THEPOWERGAME
Ο ουρανοξύστης κατοικιών στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά, που διεκδικεί σε συνεργασία με τον αμερικανικό όμιλο Macklowe Properties, τα άλλα έργα της πρώτης φάσης του Ελληνικού (ύψους 2,5 δισ. ευρώ) και τα έργα επεκτάσεων του σιδηροδρομικού δικτύου που θα προχωρήσουν με ανταγωνιστικό διάλογο (ύψους 3,3 δισ. ευρώ) είναι μερικά από τα έργα που έχει βάλει στο στόχαστρο η διοίκηση του ομίλου ΑΒΑΞ.
Την Πέμπτη ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος του κατασκευαστικού ομίλου Χρήστος Ιωάννου και ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μιτζάλης παρουσίασαν το σχεδιασμό της ΑΒΑΞ για το επόμενο διάστημα εν μέσω αναταραχής στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου. Ο κ. Μιτζάλης ήταν προσεκτικός όταν ρωτήθηκε για τις εξελίξεις στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ αλλά είπε πως «δεν πιστεύω πως θα πάει χειρότερα από ότι ήταν, θα πάει καλύτερα». Οσο για το πότε θα επιστρέψει σε κερδοφορία ο όμιλος ΑΒΑΞ, ο ίδιος είπε πως «θα το πετύχει σίγουρα» στη χρονιά που διανύουμε.
Ο κ. Ιωάννου θέλησε να τονίσει τη διαφοροποίηση του ομίλου από όσα συμβαίνουν στους ανταγωνιστές. Όπως είπε «είμαστε μια εταιρεία με σταθερότητα» και «έχουμε πετύχει τον στόχο επανατοποθέτησης του ομίλου». Πρόσθεσε πως «μετά από πολλά χρόνια βλέπουμε θετικά το μέλλον κυρίως εξαιτίας της στρατηγικής στόχευσης της κυβέρνησης για τα μεγάλα έργα».
Η ΑΒΑΞ, είπε ο Χρ. Ιωάννου «έχει δείξει συνέπεια και η συνεργασία. Σε πολύ δύσκολες συγκυρίες και στην καρδιά της πανδημίας δείξαμε συνέπεια με ορόσημο την παράδοση των τριών πρώτων από τους έξι σταθμούς του μετρό στην επέκταση Χαϊδάρι – Πειραιάς». Με αφορμή την ένταξη στην κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος που θα καταθέσει προσφορά στις 1 Απριλίου για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ είπε πως «επιδιώκουμε τις συνεργασίες» και προανήγγειλε διεύρυνση της συνεργασίας τόσο με την Μυτιληναίος όσο και με άλλους ομίλους. Ταυτόχρονα ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ είπε πως «οι φήμες για μετοχικές αλλαγές είναι ανυπόστατες. Εμείς βλέπουμε να κρατάμε αυτή τη μετοχική σύνθεση και δε βλέπουμε κάποιο συνολικό deal».
Η διοίκηση παρουσίασε και τη νέα οργανωτική δομή, αλλά και το εν εξελίξει σχέδιο μεταφοράς συμμετοχών της ΑΒΑΞ σε παραχωρήσεις στην θυγατρική εταιρεία ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις με στόχο, όπως είπε ο κ. Ιωάννου, να αναδειχθεί η αξία τους. «Εχουν ήδη μεταφερθεί κάποια δάνεια και μέσα στους επόμενους μήνες θα έχει μεταφερθεί και μεγάλο τμήμα των παραχωρήσεων».
Στον τομέα της ενέργειας, μέσω της θυγατρικής Volterra ο όμιλος λειτουργεί ήδη δύο αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 72 MW (με την ΔΕΗ να είναι μέτοχος μειοψηφίας στις εταιρείες διαχείρισης), ενώ το συνολικό χαρτοφυλάκιο υπό ανάπτυξη έργων φτάνει τα 300 MW. Μέσα στο 2021 θα ξεκινούν δύο νέα αιολικά σε Καστοριά και Κοζάνη, συνολικής ισχύος 36 MW. Ωριμάζουν και έργα συνολικής ισχύος 100 MW. Η Volterra έχει μερίδιο περίπου 2% στην αγορά λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με τον κ. Ιωάννου να εμφανίζεται αισιόδοξος πως η αγορά θα ισορροπήσει μετά τα παρατράγουδα από την εφαρμογή του Target Model.
Στον τομέα των ακινήτων ο όμιλος είχε παρουσία κυρίως στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια (μέσω της μαρίνας Λεμεσού, μιας ανάπτυξη που κατέγραψε συνολικές πωλήσεις 600 εκατ. ευρώ). Τώρα επιστρέφει στην Ελλάδα και προωθεί δύο οικιστικά έργα σε Ελληνικό (σε ακίνητο κοντά στο σταθμό του μετρό) και στις Καλύβες Χανίων. Στόχος είναι να κατασκευαστούν συνολικά 40 κατοικίες με την επένδυση να φτάνει τα 11 εκατ. ευρώ.
