THEPOWERGAME
Τα αναψυκτικά με στέβια συστήθηκαν στους Έλληνες καταναλωτές πριν από περίπου 10 χρόνια μαζί με την δυναμική είσοδο της Green Cola στην αγορά. Η ιστορία ξεκινάει από μία περιφερειακή μονάδα από την Ορεστιάδα, την ΕΠΑΠ, που από παραγωγός για λογαριασμό της Coca Cola βρέθηκε μετά το τέλος της συμφωνίας να παράγει τα private label αναψυκτικά για τα περισσότερα σούπερ μάρκετ. Την μονάδα αυτή την εξαγόρασαν μία ομάδα επιτυχημένων manager που τόλμησαν να λανσάρουν το δικό τους αναψυκτικό, την Green Cola, που διαφοροποιούνταν από τα υπόλοιπα ως προς την βασική γλυκαντική ουσία που ήταν η στέβια.
Την εποχή που πρωτοκυκλοφόρησε, το 2012, ήταν ένα αρκετά τολμηρό βήμα καθώς παγκοσμίως τα αναψυκτικά με γλυκαντικό από το φυτό στέβια ήταν ελάχιστα και δεν υπήρχαν αρκετές κλινικές έρευνες για πιθανές παρενέργειες από την συχνή χρήση. Το γλυκαντικό στέβια μέσω κυρίως της Green Cola κατάφερε να εδραιωθεί στην ελληνική αγορά και σύντομα το παράδειγμα της νεόκοπης εταιρείας ακολούθησαν και οι υπόλοιποι βασικοί ανταγωνιστές στην αγορά δημιουργώντας μία νέα κατηγορία: τα αναψυκτικά με στέβια. Μία κατηγορία που βρήκε ένα σταθερό κοινό, κυρίως όσους ήθελαν να ελέγξουν τον διαβήτη τους και αυτούς που έψαχναν μία πιο φυσική εναλλακτική στα αναψυκτικά με γλυκιά γεύση.
Η κατηγορία των αναψυκτικών τύπου cola με στέβια εκτοξεύθηκε από τα 7,3 εκατ. λίτρα το 2016 στα 11,01 εκατ. λίτρα το 2017. Ήταν η χρονιά που η Coca Cola αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα και το λανσάρισμα της ξεκίνησε από την Ελλάδα. Φυσικά την κατακόρυφη αυτή άνοδο δεν την καρπώθηκε μόνο ο ηγέτης της αγοράς αλλά ο “θόρυβος” που προκάλεσε γύρω από την στέβια βοήθησε και τα ανταγωνιστικά αναψυκτικά. Ρόλο στην κατακόρυφη αυτή αύξηση έπαιξαν και οι προϊόντικές προσφορές και εκπτώσεις από τους υπόλοιπους παίκτες που προσπαθούσαν να διατηρήσουν μερίδια.
Νικητές και χαμένοι
Όπως και να έχει το 2017 ήταν η χρονιά όπου τα αναψυκτικά cola με στέβια έπιασαν το «ταβάνι» και έκτοτε ακολουθούν μία πλαγιοκαθοδική πορεία που οδήγησε στο 2020 στα 10,2 εκατ. λίτρα. Σε σχέση με το 2019 η κατηγορία, μαζί με αυτή των cola light είναι μόνες που δεν κέρδισαν τίποτα από την αγορά που κινήθηκε έντονα ανοδικά.
Συγκεκριμένα στο σύνολο των αναψυκτικών cola παρατηρήθηκε μεταξύ 2019 και 2020 μία αύξηση της τάξης του 4,6% σε όγκο. Την υψηλότερη άνοδο είχαν οι cola τύπου zero με αύξηση 18% αγγίζοντας τα 50 εκατ. λίτρα ενώ οι regular cola είχαν και αυτές μία άνοδο 11,3% στα 75,1 εκατ. λίτρα.