THEPOWERGAME
Επτά προσφυγές κατά του νέου Master Plan του ΟΛΠ υποβλήθηκαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας τη Δευτέρα 27 Μαρτίου, τελευταία ημέρα υποβολής αιτήσεων ακύρωσης του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Οι προσφυγές υποβλήθηκαν από τον Δήμο Δραπετσώνας-Κερατσινίου, τον Δήμο Περάματος, τον Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιά, τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), ενώ τρεις ακόμη αιτήσεις υποβλήθηκαν από ομάδες ιδιωτών-κατοίκων που παραδοσιακά αντιστρατεύονται στις επενδύσεις του ΟΛΠ στον Πειραιά.
Οι προσφυγές των δύο δήμων, Δραπετσώνας-Κερατσινίου και Περάματος, «στεγάζουν» και τις προσφυγές τρίτων, όπως των κατοίκων της Σαλαμίνας και αρχαιολόγων που διαμαρτύρονται για τις χρήσεις ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών που προβλέπονται σε αρχαιολογικούς χώρους, όπως είναι η Κυνόσουρα και η Ψυττάλεια. Και οι επτά προσφυγές στρέφονται κατά του ΠΔ με τίτλο «Έγκριση Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) λιμένα Πειραιά», που εκδόθηκε πρόσφατα (ΦΕΚ 32/Δ/25.01.2023), μέσω του οποίου επιχειρείται η εκ των υστέρων νομιμοποίηση των εργασιών που συντελέστηκαν και συντελούνται στο λιμάνι.
Σημειώνεται ότι, όπως αναφέρει η δικηγόρος στον Άρειο Πάγο Ανθή Γιαννούλου, εκκρεμεί η εκδίκαση στο ΣτΕ τεσσάρων προσφυγών (Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά, Εργατικό Κέντρο Πειραιά, Δήμος Δραπετσώνας-Κερατσινίου, ιδιώτες) κατά Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του 2020, βάσει της οποίας λειτουργούν εργοτάξια στον λιμένα του Πειραιά και σήμερα γίνονται εργασίες. Μεταξύ αυτών είναι ο λιμένας της κρουαζιέρας, η επέκταση του car terminal, η δημιουργία υπόγειας διάβασης στον ΟΔΔΥ κ.λπ.
Η εκδίκαση των προσφυγών κατά της ΑΕΠΟ ήταν να γίνει στις 10 Μαρτίου 2023 στην Ολομέλεια του ΣτΕ, αλλά κατόπιν παρεμβάσεων που έγιναν τόσο από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ), όσο και από το υπουργείο Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ) και τον ΟΛΠ, η εκδίκασή της έλαβε αναβολή για το ερχόμενο φθινόπωρο. Μάλιστα, το ΝΣΚ σε επιστολή του προς το ΣτΕ σημειώνει ότι το ΥΠΕΝ θα φέρει νέα ΑΕΠΟ, βάσει της οποίας γίνονται σήμερα έργα στον ΟΛΠ. Σημειώνεται ότι η ΑΕΠΟ του 2020 βασίζεται σε αποφάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), τις οποίες ήδη το ΣτΕ έκρινε ως παράνομες.
Τώρα όλοι εκτιμούν ότι τόσο οι τέσσερις προσφυγές κατά της ΑΕΠΟ, όσο και οι επτά προσφυγές κατά του ΠΔ που εγκρίθηκε πρόσφατα θα συνεκδικαστούν και μάλιστα από διευρυμένο τμήμα του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της χώρας. Σύμφωνα με τη δικηγόρο κ. Γιαννούλου, τόσο το μέγεθος των επενδύσεων (λιμενικές υποδομές, εμπορικό κέντρο, ξενοδοχεία κ.λπ.), όσο και το σημείο που αυτές συντελούνται (Αττική, λιμένας Πειραιά), συν το γεγονός ότι ουσιαστικά επιχειρείται η εκ των υστερών νομιμοποίηση των επενδύσεων που ήδη έχουν γίνει (π.χ. τερματικός σταθμός καυσίμων) ή γίνονται (λιμάνι κρουαζιέρας), θα απαιτήσει την εκδίκαση της υπόθεσης από την ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Βασικό επιχείρημα όσων καταφέρονται κατά των έργων του ΟΛΠ είναι ότι τα έργα αυτά γίνονται χωρίς να έχει προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), αλλά ούτε και οι ειδικότερες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που αφορούν τα επιμέρους έργα. Η ΣΜΠΕ, την οποία επικαλείται το νέο Master Plan, είναι τόσο ξεπερασμένη, αφού σε αυτήν γίνεται εκτίμηση διακίνησης από τον επιβατικό λιμένα 9-11 εκατ. επιβατών μέχρι το 2030, ενώ ήδη από το 2022 η διακίνηση στον επιβατικό λιμένα έχει ξεπεράσει τα 14,5 εκατομμύρια!
Στην κίνηση αυτήν δεν περιλαμβάνεται η διακίνηση επιβατών του λιμένα κρουαζιέρας και της πορθμειακής γραμμής Πέραμα-Σαλαμίνα. Αν συνυπολογιστούν οι επιβάτες αυτοί, τότε η διακίνηση των επιβατών στον λιμένα του Πειραιά είναι ακόμη μεγαλύτερη απ’ την εκτιμώμενη, και η οποία βασίζεται σε στοιχεία του 2014-2015.