THEPOWERGAME
Η επεκτατική στρατηγική στη Ρουμανία θα είναι αυτή που θα υποστηρίξει τις μελλοντικές επιδόσεις της Jumbo, πέρα από το θετικό μακροοικονομικό περιβάλλον στην εγχώρια αγορά, που πριμοδοτεί σήμερα το επιχειρηματικό μοντέλο και κατά συνέπεια τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου.
Πριν από λίγα χρόνια ο επικεφαλής του ομίλου, Απόστολος Βακάκης, είχε αποκαλέσει τη ρουμανική αγορά «νέα Ελλάδα» και έκτοτε βαδίζει συστηματικά προς αυτόν τον στόχο.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Finance, που δίνουν σύσταση αγοράς για τη μετοχή (buy/medium risk) με τιμή-στόχο στα 27,30 ευρώ, από 24,42 ευρώ, τελευταία τιμή κλεισίματος στο ΧΑ (9.6.2023), η Ρουμανία πρόκειται να συνεισφέρει το 30% του EBITDA του ομίλου το 2027, έναντι περίπου 25% το 2022. Αναμένουν δε οφέλη από την ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική στη γειτονική χώρα. Είναι ενδεικτικό ότι το ΑΕΠ αυξάνεται με μέσο ρυθμό 4,2% στην εξαετία, από 1,7%, για την Ελλάδα, ενώ προβλέπεται ανάπτυξη 3,3% ετησίως την περίοδο 2023-2025, έναντι 1,4% του μέσου όρου της ΕΕ. Δέλεαρ για τα σχέδια της Jumbo φαίνεται να είναι επίσης το χαμηλό κόστος εργασίας και τα υψηλά περιθώρια κέρδους, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της Alpha Finance, το μέσο περιθώριο EBITDA την περίοδο 2020-2022 ήταν 38,7%, έναντι 34%, για τον όμιλο.
Εν τω μεταξύ, το 2023, σύμφωνα με στοιχεία του ομίλου για τους πρώτους 4 μήνες του έτους, οι πωλήσεις στη Ρουμανία τρέχουν με ρυθμό 20%, ενώ στο 25% διαμορφώνεται η αύξηση για τον όμιλο, πολύ πάνω από την πρόβλεψη της διοίκησης για ρυθμό ανάπτυξης 15% φέτος.
Σήμερα η παρουσία της Jumbo στη Ρουμανία συνίσταται σε δίκτυο 16 καταστημάτων, που εισφέρουν πάνω από 20% του τζίρου του ομίλου. Στόχος είναι να αναπτυχθούν άλλα 9, ώστε το δίκτυο να φτάσει τα 25 καταστήματα μέχρι το 2026, ενώ ειδικά το 2023 είναι χρονιά-ορόσημο για την αγορά, καθώς, όπως έχει προαναγγείλλει ο κ. Βακάκης, εκτός από την ενίσχυση του δικτύου φυσικών καταστημάτων, ενεργοποιείται και e-shop.
Η επέκταση θα υποστηριχθεί με νέες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις. Υπενθυμίζεται ότι η εισηγμένη εταιρεία, μητρική του ομίλου, που ενεργεί ως βασικός προμηθευτής του, ετοιμάζεται να επεκτείνει τη δυναμικότητα των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων. Πέραν των υποδομών που διαθέτει στα Οινόφυτα, αναπτύσσει νέο κέντρο διανομής στον Λαγκαδά, αν και ο κ. Βακάκης πριν από λίγους μήνες, τον Μάρτιο, σε μια περίοδο έντονης συζήτησης για τις αστοχίες που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη και τους μετέπειτα χειρισμούς, είχε δείξει τις προθέσεις του να μεταφέρει τέτοιες δραστηριότητες εκτός Ελλάδος.
Όπως είχε πει στην έκτακτη συνέλευση των μετόχων της Jumbo, αν και είχε σχεδιάσει ένα μοντέλο με βασικό στόχο την ενίσχυση της Ελλάδας, διαχειρίζεται τις προκλήσεις μελετώντας μεταφορά δραστηριοτήτων, «π.χ. μια αποθήκη, αντί να γίνει στην Ελλάδα, επιλέγεται να εγκατασταθεί στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία ή στην Κύπρο».
