THEPOWERGAME
Αν και το παρεμπόριο και τα υψηλά λειτουργικά κόστη ασκούν πιέσεις στις πωλήσεις οπτικών ειδών, η αγορά συνεχίζει να αναπτύσσεται και οι μεγάλοι παίκτες στοχεύουν σε περαιτέρω ενίσχυση μεριδίων, βασιζόμενοι σε καταλύτες, όπως οι τάσεις της μόδας, οι καιρικές διακυμάνσεις και η αύξηση της δημοφιλίας των σπορ, που καθιστούν αναγκαία την προστασία έναντι των ακτίνων UVA και UVB και τον χειμώνα.
Κορυφαίες εταιρείες, με ισχυρή θέση και στην Ελλάδα, όπως Luxottica, Safilo Group, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Kering, παρά τις προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα που προκάλεσε η πανδημία, εξακολουθούν να κινούν τα νήματα της παγκόσμιας αγοράς, που αναπτύσσεται με ρυθμό άνω του 5%-6%. Ειδικά στην Ελλάδα είναι ακόμη καλύτερες οι επιδόσεις για τους μεγάλους προμηθευτές. Ας σημειωθεί ότι η Luxottica έχει ενισχύσει τη θέση της στην αγορά τα τελευταία χρόνια, μετά και το deal με την ελληνική βιομηχανία παραγωγής οπτικών Union Optic, μέσω της Shamir, μέλος της Essilor Luxottica. Το 2022 η Union Optic εμφάνισε κύκλο εργασιών 9,2 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Luxottica Hellas, που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην εισαγωγή γυαλιών ηλίου και σκελετών οράσεως και στη χονδρική διάθεση των συγκεκριμένων ειδών σε καταστήματα οπτικών ειδών, έκλεισε το 2022 με κύκλο εργασιών στα 27,2 εκατ. ευρώ, με αύξηση περίπου 11% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ενώ τα καθαρά κέρδη της ανήλθαν σε 5,3 εκατ. ευρώ, από 4,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Ο όμιλος Luxottica έχει την πρωτοκαθεδρία στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων πωλήσεων σκελετών οράσεως, γυαλιών ηλίου και οφθαλμικών φακών, μια αγορά η οποία, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ξεπερνά τα 60-70 εκατ. ευρώ συνολικά. Η αξία της, πάντως, θα ήταν πολύ υψηλότερη χωρίς το αποτύπωμα του παρεμπορίου. Εξάλλου, οι αντιγραφείς στοχεύουν συχνότερα στα γυαλιά συγκριτικά με άλλα είδη μόδας, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 20% των απομιμητικών προϊόντων, τα οποία διατίθενται από μικροπωλητές ή μέσω Διαδικτύου.
Το παρεμπόδιο αποτελεί πρόβλημα και για μια πληθώρα μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων, που αναπτύσσουν δραστηριότητα μέσω καταστημάτων λιανικής πώλησης, αλλά και μέσω βιοτεχνιών στον τομέα των γυαλιών ηλίου και των σκελετών οράσεως. Μάλιστα, υπάρχουν αρκετά γνωστά σήματα, όπως το Zylo, που δημιούργησαν στη Σύρο οι Περικλής Θερριός και Ελένη Βακονδίου, ή τα ZEUS+ΔIONE, σε συνεργασία με τη Νέα Οπτική του ομίλου Δεστούνη, που παράγει επίσης τα Urban Owl και El Greco. Πρόκειται για δημοφιλή προϊόντα, που πωλούνται και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Η ζήτηση για βιώσιμα και περιβαλλοντικά υπεύθυνα προϊόντα έχει αυξηθεί εκθετικά, ευνοώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις. Τα μεγέθη τους, πάντως, είναι μικρά συγκρινόμενα με αυτά των μεγάλων παικτών της αγοράς.
Ας σημειωθεί ότι η Safilo Hellas, που ανταγωνίζεται στην κατάταξη τη Luxottica, αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό και ο κύκλος εργασιών της πέρυσι ανήλθε σε 6 εκατ. ευρώ, από 5,34 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με καθαρά κέρδη 164.051 ευρώ, από 67.021 ευρώ αντίστοιχα.
Τόσο η Luxottica Hellas, που ελέγχεται κατά 70% από την ιταλική Luxottica Group SpA, της οποίας οι οικονομικές καταστάσεις ενοποιούνται στη γαλλική EssilorLuxottica S.A., όσο και η Safilo Hellas, 100% θυγατρική της Safilo International B.V., μέλος του ομίλου Safilo Group SpA, εμφανίζουν θετικές επιδόσεις και το 2023, ενώ στοχεύουν σε περαιτέρω ενίσχυση μεριδίων. Το ίδιο ισχύει για μεγάλους οίκους μόδας με ισχυρό χαρτοφυλάκιο σε γυαλιά ηλίου και οράσεως, όπως η LVMH. Σημειώνεται ότι η Louis Vuitton Ελλάς πραγματοποιεί τζίρο 52 εκατ. ευρώ στην τοπική αγορά, με βάση στοιχεία του 2022, και επεκτείνει την παρουσία της εκτός της boutique-ναυαρχίδας στο κέντρο της πρωτεύουσας. Μάλιστα, με στόχο να προσελκύσει τουριστικό κοινό υψηλών απαιτήσεων, έχει αναπτύξει σημεία πώλησης και στη Μύκονο. Ένας άλλος παγκόσμιος παίκτης, η Kering Eyewear, ενισχύει επίσης τη θέση της στην τοπική αγορά μέσω της Delux Hellas, που την αντιπροσωπεύει. Διαθέτει χαρτοφυλάκιο με σήματα όπως Gucci, Cartier, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Chloé, Alexander McQueen, Montblanc, Alaïa, Puma κ.λπ.
Οι προκλήσεις στη λιανική
Είναι γεγονός ότι σε επίπεδο προμηθευτών η αγορά μοιράζεται σε λίγους παίκτες, αλλά δεν ισχύει το ίδιο στη λιανική, όπου λειτουργούν πάνω από 2.500 καταστήματα οπτικών, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων επώνυμων αλυσίδων. Οι επαγγελματίες, μεταξύ των οποίων οι οπτικοί και οι συνεργάτες τους, αντιμετώπισαν προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, τόσο με την πανδημία, που διατάραξε τους χρόνους παράδοσης και αύξησε τα μεταφορικά, όσο και με τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, που επιβάρυνε περαιτέρω τα λειτουργικά κόστη. Ως αποτέλεσμα, μειώθηκαν οι παραγγελίες και έγιναν περικοπές σε έξοδα, προκειμένου να διατηρηθούν βιώσιμες οι επιχειρήσεις και να μη μετακυλίσουν όλο το επιπλέον κόστος στις τιμές καταναλωτή, επιβαρύνοντας περαιτέρω τη ζήτηση, που επηρεάζεται από τον πληθωρισμό, τη μείωση των εισοδημάτων και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.