THEPOWERGAME
Μικρές καθυστερήσεις βλέπει η Κομισιόν στην αποκρατικοποίηση της Αττικής Οδού. Αντίθετα προβλέπει κλείσιμο της πώλησης της Εγνατίας Οδού στο τέλος του 2023.
Ειδικότερα, στη 2η έκθεση Μεταπρογραμματικής Παρακολούθησης αναφέρεται ότι το οριστικό κλείσιμο της συμφωνίας παραχώρησης της Αττικής Οδού θα γίνει στο 4ο τρίμηνο του 2024. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να απαιτηθεί παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης κατά μερικούς μήνες, με δεδομένο ότι αυτή λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Με βάση το σημερινό χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη νέα σύμβαση παραχώρησης έχει προγραμματιστεί για τις 10 Ιουλίου. Ήδη, όμως, ασκούνται πιέσεις για παράταση. Ταυτόχρονα καταγράφονται και αλλαγές σε ορισμένα από τα σχήματα διεκδίκησης.
Για την Εγνατία Οδό, η Κομισιόν βλέπει τέλος στις όποιες καθυστερήσεις σημειώθηκαν μέχρι τώρα. Όπως αναφέρει η σχετική έκθεση, το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται στο τέλος του έτους (4ο τρίμηνο) μετά από την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις λιμένων, η Κομισιόν σημειώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε τη σύμβαση αγοράς μετοχών για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ), και ότι αναμένεται το οικονομικό κλείσιμο το γ’ τρίμηνο του 2023. Παράλληλα συνεχίζονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης για τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου, με έντονο το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα, και με το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, του οποίου η στρατηγική γεωπολιτική σημασία έχει αυξηθεί σημαντικά μετά τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, το Ταμείο έχει προγραμματίσει επενδύσεις για την αναβάθμιση των σημερινών επιχειρησιακών δυνατοτήτων του λιμανιού και διερευνά τρόπους χρηματοδότησης.
«Ο εντοπισμός κατάλληλων πηγών χρηματοδότησης για επενδύσεις σε υποδομές ζωτικής σημασίας που απαιτούνται για την προσέλκυση νέων χρηστών και νέων επιχειρήσεων στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή σε άλλα μικρά περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν στο Ταμείο, είναι το κλειδί για την αύξηση της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του Ταμείου και των μελλοντικών εσόδων του και θα έχει επίσης κρίσιμο οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο προς όφελος των αντίστοιχων λιμενικών κοινοτήτων», αναφέρει η έκθεση.
Για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ) «Νότια Καβάλα», η Κομισιόν αναφέρει ότι το Ταμείο αξιολογεί τις συνθήκες της διεθνούς αγοράς φυσικού αερίου μετά τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας λαμβάνοντας υπόψη τους στρατηγικούς στόχους στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU. Μετά από προηγούμενο αποτυχημένο διαγωνισμό, το Ταμείο εξετάζει το ενδεχόμενο να προκηρύξει νέο διεθνή διαγωνισμό, αυτή τη φορά συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αποθήκευσης πράσινου υδρογόνου.
Τέλος για τον ΔΑΑ, η Κομισιόν σημειώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει αρχική δημόσια προσφορά των μετοχών που κατέχει στην επιχείρηση, με στόχο να διευρύνει την μετοχική βάση και ταυτόχρονα να ενισχύσει την εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά.