THEPOWERGAME
Το Ηνωμένο Βασίλειο κατατάσσεται μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αγορών κατανάλωσης καφέ και, παρά τις προκλήσεις, θεωρείται ελκυστική για τις ελληνικές αλυσίδες καφεστίασης.
Εξάλλου, τα ελληνικά καφέ και εστιατόρια έχουν γίνει σημείο αναφοράς για σχεδόν 300.000 Έλληνες που ζουν και εργάζονται στη βρετανική πρωτεύουσα.
Οι Έλληνες επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν προκλήσεις στη βρετανική αγορά, μερικές ανάλογες με αυτές που αντιμετωπίζουν στην Ελλάδα και άλλες χώρες, όπως το ενεργειακό κόστος και οι ανατιμήσεις πρώτων υλών. Είναι επίσης αντιμέτωποι με προκλήσεις στο real estate και την αγορά εργασίας. Τα υψηλά ενοίκια και η έλλειψη προσωπικού προβάλλουν ως τα μεγαλύτερα προβλήματα για τα ελληνικά σήματα, τα οποία παρ’ όλα αυτά κερδίζουν αναγνωρισιμότητα, έχοντας εδραιώσει την παρουσία τους την τελευταία δεκαετία.
Τον Φεβρουάριο του 2013 το πρώτο κατάστημα carpo άνοιξε τις πόρτες του στο Λονδίνο, στο Νο 16 της Piccadilly. Πολύ γρήγορα το carpo Piccadilly γίνεται σημείο αναφοράς στη βρετανική πρωτεύουσα, ενώ η αλυσίδα ενίσχυσε την παρουσία της και με νέα σημεία.
Ενδεικτικά σημειώνεται, επίσης, το ντεμπούτο του Flocafe Espresso Room, σήμα του ομίλου εστίασης της Vivartia, το 2016. Είχε προκαλέσει αίσθηση τότε το νέο κατάστημα σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία του Λονδίνου, στην οδό South Molton, μια ανάσα από την Oxford street, δίπλα στον σταθμό του metro «Bond street». Σήμερα έχει ανοίξει κι ένα δεύτερο στην οδό Shaftesbury.
Από το 2017 έχει παρουσία στην τοπική αγορά και η Coffee Island, του Κωνσταντίνου Κωνσταντινόπουλου, που φέρεται να άνοιξε και το δεύτερο καφεκοπτείο πρόσφατα. Δύο καταστήματα στο Λονδίνο διαθέτει και η αλυσίδα καφεστίασης Mikel Coffee Company, η οποία με αφετηρία τη Λάρισα έχει διευρύνει το διεθνές δίκτυό της. Εγκαινίασε παρουσία στη βρετανική αγορά το 2018 και έχει επίσης παρουσία στο Μπράιτον.
Δύο καταστήματα στη βρετανική αγορά, Μάντσεστερ και Πρέστον, έχει επίσης το Coffee Lab, αλυσίδα καφέ με στοιχείο διαφοροποίησης το τρίτο κύμα καφέ.
Παρουσία στην λονδρέζικη αγορά έχουν επίσης πολλά εστιατόρια ελληνικών συμφερόντων, με χαρακτηριστικό το σήμα Ergon, της αλυσίδας εστιατορίων των Θωμά και Γιώργου Δούζη.
Αν και το Brexit έφερε κραδασμούς, τα ελληνικά σήματα εστίασης άντεξαν. Λίγες εταιρείες αποεπένδυσαν, ενώ οι περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες μπορεί να μην προχώρησαν σε μεγάλες επενδύσεις επέκτασης, στήριξαν ωστόσο τις επιχειρήσεις τους και διατηρούν προσδοκίες για βιώσιμη ανάπτυξη, μετά τις νέες προκλήσεις της πανδημίας και των παρενεργειών του πολέμου στην Ουκρανία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση εκτός σπιτιού αποτελεί σημαντική αγορά για τις πωλήσεις καφέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, με αυξανόμενο ενδιαφέρον για ειδικούς καφέδες. Δεν είναι εξάλλου τυχαία η είσοδος στη βρετανική αγορά της ελληνικής Cafetex. Μέσω της πρόσφατης εξαγοράς της Beanies The Flavour Company LTD, σχεδιάζει να τοποθετήσει στα ράφια των βρετανικών αλυσίδων τα προϊόντα Coffeeway που παράγει στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων αρωματικός καφές φίλτρου, coffee bags και βιοδιασπώμενες κάψουλες.
Οι καταναλωτικές τάσεις
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την British Coffee Association, οι Βρετανοί καταναλωτές πίνουν περίπου 98 εκατ. φλιτζάνια καφέ την ημέρα. Πρόκειται για αύξηση 28 εκατ. σε σύγκριση με το 2008. Έρευνα έδειξε επίσης ότι το 70% των Βρετανών καταναλωτών πίνουν τουλάχιστον δύο φλιτζάνια καφέ τη μέρα. Για ένα μέσο φλιτζάνι καφέ που καταναλώνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, έως και το 76% της αξίας του εκτιμάται ότι παράγεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το 80% των νοικοκυριών του Ηνωμένου Βασιλείου αγοράζει στιγμιαίο καφέ για κατανάλωση στο σπίτι, ιδιαίτερα τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω. Ο αλεσμένος καφές και οι κάψουλες καφέ γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, ιδιαίτερα μεταξύ των millennials (ηλικίες 16-34), που αντιπροσωπεύουν το 16% των αγοραστών.