THEPOWERGAME
Ελληνικά brands φυτικών καλλυντικών σχεδόν μονοπωλούν την ισπανική αγορά, χάρη στην υψηλή ποιότητα πρώτων υλών και την τεχνογνωσία των εταιρειών, πολλές από τις οποίες έχουν αποτελέσει στόχους εξαγορών.
Πιο πρόσφατη είναι η περίπτωση της Αpivita, που εξαγοράστηκε από την ισπανική Puig, η οποία απέκτησε τμηματικά από το 2017 μέχρι τα τέλη του 2020 τις μετοχές των ιδρυτών της ελληνικής εταιρείας -μελών της οικογένειας Κουτσιανά. Διατήρησε, ωστόσο, το brand name της ελληνικής φίρμας, η οποία διαθέτει πολυετή παρουσία στην Ισπανία, κυρίως στα πολυκαταστήματα El Corte Inglés, αλλά και σε αλυσίδες φαρμακείων, επεκτείνοντας ταυτόχρονα τη διεθνή παρουσία της. Στα αντιπροσωπευτικά ελληνικά σήματα με ισχυρή παρουσία στην ισπανική αγορά είναι και η Frezyderm της οικογένειας Αναστασίου, με ειδίκευση στα δερμοκαλλυντικά. Δυναμική είναι επίσης η παρουσία της Korres, που ίδρυσε ο Γιώργος Κορρές, με τον έλεγχο του ομίλου να έχει περάσει στη Morgan Stanley China και την Profex, αλλά και η Youth Lab του Κωνσταντίνου Καυκά, στην οποία έχει επενδύσει το fund Elikonos 2 SCA SICA και άλλες μάρκες.
Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές ελληνικών καλλυντικών στην Ισπανία παρουσιάζουν μια σταθερά αυξητική πορεία τα τελευταία χρόνια, με εξαίρεση το 2020, όταν και πάλι η πτώση λόγω πανδημίας ήταν συγκρατημένη, στα 10,7 εκατ. ευρώ, από 12,5 εκατ. ευρώ το 2019. Ακολούθησε εξάλλου ανάκαμψη στα 14,3 εκατ. ευρώ το 2021 και στα 18,6 εκατ. ευρώ το 2022. Από την άλλη μεριά, οι ισπανικές εξαγωγές προς Ελλάδα παρουσιάζουν και αυτές ισχυρή αύξηση, με αξίες σχεδόν διπλάσιες από αυτές των ελληνικών εξαγωγών προς Ισπανία (40,4 εκατ. ευρώ το 2022), δεδομένου ότι η ισπανική βιομηχανία καλλυντικών είναι ιδιαίτερα δυναμικός και εξαγωγικός κλάδος. Είναι ενδεικτικό ότι εξάγει σε πάνω από 175 χώρες και κατέχει την 3η θέση ως εξαγωγέας καλλυντικών στην ΕΕ.
Τα ελληνικά φυτικής προέλευσης προϊόντα έχουν εδραιωθεί και έχουν κερδίσει την εκτίμηση των Ισπανών καταναλωτών. Η θετική φήμη είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και, όπως σημειώνουν στελέχη του γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων της Πρεσβείας μας στη Μαδρίτη, στο πλαίσιο έρευνας αγοράς για τον κλάδο, το έδαφος είναι ιδιαίτερα γόνιμο για περαιτέρω ανάπτυξη και εδραίωση των ελληνικών σημάτων καλλυντικών στην τοπική αγορά.
Κανάλια διανομής
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο καναλιών διανομής, ο τζίρος των καταστημάτων ευρείας κατανάλωσης αυξήθηκε το 2022 κατά 13% και κατά 10% έναντι του 2019. Στην κατηγορία των φαρμακείων, ο κύκλος εργασιών του καναλιού αυξήθηκε κατά 6,3% και κατά 1,4% έναντι του 2019, ενώ στο κανάλι διανομής των εξειδικευμένων καταστημάτων ο κύκλος εργασιών κατέγραψε άνοδο 18,2% έναντι του 2021 και 12,5% σε σχέση με το 2019. Επίσης, η αγορά απευθείας πώλησης αναπτύχθηκε με ρυθμό 4,8% πέρυσι. Το κανάλι επαγγελματικής αισθητικής ενισχύθηκε κατά 3,5%, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις συρρικνώθηκαν κατά 0,5%, στα 870 εκατ. ευρώ κατ’ εκτίμηση.
Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες
Δεν πρέπει, πάντως, να παραβλέπεται η αυξανόμενη πληθωριστική πίεση, η οποία θα μπορούσε να ασκήσει πιέσεις στις λιανικές πωλήσεις προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής περιποίησης, καθιστώντας τους Ισπανούς καταναλωτές πιο ευαίσθητους στο επίπεδο τιμών. Αυτό θα μπορούσε να στρέψει πολλούς από αυτούς στα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας μαζικής κατανάλωσης, καθώς και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως σημειώνουν οι συντάκτες της έρευνας της Πρεσβείας μας. Από την άλλη, η φυσικότητα των συστατικών και η βιωσιμότητα των προϊόντων και των συσκευασιών θα συνεχίσουν να αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τους Ισπανούς καταναλωτές, ιδιαίτερα για τις νεότερες πληθυσμιακά ομάδες. Στο πλαίσιο αυτό, αναδύονται ευκαιρίες για τα ελληνικά brands, που έχουν αναπτύξει σημαντική παρουσία για το μέγεθος της χώρας. Ιδιαίτερα δε στα φυτικά καλλυντικά, που το μερίδιο της αγοράς σχεδόν μονοπωλείται από τα ελληνικά σήματα.