Γ.Δ.
1448.63 -0,68%
ACAG
-1,36%
5.79
CENER
-0,20%
9.88
CNLCAP
-1,37%
7.2
DIMAND
+0,35%
8.6
NOVAL
-0,36%
2.74
OPTIMA
-1,01%
11.78
TITC
-1,27%
31.2
ΑΑΑΚ
-9,30%
5.85
ΑΒΑΞ
+0,41%
1.47
ΑΒΕ
0,00%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,66%
2.28
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,24%
2.85
ΑΛΦΑ
-0,41%
1.693
ΑΝΔΡΟ
+0,93%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,58%
11.95
ΑΣΚΟ
0,00%
2.84
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.56
ΑΤΤ
+0,72%
14
ΑΤΤΙΚΑ
+0,79%
2.56
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,98%
6.06
ΒΙΟΚΑ
-1,57%
2.51
ΒΙΟΣΚ
-0,78%
1.28
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,64%
1.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.64
ΔΑΑ
-0,13%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
-1,98%
11.39
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.695
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-2,68%
1.455
ΕΕΕ
-0,62%
31.82
ΕΚΤΕΡ
-0,37%
4.095
ΕΛΒΕ
+1,92%
5.3
ΕΛΙΝ
-2,21%
2.21
ΕΛΛ
+0,73%
13.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,38%
2.62
ΕΛΠΕ
-1,05%
7.56
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.3
ΕΛΤΟΝ
-0,91%
1.752
ΕΛΧΑ
-0,96%
1.862
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.01
ΕΠΙΛΚ
+9,38%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
+0,13%
7.982
ΕΥΑΠΣ
+2,67%
3.46
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-1,07%
2.117
ΕΧΑΕ
-0,41%
4.82
ΙΑΤΡ
+9,70%
1.81
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.39
ΙΛΥΔΑ
-1,45%
1.705
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
4.98
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.97
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.256
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,44%
2.4
ΙΝΤΕΤ
+1,60%
1.27
ΙΝΤΚΑ
-0,14%
3.455
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+3,65%
1.56
ΚΕΠΕΝ
-6,59%
1.7
ΚΛΜ
-0,65%
1.54
ΚΟΡΔΕ
-1,57%
0.5
ΚΟΥΑΛ
-1,24%
1.272
ΚΟΥΕΣ
-1,50%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,32%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.72
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.11
ΛΑΒΙ
-2,17%
0.9
ΛΑΜΔΑ
-2,41%
7.29
ΛΑΜΨΑ
-1,69%
35
ΛΑΝΑΚ
-0,52%
0.965
ΛΕΒΚ
0,00%
0.314
ΛΕΒΠ
+4,90%
0.3
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.43
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.71
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.852
ΜΕΒΑ
-0,51%
3.94
ΜΕΝΤΙ
-0,37%
2.68
ΜΕΡΚΟ
+8,57%
45.6
ΜΙΓ
-0,66%
3.75
ΜΙΝ
-3,28%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,29%
22.88
ΜΟΝΤΑ
-6,97%
3.07
ΜΟΤΟ
+0,73%
2.75
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,56%
25.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.46
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-1,96%
35.98
ΝΑΚΑΣ
+5,88%
2.88
ΝΑΥΠ
-5,34%
0.922
ΞΥΛΚ
+1,75%
0.29
ΞΥΛΠ
-13,41%
0.426
ΟΛΘ
-1,88%
20.9
ΟΛΠ
-1,11%
26.75
ΟΛΥΜΠ
-0,40%
2.49
ΟΠΑΠ
-0,58%
15.51
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,33%
0.894
ΟΤΕ
-1,20%
14.03
ΟΤΟΕΛ
-0,68%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.09
ΠΑΠ
+1,26%
2.42
ΠΕΙΡ
-0,16%
3.77
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
-0,77%
3.86
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+5,04%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+3,76%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
-1,80%
1.91
ΣΑΡ
-1,04%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-8,82%
0.031
ΣΕΝΤΡ
+1,77%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+2,11%
1.695
ΣΠΕΙΣ
+1,18%
6.84
ΣΠΙ
+1,20%
0.676
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.29
ΤΖΚΑ
-1,37%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,89%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,88%
3.945
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Μόλις το 24,1% των υποχρεωτικών επενδύσεων έχει υλοποιήσει η Cosco

