THEPOWERGAME
Ισχυρή ανάπτυξη γνωρίζει η αγορά αντηλιακών, ειδικά το τρέχον διάστημα, με επιταχυντές τον τουρισμό και το μεγάλο καλοκαίρι με τις ακραίες θερμοκρασίες, αναδεικνύοντας παράθυρο ευκαιρίας για τη βιομηχανία, αλλά και εταιρείες του λιανεμπορίου.
Ισχυρά μερίδια στην αγορά ελέγχουν ελληνικά σήματα, όπως Apivita, Κορρές, Frezyderm, που διατίθενται κυρίως μέσω φαρμακείων, καταστημάτων καλλυντικών και πολυκαταστημάτων, μαζί με ξένα σήματα, όπως η Avène της Pierre Fabre και οι La Roche-Posay και Vichy από το χαρτοφυλάκιο της L’Oreal, η οποία έχει παρουσία σε όλα τα κανάλια διανομής, προσφέροντας προϊόντα περιποίησης σε καταστήματα καλλυντικών και πολυκαταστήματα, φαρμακεία και σούπερ μάρκετ. Στην κατηγορία επιλεκτικής διανομής όλοι οι οίκοι καλλυντικών διαθέτουν παρουσία στην κατηγορία, ενώ ειδικά στα προϊόντα ευρείας διανομής στους σημαντικούς παίκτες συμπεριλαμβάνονται επίσης η Beiersdorf με τη Nivea, η Σαράντης με τα Carroten, Κolastyna κ.λπ.
Κατεύθυνση στην αγορά δίνουν οι μεγάλες προσφορές, πέρα από την αυξανόμενη τάση των καταναλωτών για προϊόντα προστασίας του δέρματος από τις βλαβερές υπεριώδεις ακτίνες. Είναι ενδεικτικό ότι τα αντηλιακά αποτελούν μία από τις ελάχιστες κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων με συρρικνούμενο -και σχεδόν αμελητέο- μερίδιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επιπλέον η κατηγορία εμφανίζει ραγδαία ανάπτυξη στο δίκτυο των φαρμακείων, φυσικών και online.
Μάλιστα, ενώ οι πωλήσεις καλλυντικών στα φαρμακεία καταγράφουν αύξηση, σχεδόν από την αρχή του έτους, με τις προμηθεύτριες εταιρείες να επενδύουν συστηματικά σε προωθητικές ενέργειες, στα σούπερ μάρκετ παρατηρείται υστέρηση, αν και αυτό το διάστημα επιχειρείται να αξιοποιηθεί η ευνοϊκή συγκυρία του καλοκαιριού, που κορυφώνει τη ζήτηση. Είναι ενδεικτικό ότι ήδη στο α’ εξάμηνο του 2023 τα αντηλιακά προσώπου βρίσκονταν στην πρώτη θέση της κατάταξης των προϊόντων με τη μεγαλύτερη διείσδυση στο καλάθι των online φαρμακείων, ενώ στο ίδιο διάστημα ο κλάδος έγραφε διψήφια πτώση στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία που διέθεσε στο Powergame η Circana, η κατηγορία αντηλιακών έγραφε απώλειες 29,1% στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, ενώ βουτιά 41,1% έκανε ο τζίρος στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της κατηγορίας. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η πτώση στους όγκους πωλήσεων, που διαμορφώνεται σε 36,3% και 39,3% αντίστοιχα.
Εν τω μεταξύ, οι τιμές των αντηλιακών στα σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 11,4% στα επώνυμα, ενώ αντίθετα στα αντηλιακά ιδιωτικής ετικέτας οι τιμές σημειώνουν πτώση κατά 3,4%. Αν και αυτήν την περίοδο η ζήτηση αντηλιακών αυξάνεται σε νησιά και τουριστικούς προορισμούς, είναι ζητούμενο πώς θα εξελιχθεί ο τζίρος της αγοράς στα σούπερ μάρκετ, που υπολογίζεται γύρω στα 13 εκατ. ευρώ για το 2022, με ετήσια ανάπτυξη περίπου 4%.
Ανάπτυξη σε φαρμακεία και πολυκαταστήματα
Αντίθετα με τη μαζική αγορά, στα φαρμακεία, στα καταστήματα καλλυντικών, στα πολυκαταστήματα, συμπεριλαμβανομένων των e-shops τους, η ζήτηση για αντηλιακά κινείται ανοδικά από την αρχή της χρονιάς. Η κυκλοφορία νέων προϊόντων από τις μεγάλες βιομηχανίες ομορφιάς, οι καμπάνιες ενημέρωσης από επαγγελματίες αισθητικούς και φαρμακοποιούς για αντηλιακή προστασία όλο τον χρόνο, καθώς και οι προσφορές, προσελκύουν τους καταναλωτές, που φαίνεται να δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για προϊόντα που προάγουν την υγεία και την αντιγήρανση. Ταυτόχρονα, η ευκολία και οι προσφορές που προσφέρουν τα e-shops στο ηλεκτρονικό εμπόριο συντηρούν τη ζήτηση σε υψηλά επίπεδα.
Ειδικά στα online φαρμακεία τα αντηλιακά ενισχύουν την κατηγορία προϊόντων ομορφιάς, που είναι και η ναυαρχίδα των πωλήσεων. Στοιχεία της Convert Group έδειξαν ότι στο α’ εξάμηνο του 2023 τα προϊόντα ομορφιάς εμφάνισαν αύξηση 10%, ακολουθούμενα από τα συμπληρώματα διατροφής με αύξηση 5%. Μάλιστα, η κατηγορία αντηλιακών προσώπου αυξάνει τη διείσδυσή της στο καλάθι, με το ποσοστό στο πρώτο μισό του έτους να φτάνει το 12,4%, κερδίζοντας σε ετήσια βάση 1,2 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ στα αντηλιακά σώματος η αύξηση είναι 4%, με ετήσια ανάπτυξη 0,6 της ποσοστιαίας μονάδας. Με βάση στοιχεία της Convert Group για τις πωλήσεις στα online φαρμακεία, τα αντηλιακά προσώπου είναι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη διείσδυση στο καλάθι, ενώ ακολουθούν η κατηγορία των κρεμών αντιγήρανσης με αύξηση 9,2%, τα προϊόντα καθαρισμού προσώπου με αύξηση 4,7%, οι πολυβιταμίνες με 4,3% κ.λπ.
Οι εκπτώσεις
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την προτίμηση των καταναλωτών στο συγκεκριμένο κανάλι για την προμήθεια των απαραίτητων εφοδίων για τις θερινές διακοπές, ως αποτέλεσμα και των δελεαστικών τιμών. Σημειώνεται ότι η συγκράτηση των εκπτώσεων στο online κανάλι συνεχίστηκε σε ποσοστό 38% επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής, από 43% που ήταν το α’ εξάμηνο του 2022, φαινόμενο που οφείλεται στον συνεχώς αυξανόμενο πληθωρισμό και την ανάγκη για τη διατήρηση του περιθωρίου κέρδους. Ωστόσο, παραμένει υψηλή η μέση έκπτωση στην κατηγορία αντηλιακών προσώπου και διαμορφώνεται σε 44% και στα αντηλιακά σώματος σε 45%.