THEPOWERGAME
Με δίκτυο σχεδόν 500 καφεκοπτείων και 150 εκατ. ευρώ συστημικό τζίρο (πωλήσεις σε όλο το δίκτυο), η Coffee Island αξιοποιεί τη διευρυμένη παρουσία της στην αγορά για να προωθήσει στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, με έμφαση σε συνεργασίες με Έλληνες προμηθευτές, startups, αλλά και παραγωγούς καφέ.
Σήμερα συνεργάζεται με 817 ελληνικές προμηθεύτριες εταιρείες και έχει καταρτίσει επιχειρηματικό σχέδιο το οποίο απορροφά το 3%-5% του τζίρου της, προωθώντας μεταξύ άλλων την ανοιχτή καινοτομία. Στηρίζει startups όπως η Coffeeco, που δραστηριοποιείται στην επεξεργασία υπολειμμάτων καφέ για την παραγωγή καλλυντικών. Η Coffeeco έχει εγκαινιάσει συνεργασία με εταιρείες όπως Apivita, Korres και Dast&Cream, ενώ τα πρώτα προϊόντα της (lip balm και κρέμα) αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους στο δίκτυο καταστημάτων Coffee Island από το φθινόπωρο.
Σημειώνεται ότι τα προϊόντα Coffee Island, εκτός από τα καφεκοπτεία της αλυσίδας, έχουν παρουσία και στα σούπερ μάρκετ με αναπτυσσόμενα μερίδια. Στόχος, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, CEO της Coffee Island, είναι το μερίδιο του σούπερ μάρκετ στον τζίρο της εταιρείας να φτάσει το 7% μέχρι το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, προηγήθηκε μια νευρική χρονιά, που έκλεισε σχεδόν στα επίπεδα του 2021, σε επίπεδο κατανάλωσης και τζίρου. Η μητρική εταιρεία (Σαπλάι Γιουνίκ) πραγματοποιεί πωλήσεις γύρω στα 36 εκατ. ευρώ, με βάση εκτιμήσεις για το 2023, παραμένοντας κερδοφόρα, παρά τις πιέσεις στα περιθώρια λόγω της απορρόφησης των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και ενέργεια.
Ο κ. Κωνσταντινόπουλος, στο πλαίσιο παρουσίασης της στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας του, αναφέρθηκε χθες στις ανατιμήσεις, σημειώνοντας ότι η Coffee Island προχώρησε σε μια αύξηση στις τιμές των καφέδων στις 17.11.2021 και μια επόμενη το Πάσχα που ακολούθησε. Οι αυξήσεις κυμάνθηκαν στο 3% και έφτασαν μέχρι 7% σε συγκεκριμένο κωδικό. «Κινηθήκαμε από το 2022 για 1,5-2 χρόνια με ενιαίο τιμοκατάλογο, απορροφώντας το 100% των αυξήσεων από την παγκόσμια αγορά καφέ», σημείωσε, εξηγώντας ότι υπήρξε προμηθευτής με αύξηση τιμής κατά 3.427 φορές λόγω των χρηματιστηριακών διακυμάνσεων, των αναταράξεων στην αγορά συναλλάγματος και των προβλημάτων στην παραγωγή. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στον καφέ, που προσθέτει κόστη, υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Το αποτύπωμα
Σημειώνεται ότι το δίκτυο καφεκοπτείων Coffee Island αναπτύσσεται με το μοντέλο δικαιόχρησης (franchise). Έχει επενδύσει πάνω από 11 εκατ. ευρώ τα τελευταία 3 χρόνια, αποτελώντας σήμερα το μεγαλύτερο δίκτυο franchise στην τοπική αγορά. Αριθμεί 432 καταστήματα franchise στην Ελλάδα και άλλα 55-60 στο εξωτερικό, σε χώρες όπως Κύπρος, Αίγυπτος, ΗΑΕ, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρουμανία και Καναδάς ενώ απασχολεί έμμεσα ή άμεσα πάνω από 4.000 εργαζομένους.
Ειδικά στην πρωτεύουσα, είναι το μεγαλύτερο δίκτυο, αλλά έχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης σε άλλες πόλεις της επικράτειας. Σήμερα διαθέτει παρουσία σε πάνω από 120 πόλεις και σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας.
Η στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης
Όσον αφορά τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης της Coffee Island, οικοδομείται πάνω σε 3 άξονες: people (άνθρωποι), planet (περιβάλλον) και product (προϊόν). Στο σχέδιο που έχει καταρτίσει η εταιρεία εντάσσονται μεταξύ άλλων οι επενδύσεις για την πιστοποίηση του εργοστασίου μεταποίησης οργανικού καφέ και η διασφάλιση της ποιότητας της πρώτης ύλης μέσω της σύνδεσης της γκάμας ποικιλιών Single Estate, που προέρχονται από αποκλειστικές συνεργασίες με προμηθευτές καφέ σε Αιθιοπία, Ρουάντα, Κολομβία κ.λπ. Οι συμφωνίες συνδυάζονται με τοπικά έργα, που απαντούν σε κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα των κατοίκων αυτών των περιοχών.
Όπως ανέφερε στο πλαίσιο της παρουσίασης ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, ο ίδιος ανέλαβε την εταιρεία όταν είχε συμπληρώσει περίπου 10 χρόνια στην αγορά, το 2009. Από το πρώτο κατάστημα στη Νίκαια μέχρι σήμερα, που το δίκτυο Coffee Island αριθμεί 432 σημεία στην Ελλάδα, είχε στόχο τα καφεκοπτεία του να γίνουν ένα κύτταρο της κοινωνίας. Είχε και τότε την πεποίθηση ότι το κατάστημα μπορεί να υπηρετήσει αυτόν τον στόχο. Στο πλαίσιο αυτό, έθεσε υψηλούς στόχους, όπως να κλείσει το χάσμα -ή να συνεισφέρει στην άμβλυνση των διαφορών- μεταξύ χωρών που καταναλώνουν και χωρών που παράγουν καφέ. Πρόκειται για δύσκολο στοίχημα, αν ληφθεί υπόψη ότι η αγορά του καφέ χαρακτηρίζεται από υψηλή συγκέντρωση, με το 35% της παγκόσμιας αγοράς καφέ να ελέγχεται από 10 εταιρείες.
Η Coffee Island υπέγραψε το πρώτο συμβόλαιο Συμβολαιακής Γεωργίας το 2011. Ομάδα της εταιρείας ταξίδεψε τότε για πρώτη φορά στη Βραζιλία για να διαχειριστεί προβλήματα αστάθειας στις παραλαβές καφέ. Οι δυσκολίες με τις οποίες είναι αντιμέτωποι οι τοπικοί παραγωγοί λόγω της κλιματικής αλλαγής και των οικονομικών προκλήσεων είχαν αποτύπωμα στην ποιότητα και στην ποσότητα των προμηθειών. Έτσι, έχτισε σχέσεις με τους τοπικούς παραγωγούς, αποκτώντας αποκλειστικές συνεργασίες σε Βραζιλία, Αιθιοπία, Κολομβία κ.λπ. Σήμερα μελετά βέλτιστες πρακτικές και καταναλωτικές τάσεις, για να αναπτύξει στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης υιοθετώντας μετρήσιμους δείκτες.