Βαγγέλης Μανδραβέλης

Μόλις το 24,1% των υποχρεωτικών επενδύσεων έχει ολοκληρώσει η ΟΛΠ/Cosco στον Πειραιά, πέντε μήνες πριν την εκπνοή της πρώτης επενδυτικής περιόδου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η εταιρεία τα τελευταία 4,5 χρόνια που έχει αναλάβει πλειοψηφικά τη διαχείριση του λιμένα, έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους μόλις 71,0 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό είναι αισθητά μικρότερο έναντι της συμβατικής υποχρέωσης που ανέλαβε το 2016 συνολικού ύψους 293,8 εκατ. ευρώ.

Υποχρεωτικές επενδύσεις Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
Υποχρεωτική επένδυση (ΥΕ) Κόστος αναφοράς Ολοκλήρωση* %
YE01 Επέκταση επιβατικού λιμένα (Νοτια Ζώνη, Φάση Α’) 136,3 10,4 7,7%
YE02 Επισκευή δαπέδων, σιδηροτροχιών και γερανοφυρών στοιβασίας (RGM Cranes) Προβλήτα Ι – ΣΕΜΠΟ 8,0 3,0 37,6%
YE03 Μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας 1,5 0,0 0,0%
YE04 Υπόγεια οδική σύνδεση σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με πρώην χώρο του ΟΔΔΥ 5,0 0,0 0,0%
YE05 Βελτίωση και συντήρηση υποδομών λιμένα 15,0 0,6 4,3%
YE06 Προμήθεια εξοπλισμού 25,0 9,5 38,0%
YE07 Βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα 8,0 0,0 0,0%
YE08 Μελέτες 5,0 ΜΔ ΜΔ
YE09 Κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών 15,0 15,0 100,0%
YE10 Επέκταση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων (Ηρακλέους) 20,0 0,0 0,0%
YE11 Βελτίωση υποδομών ΝΕΖ (συμπ. Των πλωτών δεξαμενών) 55,0 32,2 58,6%
Σύνολο 293,8 70,8 24,1%

 

Τα στοιχεία αυτά κατέθεσε στην Ελληνική Βουλή και στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Νησιωτικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και τα οποία δείχνουν ότι από 11 υποχρεωτικές επενδύσεις, η ΟΛΠ/Cosco έχει υλοποιήσει μέχρι σήμερα μόνο μία.

Πρόκειται για τον προβλήτα πετρελαιοειδών αξίας ύψους 15 εκατ. ευρώ.

Η πιο σημαντική επένδυση, ύψους 136,2 εκατ. ευρώ που αφορά στην επέκταση του επιβατικού λιμένα στη Νότια Ζώνη έχει προχωρήσει μόνον στο 7,7%.

Ορισμένες επενδύσεις δεν έχουν καν ξεκινήσει καθώς παρουσιάζουν μηδενικό επίπεδο υλοποίησης.

Τέτοιες επενδύσεις είναι η υπόγεια σύνδεση του car terminal με έναν χώρο του ΟΔΔΥ, η βυθοκόρηση του λιμένα, η δημιουργία του επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας κ.ά.

Η ΟΛΠ/Cosco έχει συμβασιοποιήσει τα 211,6 από τα 293,8 εκατ. ευρώ

Πάντως όπως παραδέχεται ο ΓΓ Λιμένων, η ΟΛΠ/Cosco έχει συμβασιοποιήσει τα 211,6 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 293,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο οι υλοποιήσεις των έργων έχουν καθυστερήσει σημαντικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα, οι εργασίες ξεκίνησαν επίσημα μόλις πριν ένα χρόνο έχοντας χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 32 μήνες.

