Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Οι μπίζνες των Σέρβων στο ελληνικό λιανεμπόριο

Με υψηλό ρυθμό επεκτείνονται τα σερβικά εμπορικά σήματα που έκαναν ντεμπούτο στην ελληνική αγορά εν μέσω πανδημίας, καλλιεργώντας προσδοκίες και σε άλλους Σέρβους επενδυτές που καταρτίζουν σχέδια εξωστρέφειας και επανατοποθέτησης εν μέσω δυσμενών διεθνών συνθηκών, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Ενδεικτική είναι η ανάπτυξη αλυσίδων όπως η Sport Vision και η Lilly Drogerie, από τους κλάδους αθλητικών ειδών και καλλυντικών αντίστοιχα. Πρόκειται για αγορές όπου αναδύονται επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, τόσο για ξένους, όσο και για εγχώριους παίκτες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Sport Vision στις αρχές του 2023 άνοιξε ένα νέο σημείο πώλησης στο Factory Outlet του ομίλου FF Group, στην οδό Πειραιώς. Το multibrand concept της Sport Vision πήρε τη θέση της Adidas στο σημείο, ενισχύοντας τη θέση της σε μια περιοχή όπου δραστηριοποιούνται όλες οι εταιρείες του ανταγωνισμού.

Σημειώνεται ότι η σερβική αλυσίδα, που χαίρει υψηλής αναγνωρισιμότητας στις αγορές των Βαλκανίων, με παρουσία σήμερα σε 13 χώρες, ήρθε στην Ελλάδα μόλις το 2020, με αρχική επένδυση 100 χιλ. ευρώ, εγκαινιάζοντας σε πρώτη φάση e-shop. Πλέον διαθέτει δύο e-shops και δίκτυο 13 φυσικών καταστημάτων με τα σήματα Sport Vision και Buzz. Βλέποντας τις πωλήσεις της να αναπτύσσονται με υψηλό ρυθμό, επεκτείνεται περαιτέρω φέτος σε εμπορικά κέντρα και εμπορικές πιάτσες Αθήνας, Θεσσαλονίκης και μεγάλων πόλεων, όπως η Καλαμάτα και τα Ιωάννινα.

Από την πλευρά της, η Lilly Drogerie διαθέτει 10 καταστήματα σήμερα, έχοντας εγκαινιάσει την παρουσία της στην Ελλάδα στα τέλη του 2021, με αρχική επένδυση 10 εκατ. ευρώ. Άνοιξε το πρώτο της κατάστημα τον Νοέμβριο του 2021 σε Καλλιθέα και Πειραιά κι έναν μήνα αργότερα πρόσθεσε ένα ακόμη σημείο, στου Ζωγράφου. Πέρυσι άνοιξε καταστήματα σε Νέα Φιλαδέλφεια, Νέα Χαλκηδόνα, Ιλίσια, Πατησίων, Μενίδι και Λεωφ. Πειραιώς στο Piraeus Retail Park. Το 2023 άνοιξαν ήδη δύο ακόμη καταστήματα σε Αιγάλεω και Avenue Mall και σχεδιάζεται η προσθήκη και άλλων σημείων. Η εταιρεία έχει αναπτύξει συνεργασίες και με Έλληνες προμηθευτές, όπως οι εταιρείες ΜΕΓΑ, Septona, Frezyderm κ.ά., πέραν των σημάτων πολυεθνικών, όπως Nestle, P&G, Colgate και Palmolive, ενώ διαθέτει και δικά της εμπορικά σήματα.

Ας σημειωθεί, επίσης, ότι η Lilly Drogerie, που ιδρύθηκε το 2003 στο Βελιγράδι, σήμερα διαθέτει πάνω από 200 ομώνυμα καταστήματα λιανικής πώλησης καλλυντικών, προϊόντων υγείας και φαρμακευτικών προϊόντων στη Σερβία, ενώ εκτός από την Ελλάδα αναπτύσσεται και στη Βουλγαρία, όπου λειτουργεί 110 καταστήματα.

Καθώς η σερβική οικονομία οδεύει σε πορεία ένταξης στην ΕΕ, δημιουργούνται ευνοϊκές συνθήκες για επέκταση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Η Ελλάδα προκρίνεται μεταξύ των αγορών-στόχων της περιοχής, δεδομένης της δυναμικής ορισμένων κλάδων του λιανεμπορίου, ακόμη και εν μέσω κρίσης, ενώ δέλεαρ για τους επίδοξους επενδυτές αποτελεί και η υψηλή συγκέντρωση τουριστών από αγορές των Βαλκανίων και ευρύτερα της Ευρώπης -χώρες όπου οι εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν να αποκτήσουν αναγνωρισιμότητα. Στους ευνοϊκούς παράγοντες θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι καλές διπλωματικές ελληνοσερβικές σχέσεις, το ότι η Ελλάδα είναι μία από τις κορυφαίες χώρες που προτιμούν οι Σέρβοι για τουρισμό, αλλά και για επενδύσεις σε ακίνητα, μια νέα αναδυόμενη τάση, που συνδέεται και με τη βελτίωση των εισοδημάτων στη χώρα και τη μείωση του ρίσκου.

Το ΑΕΠ και η «γκρίζα ζώνη»

Μάλιστα, ο πρόεδρος της Σερβίας, Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι τράπεζες στη Σερβία είναι ασφαλείς και εξετάζεται η αύξηση των κρατικών εγγυήσεων για τραπεζικές καταθέσεις από 50.000 ευρώ σε 100.000 ευρώ. Επιπλέον, τα συναλλαγματικά αποθέματα της χώρας βρίσκονται στο ιστορικό υψηλό των 21,2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών της Σερβίας, το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2022 ανήλθε στο 3,3% του ΑΕΠ. Τα δημόσια έσοδα ανήλθαν σε περίπου 14 δισ. ευρώ και οι δημόσιες δαπάνες σε 16 δισ. ευρώ. Τον Δεκέμβριο 2022 το έλλειμμα ήταν περίπου 1,3 δισ. ευρώ, ενώ το δημόσιο χρέος της Σερβίας στο τέλος του 2022 υπολογίστηκε σε περίπου 33,33 δισ. ευρώ ή 55,2% του ΑΕΠ.

Εν τω μεταξύ, αν και το εμπόριο είναι η κινητήρια δύναμη για τη σερβική οικονομία -οι εμπορικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του συνολικού αριθμού των εταιρειών-, υπάρχει το πρόβλημα της «γκρίζας οικονομίας». Σε αυτό εμπλέκεται διψήφιο ποσοστό εταιρειών του λιανεμπορίου. Σύμφωνα, μάλιστα, με τη μελέτη «Shadow Economy in Serbia 2022», του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου, η παραοικονομία στη Σερβία βρίσκεται μεν σε παρακμή, με τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων που συνδέεται με σχετικές δραστηριότητες να εκτιμάται σε 11,7%, από 14,9% του ΑΕΠ την τελευταία πενταετία, ωστόσο υπολογίζεται ότι περίπου κάθε τέταρτη επιχείρηση εξακολουθεί να «παρανομεί».

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, οι σερβικές εταιρείες «κερδίζουν» ετησίως περίπου 6,5 δισ. ευρώ μέσω δραστηριοτήτων όπως η απασχόληση ανασφάλιστων εργαζομένων, η πληρωμή αυτών σε μετρητά και η απόκρυψη των πραγματικών τους κερδών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!