτές, τονίζοντας ότι οι Έλληνες παραγωγοί διαθέτουν ποιότητα που δεν συγκρίνεται με αυτή των Κινέζων.

Αντίστοιχα, υπάρχουν ευρωπαϊκές εταιρείες που παράγουν ποιοτικά προϊόντα, όπως π.χ. τα μολύβια της γερμανικής Faber-Castell, τα οποία, αν και διατίθενται σε υψηλότερες τιμές από κάποια εισαγόμενα τρίτων χωρών, παραμένουν ανταγωνιστικά λόγω των προδιαγραφών τους. Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν στην κατηγορία του τετραδίου, των στυλό κ.ο.κ. Από την άλλη μεριά, βέβαια, υπάρχει και η κατηγορία της σχολικής τσάντας, όπου το συντριπτικό μερίδιο έχει η κινεζική παραγωγή.

Όμως θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η Κίνα προσφέρει μια μεγάλη διαβάθμιση ως προς την ποιότητα που μπορούν να βρουν οι εισαγωγείς κι ως εκ τούτου πολλά προϊόντα χαρακτηρίζονται από υψηλές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας.

Το ελληνικό οικοσύστημα

Πάντως, παρά την ανάπτυξη των εισαγωγών, συνολικά στην αγορά σχολικών οι Έλληνες προμηθευτές διατηρούν υψηλό μερίδιο. Για παράδειγμα, στα τετράδια η Skag παραμένει ηγέτης της κατηγορίας με μερίδιο 45%-50%. Όπως τονίζει η Πόπη Σκαγιά, διευθύνουσα σύμβουλος της SKAG, ο καταναλωτής είναι πλέον πολύ προσεκτικός με τα χρήματα που θα διαθέσει, δεν παρασύρεται εύκολα από τη διαφήμιση και δίνει μεγαλύτερη σημασία στην εμπιστοσύνη, στην εξυπηρέτηση, στην γκάμα που θα βρει στο κατάστημα κ.ο.κ.

Είναι ενδεικτικό ότι πανελλαδικά ο μεγαλύτερος όγκος πωλήσεων σχολικών ειδών γίνεται μέσω των 3-3,5 χιλ. βιβλιοπωλείων. Βέβαια, σημαντικό μερίδιο της αγοράς αποσπούν τα σούπερ μάρκετ και οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου. Όμως, τα μεν σούπερ μάρκετ δεν έχουν την απαιτούμενη εξειδίκευση, ενώ οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου εισάγουν και τα δικά τους προϊόντα.

Αυτή η τάση, σύμφωνα με την κ. Σκαγιά, περιορίζει τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης του εγχώριου οικοσυστήματος, που χτίζεται γύρω από την τοπική παραγωγή.

Μιλώντας για τα κόστη παραγωγής, σημειώνει ότι κάποια έχουν αποκλιμακωθεί, όπως στο χαρτί, αν και το τελευταίο διάστημα διαπιστώνεται ανοδική τάση. Αντίθετα, στις τιμές σε άλλες πρώτες ύλες, όπως π.χ. στο πολυπροπυλένιο, δεν υπάρχει μεγάλη μείωση. Η εταιρεία, πάντως, προσφέρει σχεδόν το μισό της χαρτοφυλάκιο σε χαμηλότερες τιμές και οι πωλήσεις της εμφανίζουν τάση ανόδου σε σχέση με το 2022, που αποδείχθηκε μια «χλιαρή» χρονιά, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Σκαγιά.

Συνολικά στην αγορά εκτιμά ότι οι τιμές είναι καλύτερες από πέρυσι, σταθερές σε ένα ποσοστό 50% των προϊόντων και με πτώση 5%-7% στο υπόλοιπο. Υπάρχουν ελάχιστες ανατιμήσεις σε κάποια τετράδια με πλαστικό, λόγω της ανατίμησης της πρώτης ύλης σχεδόν 70%.

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με την κ. Σκαγιά, οι παραγγελίες φέτος έχουν πάει λίγο πιο πίσω, με τα καταστήματα να σπεύδουν τις τελευταίες ημέρες να προετοιμαστούν. Όσο για το «καλάθι των σχολικών», σημειώνει ότι αποτελεί μια ευκαιρία για τους προμηθευτές προκειμένου να κάνουν μια καλύτερη πρόταση στην αγορά σε κάποιους κωδικούς, συνεισφέροντας στην αποφόρτιση του στοκ, αλλά και στις ανάγκες του καταναλωτή.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!