THEPOWERGAME
«Πεδίον δόξης λαμπρόν» η αγορά οίνου στην Ελλάδα για την κορυφαία ελληνική εταιρεία εισαγωγής και διανομής αλκοολούχων ποτών Άμβυξ, που βλέπει περιθώρια ανάπτυξης και μέσα από την εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού, που στρέφεται κατά βάση στο «χύμα» κρασί, ως πιο οικονομικό, αν και διατίθενται στην αγορά πιο ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές.
Με σταθερή παρουσία στην αγορά πάνω από 100 χρόνια (από το 1917) και ηγετική θέση στα οινοπνευματώδη ποτά, χάρη και στην ισχυρή συνεργασία της με τον οίκο Moët Hennessy, η Άμβυξ επιδιώκει να κατακτήσει τη Νο1 θέση και στο κρασί, χτίζοντας μεθοδικά τα τελευταία δύο χρόνια χαρτοφυλάκιο με ναυαρχίδα το Κτήμα Άλφα και στελεχώνοντας εδώ και λίγο διάστημα το ειδικό τμήμα Oenothèque.
Ο Γιάννης Αρτινός, γενικός διευθυντής της Άμβυξ, έδωσε το στίγμα της στρατηγικής της εταιρείας για επέκταση, με σημαντικές προσθήκες συνεργασιών με νέα κτήματα, ελληνικά και ξένα. Ενδεικτική είναι η ένταξη στην εταιρεία, ως επικεφαλής του τμήματος Oenothèque, ενός καταξιωμένου στελέχους της αγοράς οίνου, του Στάθη Σάλτα. Με 20ετή εμπειρία, εισηγητής τα τελευταία 12 χρόνια στα εκπαιδευτικά προγράμματα κρασιού του WSPC, ο Στάθης Σάλτας ανέλαβε εδώ και λίγους μήνες την ευθύνη να προωθήσει το ελληνικό κρασί για λογαριασμό των σημάτων της Άμβυξ.
Η εταιρεία είχε κάνει κάποια δειλά βήματα διείσδυσης στην αγορά του κρασιού, αλλά έδωσε έμφαση στην κατηγορία από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά. Η έμφαση που δίνει αποτυπώνεται τόσο στην προσθήκη σειράς ετικετών από νέες συνεργασίες, όσο και στην κίνηση να λανσάρει και δικό της brand, το Βορράστρι. Σχεδιάστηκε και ελέγχθηκε σε όλα τα στάδια παραγωγής του από την Αμβυξ, διαθέτει τρεις κωδικούς και παράχθηκε στη Διόνυσος Οινοποιητική στην Κόρινθο, σε 100.000 φιάλες. Είναι προσιτό, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, και στοχεύει σε υψηλούς όγκους πωλήσεων, με τιμή καταλόγου 4,20 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Σάλτα, η εταιρεία δεν στοχεύει με το συγκεκριμένο προϊόν στο λιανεμπόριο, αλλά δεν αρνείται δυνητική συνεργασία στο μέλλον.
Οι συνεργασίες και το Βορράστρι
Σήμερα η εταιρεία, που δραστηριοποιείται σε 17 κατηγορίες, από αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά μέχρι σιρόπια, αντιπροσωπεύει 25 οίκους με 66 brands. Ειδικότερα, διαθέτει 5 ελληνικά σήματα -αντιπροσωπεύοντας τέσσερα κτήματα (Alpha Estate, Ktima Palivou, Kokotos Estate και Moraitis Estate) και το δικό της Βορράστρι. Επιπλέον, διαθέτει συνεργασίες με τρία ξένα κτήματα, από Νέα Ζηλανδία (Cloudy Bay), Αργεντινή (Terrazas) και πρόσφατα από την Προβηγκία της Γαλλίας (Chateau), ενώ είναι κοντά σε συμφωνία και με νέο σήμα από την Προβηγκία.
Από τις πλέον επιτυχημένες συνεργασίες της είναι αυτή με το Κτήμα Alpha, που ξεκίνησε το 2010, με παραγωγή το 2022 πάνω από 1,2 εκατ. φιάλες, και η Νο1 σαμπάνια στην Ελλάδα, Moët & Chandon, συνεργασία που εγκαινιάστηκε στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της εταιρείας. Άλλες συνεργασίες αφορούν τα σήματα Cancia, Belvedere, Serkova Νο1 βότκα, Jose Cuervo Νο1 τεκίλα, Hendrick’s κ.λπ. Επιτυχημένες συνεργασίες ήταν και αυτές με την Absolut, που το 2007, πριν περάσει στην P. Picard έφερνε την Ελλάδα στην 3η θέση παγκοσμίως σε όγκο πωλήσεων, αλλά και την 3 Cents, που πέρασε σε θυγατρική της Coca-Cola HBC.
Τα μεγέθη και οι στόχοι 5ετίας
Αξίζει να σημειωθεί η Άμβυξ πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 145 εκατ. ευρώ, διαθέτει μηδενικό δανεισμό και συμβάλλει στα δημόσια ταμεία με περίπου 55 εκατ. ευρώ. Το 45% του τζίρου της έρχεται από τα αλκοολούχα ποτά, το 26% από τη σαμπάνια και τα αφρώδη κρασιά, το 16% από το κρασί και το υπόλοιπο αφορά μη αλκοολούχα ποτά (11%) και μπίρες (2%). Το 2022 η κατηγορία σαμπάνιας και αφρωδών κρασιών εισέφερε περίπου 20 εκατ. ευρώ στον τζίρο, έναντι 16 εκατ. ευρώ που εισέφερε η κατηγορία κρασιού, και πλέον για το 2023 προβλέπει αύξηση του τζίρου στο κρασί, τουλάχιστον στα 20 εκατ. ευρώ. Από φέτος προβλέπεται ότι η κατηγορία σαμπάνιας, αφρωδών κρασιών και οίνου θα αυξήσει το μερίδιό της από 42% αθροιστικά σε 45%-47%. Με ορίζοντα πενταετίας, στόχος της διοίκησης της Άμβυξ είναι ο διπλασιασμός του κύκλου εργασιών της με μεγαλύτερη συνεισφορά της κατηγορίας του κρασιού, όπου στοχεύει σε ηγετική θέση.
Σχεδιάζει να πετύχει τον φιλόδοξο στόχο της εντατικοποιώντας τις συζητήσεις με οινοποιεία, με γνώμονα τη γεωγραφική διασπορά, το διαφορετικό στυλ κρασιού και το ευρύ φάσμα τιμών.
Σημειώνεται τέλος ότι η Άμβυξ είναι οικογενειακή επιχείρηση, αλλά με δομή πολυεθνικής και κάπως έτσι έχει αναπτύξει και το τμήμα Oenothèque. Διαθέτει ιδιόκτητη αποθήκη, περί τα 7 στρέμματα, χωρητικότητας 7.000 παλετών, απ’ όπου διανέμει 22,5 εκατ. φιάλες ετησίως. Απασχολεί περίπου 80 πωλητές, που διανύουν κάθε εβδομάδα χιλιάδες χιλιόμετρα, όσο ο γύρος της Γης. Έχουν φυσική παρουσία σε 25 πόλεις και 36 συνολικά, καθώς και 59 νησιά, καλύπτοντας την ελληνική αγορά από τη Θράκη μέχρι την Κρήτη και από την Κεφαλονιά μέχρι τη Σάμο.