THEPOWERGAME
Βαγγέλης Μανδραβέλης
Μόλις το 24,1% των υποχρεωτικών επενδύσεων έχει ολοκληρώσει η ΟΛΠ/Cosco στον Πειραιά, πέντε μήνες πριν την εκπνοή της πρώτης επενδυτικής περιόδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η εταιρεία τα τελευταία 4,5 χρόνια που έχει αναλάβει πλειοψηφικά τη διαχείριση του λιμένα, έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους μόλις 71,0 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό είναι αισθητά μικρότερο έναντι της συμβατικής υποχρέωσης που ανέλαβε το 2016 συνολικού ύψους 293,8 εκατ. ευρώ.
Υποχρεωτικές επενδύσεις Cosco στο λιμάνι του Πειραιά | |||||
Υποχρεωτική επένδυση (ΥΕ) | Κόστος αναφοράς | Ολοκλήρωση* | % | ||
YE01 | Επέκταση επιβατικού λιμένα (Νοτια Ζώνη, Φάση Α’) | 136,3 | 10,4 | 7,7% | |
YE02 | Επισκευή δαπέδων, σιδηροτροχιών και γερανοφυρών στοιβασίας (RGM Cranes) Προβλήτα Ι – ΣΕΜΠΟ | 8,0 | 3,0 | 37,6% | |
YE03 | Μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας | 1,5 | 0,0 | 0,0% | |
YE04 | Υπόγεια οδική σύνδεση σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με πρώην χώρο του ΟΔΔΥ | 5,0 | 0,0 | 0,0% | |
YE05 | Βελτίωση και συντήρηση υποδομών λιμένα | 15,0 | 0,6 | 4,3% | |
YE06 | Προμήθεια εξοπλισμού | 25,0 | 9,5 | 38,0% | |
YE07 | Βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα | 8,0 | 0,0 | 0,0% | |
YE08 | Μελέτες | 5,0 | ΜΔ | ΜΔ | |
YE09 | Κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών | 15,0 | 15,0 | 100,0% | |
YE10 | Επέκταση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων (Ηρακλέους) | 20,0 | 0,0 | 0,0% | |
YE11 | Βελτίωση υποδομών ΝΕΖ (συμπ. Των πλωτών δεξαμενών) | 55,0 | 32,2 | 58,6% | |
Σύνολο | 293,8 | 70,8 | 24,1% |
Τα στοιχεία αυτά κατέθεσε στην Ελληνική Βουλή και στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Νησιωτικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και τα οποία δείχνουν ότι από 11 υποχρεωτικές επενδύσεις, η ΟΛΠ/Cosco έχει υλοποιήσει μέχρι σήμερα μόνο μία.
Πρόκειται για τον προβλήτα πετρελαιοειδών αξίας ύψους 15 εκατ. ευρώ.
Η πιο σημαντική επένδυση, ύψους 136,2 εκατ. ευρώ που αφορά στην επέκταση του επιβατικού λιμένα στη Νότια Ζώνη έχει προχωρήσει μόνον στο 7,7%.
Ορισμένες επενδύσεις δεν έχουν καν ξεκινήσει καθώς παρουσιάζουν μηδενικό επίπεδο υλοποίησης.
Τέτοιες επενδύσεις είναι η υπόγεια σύνδεση του car terminal με έναν χώρο του ΟΔΔΥ, η βυθοκόρηση του λιμένα, η δημιουργία του επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας κ.ά.
Η ΟΛΠ/Cosco έχει συμβασιοποιήσει τα 211,6 από τα 293,8 εκατ. ευρώ
Πάντως όπως παραδέχεται ο ΓΓ Λιμένων, η ΟΛΠ/Cosco έχει συμβασιοποιήσει τα 211,6 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 293,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο οι υλοποιήσεις των έργων έχουν καθυστερήσει σημαντικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα, οι εργασίες ξεκίνησαν επίσημα μόλις πριν ένα χρόνο έχοντας χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 32 μήνες.