Τα έργα
Ο Κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε στην πρόσφατη αναδιάρθρωση της ΑΒΑΞ με τη δημιουργία τεσσάρων επιχειρησιακών τομέων που ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο. Δημιουργήθηκαν τέσσερις τομείς παραγωγής και συγκεκριμένα σε Υποδομές και Κτιριακά Έργα, Ενεργειακά Έργα, Δίκτυα και Συμβασεις Παραχώρησης / ΣΔΙΤ.
Για τα υπό εκτέλεση έργα είπε πως η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2022 με την παράδοση των τριών σταθμών σε Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο. Το έργο είναι προϋπολογισμού 344 εκατ. ευρώ, «έχει δύσκολα τεχνικά σημεία και γι’ αυτό υπήρξε καθυστέρηση με αλλαγή μελετών όπως συνέβη στο σταθμό του Πειραιά».
Το ολοκληρωμένο συγκρότημα καζίνο στην Κύπρο, έργο που έχει αναλάβει μαζί με την ΤΕΡΝΑ (με μερίδιο 40%) είναι ύψους 269 εκατ. ευρώ και ενδεχομένως θα φτάσει και τα 280 εκατ. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος, έχει κατασκευαστεί το 45% και θα είναι προς παράδοση το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Σε εξέλιξη είναι και ο σταθμός παραγωγής ενέργειας 1.650 MW Bismayah 3 στο Ιράκ για λογαριασμό ιδιώτη επενδυτή με προϋπολογισμό 533 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος είχε ολοκληρώσει και τον προηγούμενο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής Bismayah 2, ισχύος 1.500 MW για τον ίδιο πελάτη. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Τέλος, ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) με προϋπολογισμό 145 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η γραμμή 4 του μετρό Αθήνας
Το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεϊκού – Γουδή) της γραμμής 4 του μετρό ύψους 1,8 δισ. ευρώ κατακυρώθηκε στην ΑΒΑΞ πριν από λίγους μήνες. «Οι διαγωνισμοί κερδίζονται στο γήπεδο των προσφορών και όχι στο γήπεδο των δικαστηρίων» είπε ο Κ. Μιτζάλης. Πρόσθεσε πως «είναι εμβληματικό έργο για την Αθήνα και το χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως εντός του Μαρτίου η Αττικό Μετρό θα στείλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο το φάκελο του έργου. Ευελπιστούμε πως η σύμβαση θα υπογραφεί αφού περάσει και από τη Βουλή στο τέλος της Ανοιξης. Η έναρξη των μελετών Ιούνιο και Ιούλιο και η παραλαβή των πρώτων σταθμών ώστε να αρχίσουν τα έργα στα τέλη του 2021″.
Με την υπογραφή της σύμβασης θα λειτουργήσουν τα πρώτα εργοτάξια στην αρχή και στο τέλος του έργου. Από εκεί θα ξεκινήσουν οι δύο μετροπόντικες που θα δουλέψουν για τη διάνοιξη της σήραγγας. Η υπογραφή της σύμβασης για τις πρόδρομες εργασίες με την ΕΡΕΤΒΟ θα γίνει στο τέλος Μαρτίου. Θα υπάρχει συνεργασία με την ΑΒΑΞ για σταδιακή παράδοση των χώρων. Η πρώτη προθεσμία είναι έξι μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Στις συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ ο όμιλος διαθέτει 13 συμμετοχές και η διοίκηση επανέλαβε πως διαθέτει σημαντικότατη εμπειρία. Υπό διεκδίκηση είναι πέντε έργα οδικών αξόνων, τέσσερα για κτιριακές μονάδες, τρία για φοιτητικές εστίες, τέσσερα στη διαχείριση απορριμμάτων, δύο έργα υποδομών και άλλα δέκα διαφόρων κατηγοριών. «Δεν υπάρχει έργο παραχώρησης που να μην μπορούμε να συμμετέχουμε με την εμπειρία που διαθέτουμε» υποστήριξε η διοίκηση.
Όπως είπε ο κ. Μιτζάλης «γίνεται μεγάλη προσπάθεια από το υπουργείο Υποδομών και θα χρειαστεί κινητοποίηση του τεχνικού κόσμου της χώρας» στο επόμενο διάστημα. Ο ίδιος ρωτήθηκε για την επιστροφή κεφαλαίου της Αττικής Οδού, ύψους 82 εκατ. ευρώ, και είπε πως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Για την απεμπλοκή από τα έργα του Κατάρ, ο κ. Ιωάννου είπε πως «η συμφωνία που έχουμε είναι να μεταφερθούν οι δραστηριότητες στον τοπική συνέταιρο. Προχωράει αλλά με αργούς ρυθμούς. Τα έργα υλοποιούνται υπό το δικό του management και δικιά του χρηματοδότηση. Η συμφωνία θα υπογραφεί τους επόμενους μήνες και κάποια χρήματα θα πληρωθούν άμεσα και κάποια τμηματικά. Το ρίσκο της εταιρείας σε σχέση με αυτή την ενασχόληση φτάνει στο τέλος του».