THEPOWERGAME
Ο ισπανικός κολοσσός της μόδας Inditex, με «ναυαρχίδα» τη Zara, ετοιμάζεται να λανσάρει στην Ελλάδα το νέο concept υπερ-καταστήματος, όπου θα συστεγάζονται τα σήματα Zara και Zara Home, «εκπαιδεύοντας» ήδη το καταναλωτικό κοινό μέσω της online παρουσίας των δύο brands.
Το νέο μοντέλο καταστήματος εγκαινιάστηκε πέρυσι στη Μαδρίτη. Η διοίκηση του ισπανικού ομίλου είχε προαναγγέλλει τα σχέδιά της πριν από την πανδημία και πλέον είναι σε θέση να τα υλοποιήσει, αξιοποιώντας συνέργειες μεταξύ των δύο σημάτων.
Η νέα στρατηγική που εγκαινιάζεται σύντομα και στην Ελλάδα αποτελεί συνέχεια της τάσης επανατοποθέτησης όλων των σημάτων του ομίλου σε μεγαλύτερα καταστήματα. Αυτό είναι αιτία και για την αργή ανάπτυξη του δικτύου τα τελευταία χρόνια, όπως μεταφέρουν πηγές του ομίλου, εξηγώντας ότι είναι σε έλλειψη μεγάλοι, ενιαίοι εμπορικοί χώροι, πάνω από 2.500-3.000 τ.μ., τόσο σε μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και σε νησιά, όπου θέλει να επεκταθεί η Inditex. Η γραμμή είναι ότι στο εξής το δίκτυο, που αριθμεί σήμερα 148 καταστήματα συνολικά (Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius και Oysho), θα επεκτείνεται μόνο με πολύ μεγάλα καταστήματα.
Ειδικά όσον αφορά τις αλλαγές στο μοντέλο ανάπτυξης της Zara Home, κάποιες έχουν γίνει αντιληπτές στην τοπική αγορά. Εξάλλου, μέσω του επίσημου site της Zara στην Ελλάδα οι επισκέπτες της ενότητας Zara Home by Zara έχουν εδώ και λίγο καιρό πρόσβαση σε μια γκάμα προϊόντων της Zara Home. Οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα αγορών στο ίδιο καλάθι ειδών από τα δύο brands, συμπεριλαμβανομένων επιστροφών μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
Στην τελική ευθεία για το νέο μοντέλο
Αυτό είναι το πρώτο βήμα, καθώς στο εξής τα νέα καταστήματα που θα ανοίγουν θα φιλοξενούν τα δύο σήματα μαζί. Θα συνεχίσουν πάντως να αποτελούν αυτόνομες οντότητες με διαφορετικό ΑΦΜ, ώστε να εξυπηρετούνται οι διαδικασίες στις εσωτερικές δομές του ισπανικού ομίλου. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο εμπορικά σήματα είναι συμπληρωματικά και πρεσβεύουν ένα ενιαίο lifestyle, σύμφωνα με τη φιλοσοφία του ισπανικού management. Καθώς η προβολή τους στο εξής σε ενιαίους χώρους δεν σηματοδοτεί αλλαγές ως προς τις προδιαγραφές της επιφάνειας, τα νέα καταστήματα θα πρέπει να διαθέτουν σωρευτικά τα τετραγωνικά μέτρα που απαιτεί ένα μέσο κατάστημα Zara και ένα Zara Home μαζί.
Πρόκειται για μια διαφορετική προσέγγιση από αυτήν στο εμβληματικό κατάστημα της Κοραή. Σημειώνεται δε ότι το επιτελείο της θυγατρικής του ισπανικού ομίλου στην Ελλάδα (ITX Ελλάς), που γνωστοποίησε πρόσφατα την υπογραφή συμφωνίας μίσθωσης χώρων στον Πύργο του Πειραιά, δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει εάν το πρώτο σημείο του νέου concept θα εγκαινιαστεί στο συγκεκριμένο κτίριο, παρ’ όλο που φαίνεται να πληροί τις προδιαγραφές, δεδομένου ότι η μίσθωση αφορά τη στέγαση των δύο σημάτων σε χώρο 5.850 τ.μ., από το ισόγειο έως και τον 2ο όροφο.
Οι πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι πολύ σύντομα θα «κλείσει» η συμφωνία για τον χώρο που θα εγκαινιάσει το νέο μοντέλο, οπότε δεν αποκλείεται να προηγηθεί άλλο κατάστημα πριν από αυτό στο νέο τοπόσημο του Πειραιά. Αναμένονται ανακοινώσεις, σε συνέχεια των σχετικών αποφάσεων της πολυεθνικής.
Κέρδη-ρεκόρ για τον όμιλο
Εν τω μεταξύ, η ευρύτερη στρατηγική του κορυφαίου ομίλου στην παγκόσμια βιομηχανία μόδας αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη του. Μόλις προ ημερών η μητρική Inditex ανακοίνωσε κέρδη-ρεκόρ στον όμιλο στο πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης, που έληξε στις 30 Απριλίου. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 7,61 δισ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 13%, με σημαντική συνεισφορά τόσο των καταστημάτων, όσο και του online καναλιού πωλήσεων. Οι ισχυρές πωλήσεις αντιστάθμισαν τον αντίκτυπο του υψηλού πληθωρισμού στο κόστος παραγωγής και τα καθαρά κέρδη εκτινάχθηκαν κατά 54% υψηλότερα από πέρυσι, στο 1,17 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προβλέψεις των αναλυτών, ενώ ακόμη και μετά την πρόβλεψη ύψους 216 εκατ. ευρώ που σχημάτισε η εταιρεία πριν από έναν χρόνο για τις συνέπειες από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, τα κέρδη εμφανίζονται αυξημένα κατά 24%.
Oι επιδόσεις του brand στην Ελλάδα φαίνεται ότι ακολουθούν σε έναν βαθμό την τάση που καταγράφεται στο σύνολο του ομίλου σε φυσικές και διαδικτυακές πωλήσεις. Αν και είναι ακόμη νωρίς για στοιχεία από την τοπική αγορά, εκτιμάται ότι οι ρυθμοί έχουν επανέλθει στα προ Covid επίπεδα και ο πήχης των πωλήσεων ανεβαίνει υψηλότερα. Με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία του 2021, ο τζίρος του ομίλου Inditex στην Ελλάδα ανήλθε σε 457,5 εκατ. ευρώ, με αύξηση περίπου 39%.