Κατά συνέπεια, ακόμη και αν όλα εξελίσσονταν πρίμα το συγκεκριμένο έργο δεν επρόκειτο να ολοκληρωθεί πριν Αύγουστο το 2022, δηλαδή ένα χρόνο μετά την πάροδο της συμβατικής υποχρέωσης.

Οι ναυηγοεπισκευαστές αμφισβητούν το ύψος των επενδύσεων της Cosco

Αλλά δεν είναι μόνον οι καθυστερήσεις. Παράγοντες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης οι οποίοι βρίσκονται σε μετωπική σύγκρουση με την κινεζικών συμφερόντων επιχείρηση, αμφισβητούν το ύψος ορισμένων επενδύσεων.

Για παράδειγμα αμφισβητούν την αξία της νέας πλωτής δεξαμενής που έφερε στον Πειραιά η ΟΛΠ/Cosco για να αξιοποιηθεί στις ναυπηγοεπισκευές. Η Cosco την χαρακτηρίζει μια επένδυση 32 εκατ. ευρώ, αλλά οι ναυπηγεπισκευαστές στο Πέραμα αναφέρουν ότι η αξία της δεν ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ.

«Η μόνη “επένδυση” στη Ναυπηγοεπισκευή είναι η νέα πλωτή δεξαμενή ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΙΙΙ, παμπάλαια δεξαμενή, που κατά πληροφορίες υπερτιμολογήθηκε (29 εκατ. αντί 8) για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των κατά τα ανωτέρω 55 εκατομμυρίων υποχρεωτικών επενδύσεων στη Ναυπηγοεπισκευή», ανέφερε παλαιότερη ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ).

Και συνεχίζει: «Η εν γένει κατάσταση των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών στον Πειραιά, είναι στη χειρότερη παρά ποτέ κατάσταση.

Ενδιαφέρονται μόνο για το Container Terminal

Η ίδια κατάσταση και στον επιβατηγό λιμένα… Τα προβαλλόμενα στον τύπο “επιτεύγματα” αφορούν μόνο το κύριο μέλημα των κινέζων, δηλαδή το container terminal και δευτερευόντως το car terminal».

Αναφορικά με τον έλεγχο της τήρησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα στην ΟΛΠ/Cosco, σύμφωνα με τον ΓΓ Λιμένων κ. Κυριαζόπουλο, ο έλεγχος του δημοσίου είναι πολυεπίπεδος και διενεργείται από Ανεξάρτητο Μηχανικό, αλλά και κατά περίπτωση από άλλες υπηρεσίες των υπουργείων Ναυτιλίας, Οικονομικών κ.ά.

«Σύμφωνα με το παράρτημα 27.9 της Σύμβασης Παραχώρησης ο Ανεξάρτητος Μηχανικός θα καταρτίσει και θα παραδώσει δήλωση (Δήλωση Υποχρεωτικών Επενδύσεων) που θα παραθέτει με εύλογες λεπτομέρειες την εκτέλεση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων το αργότερο εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από το τέλος της Πρώτης Επενδυτικής Περιόδου, ήτοι 60 ημέρες μετά την 10η Αυγούστου 2021».

Πάντως είναι εμφανές ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠ/Cosco στον Πειραιά, γεγονός που μόνο με μια πολιτική συμφωνία μεταξύ Αθήνας-Πεκίνου μπορεί θα λύσει το διαφαινόμενο αδιέξοδο που δημιουργείται.

Η Ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να «κακοκαρδίσει» τον μεγάλο επενδυτή, αλλά από την άλλη πλευρά είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να διαθέσει το επόμενο 16% των μετοχών του ΟΛΠ, όπως επιθυμεί η Cosco, χωρίς οι επενδύσεις και ο εκσυγχρονισμός του λιμένα να έχουν προχωρήσει.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!