Οργανική ανάπτυξη εκτός Ελλάδας
Η στρατηγική του ομίλου Jumbo υπαγορεύει εστίαση στην οργανική ανάπτυξη, ιδίως των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, όπου η έκθεσή του αυξάνεται, με την Ελλάδα να διατηρεί μεν σημαντικό μερίδιο, γύρω στο 58%, αλλά μειωμένο, περίπου κατά 15%, σε σχέση με μια δεκαετία πριν.
Εκτός από τη Ρουμανία, όπου μετατοπίζεται το κέντρο βάρους της στρατηγικής για τα επόμενα χρόνια, ο όμιλος στοχεύει επιπλέον να επεκταθεί στην αγορά του Ισραήλ, όπου άνοιξε το πρώτο Jumbo με τη μέθοδο franchise. Βάσει συμφωνίας με τη Fox Group, στοχεύει σε ένα δίκτυο περίπου 15 φυσικών καταστημάτων στην τοπική αγορά μέσα στα επόμενα χρόνια.
Υπενθυμίζεται ότι συνολικά ο όμιλος διαθέτει δίκτυο 83 καταστημάτων (53 στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 16 στη Ρουμανία και 9 στη Βουλγαρία) και επιπλέον πάνω από 30 καταστήματα που λειτουργούν με το μοντέλο franchise σε 6 βαλκανικές χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο) και στο Ισραήλ.
Tα ανθεκτικά μεγέθη και οι καταλύτες
Σχετικά με τα οικονομικά μεγέθη, οι αναλυτές έχουν υιοθετήσει μια σχετικά συντηρητική στάση για τις μελλοντικές επιδόσεις της Jumbo. Στην έκθεσή της με τίτλο «Μια ναυαρχίδα που πλέει επιτέλους σε ήρεμα νερά», η Alpha Finance προβλέπει περιθώριο EBITDA 35,6% για το 2023 (έναντι 35,3% το 2022), ενώ στο μέτωπο των εσόδων οι αναλυτές βλέπουν αύξηση 15,6% το 2023, έναντι πρόβλεψης 15% της διοίκησης του ομίλου, ως αποτέλεσμα του ανοίγματος δύο νέων καταστημάτων σε Βουλγαρία και Ρουμανία, καθώς και του e-shop της Ρουμανίας.
Εν κατακλείδι, η Jumbo, παρά τις προκλήσεις στο μακροοικονομικό περιβάλλον τα τελευταία 15 χρόνια, με τις διαδοχικές κρίσεις, κατάφερε να επιτύχει ισχυρά λειτουργικά αποτελέσματα, καλλιεργώντας προσδοκίες για το μέλλον. Οι αναλυτές της Alpha Finance αποδίδουν αυτήν την πορεία κόντρα στους αντίθετους ανέμους σε 3 σημαντικούς παράγοντες: στο επιχειρηματικό μοντέλο της Jumbo, δηλαδή μεγάλη ποικιλία φθηνών προϊόντων από την Κίνα με στόχο την «παρορμητική αγορά», στην έλλειψη έντονου ανταγωνισμού και στην αποτελεσματική διαχείριση του κεφαλαίου κίνησης, που συνδέεται με το ισχυρό ταμείο, αλλά και τη γενναιόδωρη μερισματική πολιτική.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος ευνοείται από την αποκλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης ήδη από το δ’ τρίμηνο του 2022, σε συνδυασμό με τη σταδιακή πτώση του πληθωρισμού, την αύξηση του κατώτατου μισθού και τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη των εισοδημάτων, που ενθαρρύνουν σε έναν βαθμό την κατανάλωση. Διατηρεί επίσης ισχυρή χρηματοοικονομική θέση, με μηδενικό δανεισμό, εξαιρουμένων των μισθώσεων, μετά και την πρόωρη αποπληρωμή ομολογιακού 200 εκατ. ευρώ με λήξη το 2026.