Κατά συνέπεια, ακόμη και αν όλα εξελίσσονταν πρίμα το συγκεκριμένο έργο δεν επρόκειτο να ολοκληρωθεί πριν Αύγουστο το 2022, δηλαδή ένα χρόνο μετά την πάροδο της συμβατικής υποχρέωσης.
Οι ναυηγοεπισκευαστές αμφισβητούν το ύψος των επενδύσεων της Cosco
Αλλά δεν είναι μόνον οι καθυστερήσεις. Παράγοντες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης οι οποίοι βρίσκονται σε μετωπική σύγκρουση με την κινεζικών συμφερόντων επιχείρηση, αμφισβητούν το ύψος ορισμένων επενδύσεων.
Για παράδειγμα αμφισβητούν την αξία της νέας πλωτής δεξαμενής που έφερε στον Πειραιά η ΟΛΠ/Cosco για να αξιοποιηθεί στις ναυπηγοεπισκευές. Η Cosco την χαρακτηρίζει μια επένδυση 32 εκατ. ευρώ, αλλά οι ναυπηγεπισκευαστές στο Πέραμα αναφέρουν ότι η αξία της δεν ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ.
«Η μόνη “επένδυση” στη Ναυπηγοεπισκευή είναι η νέα πλωτή δεξαμενή ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΙΙΙ, παμπάλαια δεξαμενή, που κατά πληροφορίες υπερτιμολογήθηκε (29 εκατ. αντί 8) για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των κατά τα ανωτέρω 55 εκατομμυρίων υποχρεωτικών επενδύσεων στη Ναυπηγοεπισκευή», ανέφερε παλαιότερη ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ).
Και συνεχίζει: «Η εν γένει κατάσταση των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών στον Πειραιά, είναι στη χειρότερη παρά ποτέ κατάσταση.
Ενδιαφέρονται μόνο για το Container Terminal
Η ίδια κατάσταση και στον επιβατηγό λιμένα… Τα προβαλλόμενα στον τύπο “επιτεύγματα” αφορούν μόνο το κύριο μέλημα των κινέζων, δηλαδή το container terminal και δευτερευόντως το car terminal».
Αναφορικά με τον έλεγχο της τήρησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα στην ΟΛΠ/Cosco, σύμφωνα με τον ΓΓ Λιμένων κ. Κυριαζόπουλο, ο έλεγχος του δημοσίου είναι πολυεπίπεδος και διενεργείται από Ανεξάρτητο Μηχανικό, αλλά και κατά περίπτωση από άλλες υπηρεσίες των υπουργείων Ναυτιλίας, Οικονομικών κ.ά.
«Σύμφωνα με το παράρτημα 27.9 της Σύμβασης Παραχώρησης ο Ανεξάρτητος Μηχανικός θα καταρτίσει και θα παραδώσει δήλωση (Δήλωση Υποχρεωτικών Επενδύσεων) που θα παραθέτει με εύλογες λεπτομέρειες την εκτέλεση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων το αργότερο εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από το τέλος της Πρώτης Επενδυτικής Περιόδου, ήτοι 60 ημέρες μετά την 10η Αυγούστου 2021».
Πάντως είναι εμφανές ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠ/Cosco στον Πειραιά, γεγονός που μόνο με μια πολιτική συμφωνία μεταξύ Αθήνας-Πεκίνου μπορεί θα λύσει το διαφαινόμενο αδιέξοδο που δημιουργείται.
Η Ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να «κακοκαρδίσει» τον μεγάλο επενδυτή, αλλά από την άλλη πλευρά είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να διαθέσει το επόμενο 16% των μετοχών του ΟΛΠ, όπως επιθυμεί η Cosco, χωρίς οι επενδύσεις και ο εκσυγχρονισμός του λιμένα να έχουν προχωρήσει.