THEPOWERGAME
Οι αεροπορικές εταιρείες επανέρχονται δυναμικά στην κερδοφορία μετά τη βαθιά κρίση της πανδημίας, η οποία οδήγησε τον κλάδο σε υπαρξιακή κρίση, καθώς οι πτήσεις καθηλώθηκαν επί μια μακρά περίοδο, λόγω των παρατεταμένων lockdowns. Τα κέρδη-ρεκόρ της IAG, η οποία κατέχει την British Airways, και της Air France-KLM, μαζί με τα ισχυρά αποτελέσματα των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστος easyJet και Ryanair, επιβεβαίωσαν τη διάθεση των καταναλωτών για ταξίδια, παρά την ακρίβεια και το ζοφερό οικονομικό περιβάλλον.
Μολονότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 30%, έτσι όπως ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης, προτεραιότητα δόθηκε στις διακοπές και τα ταξίδια στο εξωτερικό. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε η IAG όταν δημοσιοποίησε κέρδη της τάξεως του 1,25 δισ. ευρώ για το β’ τρίμηνο του έτους, έναντι των 295 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Διπλάσια ήταν, αντιστοίχως, τα κέρδη της Αir France-KLM, φθάνοντας τα 604 εκατ. ευρώ χάρη σε μια αύξηση των πωλήσεων κατά 14%, στα 7,6 δισ. ευρώ.
Αρκετά υψηλότερα των προβλέψεων ήταν τα κέρδη της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας στην Ευρώπη σε αριθμό επιβατών, φθάνοντας τα 663 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο. Μετά την αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 40% που κατέγραψε η easyJet από τις αρχές του έτους, τα κέρδη διαμορφώθηκαν στις 203 εκατ. στερλίνες ή 262,5 εκατ. δολάρια μέσα στο γ’ τρίμηνο, σύμφωνα με το Bloomberg.
Σε παγκόσμια κλίμακα, οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται από τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) να καταγράψουν κέρδη σχεδόν 10 δισ. δολαρίων, μια πρόβλεψη που είναι υπερδιπλάσια από αρχικές εκτιμήσεις.
Όπως είχε δηλώσει ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ, Γουίλι Γουάλς, προ ενός μηνός, η ενίσχυση της κερδοφορίας των αεροπορικών εταιρειών αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων από τη μεταφορά εμπορευμάτων, το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας μετά την κατάργηση της τριετούς πολιτικής των μηδενικών κρουσμάτων και την υποχώρηση των τιμών στα αεροπορικά καύσιμα. Πάνω απ’ όλα, όμως, καθοριστικό ρόλο έχει διαδραματίσει η διάθεση των καταναλωτών για ταξίδια.
Έως τα τέλη του τρέχοντος έτους, αναλυτικά, η επιβατική κίνηση θα φθάσει τα 4,35 δισ. άτομα και τα καθαρά κέρδη των αεροπορικών εταιρειών θα κινηθούν στα 9,8 δισ. δολάρια, έναντι προγενέστερων προβλέψεων για 4,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ.
Η θετική εικόνα της ΙΑΤΑ συνάδει με πρόσφατη εκτίμηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου πως έληξε η οικονομική κρίση της πανδημίας και η λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων έχει επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα. Παρά δε την αύξηση του κόστους δανεισμού από τις κεντρικές τράπεζες και την αναταραχή στον τραπεζικό κλάδο των ΗΠΑ μετά την κατάρρευση τριών περιφερειακών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, οι οικονομίες αντιστέκονται σε ένα δύσκολο περιβάλλον.