Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Φυτικά προϊόντα: Η νέα τάση στις επενδύσεις της βιομηχανίας τροφίμων

Παρά την επιβράδυνση του όγκου πωλήσεων λόγω των ανατιμήσεων, τα προϊόντα φυτικής προέλευσης (plant-based) παραμένουν ανθεκτικά και διατηρούν προοπτικές ισχυρής ανάπτυξης, χάρη στη στροφή των καταναλωτών στα βιώσιμα προϊόντα και στην υγιεινή διατροφή -ειδικά μετά την πανδημία-, μια τάση που υποστηρίζει τα σχέδια της βιομηχανίας τροφίμων για νέες επενδύσεις.

Η αγορά, της οποίας η αξία υπολογιζόταν σε περίπου 50 εκατ. ευρώ πριν από μια διετία, μεγαλώνει. Μετά την Ελληνικά Γαλακτοκομεία (με σήματα όπως Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς, Καρπός), που άνοιξε την αγορά των φυτικών προϊόντων από την πλευρά της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας, αξιοποιώντας πρώτες ύλες που παράγει η ίδια για ροφήματα αμυγδάλου, φιστικιού, καρυδιού, καθώς και επιδόρπια, ακολούθησε η Δωδώνη. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε μάλιστα η νέα επένδυση της ηπειρωτικής γαλακτοβιομηχανίας σε παραγωγική γραμμή για φυτικά προϊόντα, των οποίων η γκάμα ενισχύεται σταθερά στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι ειδικά στα φυτικά ροφήματα έχουν τοποθετηθεί πλέον όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων της Μεβγάλ και της FrieslandCampina Hellas ΝΟΥΝΟΥ.

Ενδεικτικό είναι επίσης ότι η Vivartia μέσω της Δέλτα εξαγόρασε την Κουρέλλας, που είναι η πρώτη εταιρεία παραγωγής βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα, με ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς το 90% των πωλήσεών της προέρχονται από εξαγωγές σε Ευρώπη, αραβικές χώρες και Αμερική.

Επενδύσεις έχει δρομολογήσει και η Arivia, της πολυεθνικής Upfield, με σήμα κατατεθέν τα φυτικά τυριά Viotros, καθώς και άλλα δημοφιλή σήματα, όπως Becel και Flora. Επίσης, φυτικά προϊόντα αναπτύσσουν εταιρείες και από άλλους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων, με ενδεικτική την Creta Farms, που προωθεί σχέδια στα vegan προϊόντα, ενώ στην αγορά έχουν ήδη τοποθετηθεί ο Υφαντής, ο Μπάρμπα Στάθης με τη σειρά plant based γευμάτων κ.ά.

Οι επενδύσεις της βιομηχανίας πριμοδοτούνται από την αυξανόμενη ζήτηση νέων προϊόντων, ειδικά για εξαγωγές. Παρά την ακρίβεια και το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα παραδοσιακά τιμολογούνται υψηλότερα από τα συμβατικά, ζήτηση εκδηλώνεται και στην τοπική αγορά, ενώ ειδικά αυτήν την εποχή το ενδιαφέρον εκτοξεύεται και λόγω τουρισμού, με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμπλουτίζουν τα ράφια τους στα ειδικά τμήματα που έχουν διαμορφώσει για βιολογικά και φυτικά προϊόντα.

Η τάση που ήρθε για να μείνει

Η νέα τάση ισχυροποιείται, καθώς η αποφυγή ή η μείωση του κρέατος στη διατροφή παρουσιάστηκε τα προηγούμενα χρόνια ως μια ακραία, εξτρεμιστική επιλογή, αλλά πλέον η μείωση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών τείνει να συνδεθεί με έναν πιο βιώσιμο τρόπο διατροφής. Αναλυτές εκτιμούν ότι η τρέχουσα κρίση κόστους μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη γι’ αυτήν την αλλαγή, με καταλύτη τις τιμές των plant-based προϊόντων.

Σημειώνεται ότι ο πληθυσμός των ατόμων που στρέφονται στη χορτοφαγία και τα τρόφιμα ευεξίας (επιλέγουν φυτικά τρόφιμα αντί για κρέας και γαλακτοκομικά) αυξάνεται ραγδαία. Στην Ελλάδα υπολογίζονται σε πάνω από 100.000 ή σχεδόν 1%, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες. Η Γερμανία έχει τον υψηλότερο κατά κεφαλήν vegan πληθυσμό στην Ευρώπη, πάνω από 2,5 εκατομμύρια άτομα ή σχεδόν 3%-4% του συνόλου. Στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 6 στα 10 άτομα του ενήλικου πληθυσμού (58%) λένε ότι περιλαμβάνουν στη διατροφή τους τουλάχιστον έναν τύπο φυτικού προϊόντος ως εναλλακτική λύση αντί του κρέατος (Ipsos), ενώ στο Βέλγιο περίπου 5% των ερωτηθέντων σε έρευνα πέρυσι είπαν ότι τείνουν προς τη χορτοφαγία κι ένα ποσοστό 3% θεώρησε ότι ανήκει στην κατηγορία vegan (Statista).

Η νέα τάση ενισχύεται από τη νέα γενιά, κυρίως νέους έως 25 ετών, μια ομάδα ευαισθητοποιημένων καταναλωτών, που αποτελεί «στόχο» για λιανεμπόρους και κατασκευαστές νέων προϊόντων.

Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι την τάση υποστηρίζουν κι άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου, όπως για παράδειγμα η αγορά συμπληρωμάτων και προϊόντων ευεξίας. Σημαντική κίνηση για την ανάπτυξη της αγοράς έκανε ο όμιλος Fourlis, εγκαινιάζοντας δραστηριότητα στον κλάδο μέσω συνεργασίας με τη Holland & Barrett. Άνοιξε τα πρώτα τρία καταστήματα και σχεδιάζει να έχει έξι μέχρι το τέλος του έτους.

Οι εξελίξεις γύρω από τα φυτικά και εναλλακτικά προϊόντα διατροφής στο μέλλον θα είναι ραγδαίες και λόγω της συνεισφοράς της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, η παραγωγή κρέατος από κύτταρα ή η παραγωγή άλλων εναλλακτικών πρωτεϊνών με εργαστηριακές μεθόδους είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται έντονα και, παρά τις σημερινές προκλήσεις, στο μέλλον προσδοκάται να δώσει προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!